AF-Vloot: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G [Slot]

MX-5 ND

Juni is voorbijgevlogen. De MX-5 is terug bij zijn rechtmatige eigenaars en wijzelf karren terug rond in onze eigen saaie wagen. Onze duurtest-ervaring met de nieuwste generatie Miata konden jullie in deel 1, 2 en 3 al ontdekken. Jullie vragen beantwoorden we in dit laatste deel!

We hopen dat jullie de voorbije weken inzicht hebben gekregen hoe het leven is met de nieuwe MX-5. De Rode Roadster kan ons bekoren. Al is dat één groot understatement. Zo bleek de minder populaire 1.5 l motor zeker een goede indruk achter te laten. De Jap vraagt niet om meer paardenkracht. 131 pk uit onze 1.5 of de 160 pk uit de 2.0 liter… Zeker voldoende om plezier te hebben. Oké 160 pk is nog leuker natuurlijk, maar wanneer ga je dat verschil merken? We durven na onze tests zelfs beweren dat er kans is dat je het verschil niet opmerkt. Deze Roadster is na al die jaren -en drie generaties- steeds dichter bij de perfectie aan het aanschurken. Er zijn vele voor- en tegenstanders van de Miata. Die laatste kleine verzameling individuen heeft er wellicht nog niet mee gereden. De nadelen aan een MX-5 zijn niet op één en zelfs niet op twee handen te tellen. Echter zijn de meeste zo verwaarloosbaar klein dat je ze allemaal vergeet vanaf je de zon ziet opkomen ‘s morgens. Wetende dat je dadelijk met een simpele handeling dat zwarte canvas dakje weer achter je werpt en kan gaan cruisen.

mx-5 ND interieur

Jullie vragen, wij antwoorden

Ponrow - “Misschien eens testen hoeveel je kan meebrengen uit de winkel met 1 rit?” Eén bomvolle kar kan je in de koffer kwijt. Als dat het geval is kan je best alles gewoon los in de koffer leggen en pas thuis uitladen in bakken. Heb je maar een klein karretje dan is het zoals op de voorbeeld foto ook mogelijk. Let wel, je moet de plooibare bak er schuin insteken en uithalen of hij past niet door de kofferopening.

voorbeeld bak

Glenn - “De lengte van de testers en hoe hun zitpositie in de wagen is. Comfortabel genoeg voor langere tijd, hoofdruimte...” Redacteur Yannick meet 176 cm en weegt droog aan de haak een kleine 65 kilo. Ideaal. De grootste chauffeur die we achter het stuur propten was 182cm groot. Die paste prima qua zetelpositie maar kwam met de knieën wel heel dicht bij het stuur. Deze persoon kwam ook iets hoger uit en ving meer wind. De MX-5 is dus nog steeds niet echt geschikt voor grote mensen.

Trobken - “ticketje pakken vanuit de wagen bij een betaalparking of de toltunnel of 'n gesprek met de intercom” Geen enkel probleem hier. Al passeerden we niet even gauw langs de Route du Soleil voor een tolhuis-test, nee.

  • “Kan je eens 'n trip door Vlaanderen doen met het opzet om zo minimaal mogelijk te verbruiken?” We reden de laatste week érg zuinig en verdeelden autosnelweg/stad/dorpswegen zowat gelijk. Hier behaalden we een minimum verbruik van 5,5 liter en kwam het gemiddelde uit op slechts 6 liter. Een heel stuk zuiniger dan de vorige generatie MX-5.

  • “Is 'n MX-5 ook leuk om te rijden in ons kleine Vlaanderen....” De MX-5 is overal leuk om te rijden, komt voort uit onze bevindingen. Vlaanderen is dus ook prima geschikt als toerlocatie. Probeer alleen de vele putten en flitspalen te ontwijken. Dat laatste is niet zo moeilijk. De snelheidsbeleving is veel hoger in de MX-5 dan in een stadswagentje of familiewagen dus je hebt al meer plezier aan een vergelijkbaar lagere snelheid.

  • "Zou het niet geweldig zijn mochten we dit wagentje kunnen gebruiken voor roadtrips? Het zou echt genieten zijn mocht hier een mini caravan achterhangen” Helaas is dat geen optie. Mazda heeft geen homologatie mogelijkheid voor de MX-5. Het zou de balans te sterk kunnen beïnvloeden door zijn al lage gewicht.
    Mark O

  • “ik lees op verschillende fora dat er problemen zijn met de soft top” Dat hebben we tijdens het surfen ook gelezen. We hebben hier speciaal eens grondig naar de kap gekeken en konden zowel aan de binnen- als buitenzijde geen schade bemerken. Na circa 21.000 kilometer. Best sterk spul zo'n canvas dakje en we zouden er ons niet veel druk in maken.

Nico - “Maar de meest cruciale vraag is: hoeveel bakken bier kunnen er in de koffer (Vedett bakje bvb)?!” Uiteraard mailden we naar Vedett, in de hoop een bakje (of twee?) te kunnen scoren. Helaas geen respons, dus trokken we naar de drankenhandel. Daar kozen we dan een ander merk met een zo goed mogelijk vergelijkbare vorm. Resultaat: er past al zeker één bak in met mogelijkheid nog tal van zakken snacks en een paar flessen Gin en tonic mee te nemen.

mx-5 bak bier

Hugo - “Wie biedt beter?” Euhm... beter? Dat zal heel moeilijk worden daar er in zijn prijsklasse enkel nog de vergelijkbare Fiat 124 spider is. Deze leunt het sterkst aan tegen de MX-5. Voor de prijs van onze testwagen (met leuke opties) zit je op 28.000 euro. Trek je de categorie "pleziervoertuig" verder open dan een pure roadster dan is er meer keuze. We denken dan aan een 208 GTi Peugeot Sport, Fiesta ST en iets duurder een Mégane RS. Totaal anders en al zeker geen cabrio/roadsters.

mx-5 ND achterlicht

Conclusie

Jullie weten al wat we hier gaan vertellen hé. Deze wagen is na jaren ontwikkeling alleen maar beter geworden, generatie na generatie. Puristen blijven bij dat authentieke NA-gevoel op hun honger zitten. Je kan namelijk niet meer met een wagen van eind jaren 80 gaan vergelijken. Wat wel opmerkelijk is hoe goed de ND-generatie nog altijd diezelfde klanten weet te bekoren. De meesten willen hem vanaf de eerste geruchten al. Eerst testrit doen? Totaal overbodig want ze willen die bestelbon al tekenen zonder een meter te hebben gereden. Er zijn maar heel weinig wagens die zulke grote en trouwe fan basis hebben als de MX-5 en de Autofans-redactie weet waarom: Het is een unieke wagen.

“Zeg en zo’n Fiat 124 spider dan? Dat is toch hetzelfde dan?” Nee, ze mogen dan vele onderdelen delen met elkaar. Die paar dingen dat ze niét gemeen hebben maakt dat ze weer een iets ander publiek aanspreken. Ga je voor echt rustig toeren, gezellig rijden met je partner en van dorp naar dorp, terrasje naar terrasje. Dan is een Fiat 124 misschien wel jou beste keuze. Wil je al datzelfde én wil je nog meer plezier hebben in het rijden, af en toe eens stevig op de gas met misschien zelfs een bezoekje maken aan die fameuze Groene Hel? Dan kies je voor een MX-5.

In de galerij hieronder kan je alle foto’s van de afgelopen maand terugvinden, alsook vele nieuwe die we nog niet toonden

Gegevens
• Kilometerstand: 21.130 km
• Gereden kilometers: 1405 km
• Verbruik: 6,2 l/100km
• Opmerking: Het verbruik is de laatste weken alsmaar gezakt. Ons speelse rijgedrag is daarom niet verdwenen. Een volle tank RON 95 gaat zo’n 520 km mee. Dak open of gesloten maakt amper verschil en daar moet je dus zeker niet op letten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Trobken 20:56
afbeelding van Trobken

Zoals ik bij vorige verslagen reeds schreef Yanninck, goede informatie. Bedankt voor het antwoord op enkele vragen.

Zeer concrete praktijkgerichte informatie die veel nuttiger is dan 'n rondetijd op 'n bepaald circuit waar 99,8% van de Mazda MX-5 rijders nooit op zal rijden (laat staan evenaren) of het theoretische aantal liter kofferinhoud. Thx, keep up the good work.

Ik blijf -ondertussen- nog steeds uitkijken naar mijn bestelde exemplaar, quasi identiek als dit beschreven exemplaar (motor & kleur).

Ponrow 11:25
afbeelding van Ponrow

LOL@ (Vedett bakje bvb)?!

Trobken 16:10
afbeelding van Trobken

Bakje Asahi ipv Vedett was toch relevanter geweest...

Jelle DR 19:44
afbeelding van Jelle DR

Geweldige uiteenzetting. Ik ga deze reeks over de Mx-5 missen, en jullie zullen dat wagentje ook wel missen. :-p Ondertussen toer ik verder met de NA, nog altijd genieten zelfs na al die jaren. Wanneer er een versie komt die me aanstaat, dan komt er een ND bij.
Wie weet een RF maar dat zal wachten worden tot midden juli, dan kunnen we hem in RL ontdekken op TIDM.

Kevin 11:36
afbeelding van Kevin

Een Mx-5 heeft mij nooit echt kunnen bekoren totdat deze uitkwam en sindsdien ben ik er alleen maar zot van. Heerlijk volgens mij om mee te rijden, en ik jullie AF-vloot doet mij dat alleen maar meer vermoeden.

Davy 03:10
afbeelding van Davy

Een vraag, vermoedelijk heb ik binnen een "tijdje" een 2de wagen nodig voor een 60km/dag.
Zou deze er voor geschikt zijn, alle daags verkeer, winter/zomer, meestal alleen onderweg, daar bovenop voor de fun met z'n 2 in de weekends en zo?

Yannick 09:36
afbeelding van Yannick

ik doe 64 km woon-werk en ik zou zeggen zeker aan te raden. Maar... vanaf er een halve cm sneeuw op de baan komt te liggen ben je'r niet veel meer mee. Voor de rest dikke fun ten allen tijde. En nu deze generatie met een pak lager verbruik zeker aan te raden.

Glenn 11:02
afbeelding van Glenn

Ook niet met deftige winterbanden?
Trouwens mooie en informatieve artikelreeks. Volgende week gaan we er eens eentje testen ;-)

Yannick 11:44
afbeelding van Yannick

Het is vrij hopeloos in de sneeuw. nieuwe winterbanden doen veel maar er is gewoon geen grip te vinden met dat lichtgewichtje.

Bedankt voor de complimenten!

Davy 15:05
afbeelding van Davy

Dank je wel allemaal voor de info!
Inderdaad, dat gewicht! Super opmerking!
Daar had ik helemaal niet bij stilgestaan!

Trobken 17:33
afbeelding van Trobken

Ik lees elders op het internet (http://www.carsguide.com.au/car-reviews/2016-mazda-mx-5-miata-club-revie...) toch positieve dingen over het rijden van 'n Mazda MX-5 ND in de sneeuw...

Met de BMW 3 Touring heb ik ook nog nooit 'vodden' gehad behalve het eeuwige gezeur over achterwielaandrijving en slippen van anderen die-net daarom-en-ó gelukkig-toch-maar-voor-voorwielaandrijving gekozen hebben.

Goede winterbanden met voldoende profiel, veel anticiperen en marges inbouwen...Nog nooit problemen gehad. Grip heeft in de eerste plaats te maken met de kwaliteit van je 'schoenzolen', ter grootte van 4 postkaarten op het wegdek. De nalatigheid (gierigheid?) om in (goede) winterbanden te investeren (het sneeuwt hier toch nooit) is de 'slagroom' op de taart van de betweterigheid. Of zoiets. ;-)

Glenn 17:15
afbeelding van Glenn

Heb nu met beide versies gereden (slechts kort met de 2.0) en begrijp nu volledig waarom velen er zo enthousiast over zijn. Toch nog een vraagje voor testers/eigenaars: wat is jullie ervaring met de afwerking van de mx-5? De 1.5 waar ik 2 uur mee gereden hebhad al serieus wat gerammel en piepgeluiden in het interieur. Normaal of een slecht exemplaar? Deze wagen had slechts 650km op de klok, maar had je 100.000 gezegd had ik het ook geloofd.

Voor de rest fantastisch wagentje, zelfs op de autosnelweg nog relatief comfortabel. Wel heel beweeglijk wanneer je een beetje pushed. Kan soms (te) spannend worden, zeker omdat het stuur niet echt super is qua gevoel.

eddy 21:12
afbeelding van eddy

ik heb een mx 5 1.5 en ik vind dat hij moet terug betaalt moet worden door de mutualitijd ,geen stresse ,gelukkige mensen altijd glimlach naar hahahahah aa++

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws