
50 jaar na datum komt Fiat terug met de Spider-naamplaat op de proppen die, door enkel gek gedachtenbochtenwerk, beschikt over Japanse genen en een al even Japanse fabricage. Of er dan nog veel ’dolce vita’ te rapen valt?
Laat ons niet flauw doen, in wezen is de 124 Spider een vierde generatie Mazda MX-5 met andere koets. Waardoor het – gezien de positieve ervaringen met de Japanner – niet zozeer de vraag is of Fiat het origineel kan verbeteren, wel of ze het origineel geen oneer aandoen. Het is namelijk niet zo vanzelfsprekend om de sportieve genen van de MX-5 te verpakken in een heerlijke roadster die stiekem thuis hoort aan het Gardameer op warme zomerdagen.
Bouwen op
Gelukkig heeft Fiat dan ook de juiste beslissing genomen om de genen niet al te fel te verbergen achter een laagje Italiaanse designflair. Want hoewel wat langer over de assen (wat de kofferruimte ten goede komt) en sierlijker pakje, rijdt de 124 Spider even strak als zijn Japanse evenknie. Het is te zeggen, chassis, achterwielaandrijving en versnellingsbak worden overgenomen, waardoor de belangrijkste bouwstenen aanwezig blijven.

De Italianen vervolledigen de constructie door een eigen motorblok en afstelling van ophanging en stuurinrichting te voorzien. Specifiek gaat het dan over de 1.4 viercilinder benzine – 1.4 T-JET voor de Fiat-kenners – die al jaren van auditief jetje geeft in de Abarth 500-varianten. In de 124 Spider is het blok alvast goed voor 140 pk en 240 Nm. Waardoor je, inderdaad, kan spreken over een Mazda MX-5 met turbokracht.
Heerlijke GT
Hoe dat rijdt? Minder nerveus dan je zou denken. Meer nog, we gaan ze ver door te zeggen dat de 124 Spider lomer ‘toerbaar’ is dan de MX-5. Vooral het koppel dat onderin talrijker aanwezig is (waarvoor dank, turbolader) maakt de Spider een aangename metgezel. Al zeggen we daar in één adem ook meteen bij dat de Italiaan gevoelsmatig even snel aanvoelt als de Japanner. Of in andere woorden; verre van een rechtuitmonster.

De Spider moet het vooral hebben van bochtenwerk dat je inzet door de scherp schakelende zesbak met enkele korte gooien een paar verzetten lager te zwieren en gebruik te maken van de optimale 50/50 gewichtsverdeling. De (elektronische) herkalibratie van de stuurinrichting zorgt er evenwel voor dat de directheid iets minder aanwezig is tegenover de MX-5, al is de opbouw even organisch, doch lichter qua gevoel.
Ken ik jou niet ergens van?
Goed, tot dusver hebben we al geconstateerd dat de verpakking anders is maar het rijgevoel dat van de MX-5 evenaart. Hoe zit het met de binnenkant? Wel, het interieur van de 124 Spider is buiten de Fiat-badge op het stuur idem dito aan de Japanner. Tot en met de lay-out van het MDZ-infotainmentsysteem van Mazda. Om te vertoeven trouwens een aangename omgeving, al zullen sommigen vloeken op het stuur dat enkel in de hoogste verstelbaar is (lees: ben je groter dan Calimero, dan zit je met het stuur tussen de knieën).

Daarnaast mankeert het de 124 Spider zoals wel bij meer roadsters aan opbergruimte. Geen vakjes in de deuren, geen handschoenkastje of bekerhouders. Alhoewel, eigenlijk gelogen, want optioneel kan je een wat onhandig zwevende bekerhouder bestellen die zich laat vastklikken op de middentunnel aan de passagierskant. Enkel nuttig voor de einzelgängers van deze wereld, want passagiers beschikken door het ver naar achter plaatsen van de motor de facto al over minder beenruimte door een bobbel aan de vloerplank.
De meest betaalbare Alfa Romeo
Het behoeft geen uitleg dat Italianen soms over rare kwinkslagen beschikken. Dat is ook het verhaal achter deze 124 Spider. Want initieel ging Mazda in zee met Alfa Romeo voor de ontwikkeling van een nieuwe achterwielaangedreven roadsterchassis. Dat merk mocht van - opperbaas van de Fiat Chrysler-Groep - Sergio Marchionne enkel nog maar auto's bouwen in Italië. Waardoor er in de line-up geen plaats meer was voor de in Hiroshima-geproduceerde roadster. Fiat moest dus de roadster overnemen van Alfa Romeo. Nu goed, er zijn zwaardere lasten om te moeten dragen.
Het resultaat is dus eigenlijk de goedkoopste Alfa Romeo die je ooit nieuw op de kop zal kunnen tikken. Waarbij de Italianen verdomd goed hebben gekeken naar bloedbroeder en enige rivaal - je raadt het al -; de MX-5. Die Japanner begint namelijk bij 22.590 euro voor de 1.5 en bij 27.290 euro voor de 2-liter. De 124 Spider nestelt zich daar mooi tussen met een instapprijs van 23.990 euro en een prijs van 27.290 euro voor de stevig uitgeruste Lusso-uitvoering. Of dat waar voor je geld is? Ab.so.luut.
Conclusie
De kans was reëel dat de Italianen een heerlijk stuk Wagyu beef zouden verpesten met een stevige kwak tomatensaus en er bij geserveerde krulpasta. Toch zijn ze er wonderwel in geslaagd om een evenwichtig diner naar voor te schuiven. Met genoeg eigen ingrediënten en een slimme plaatsing op de menukaart om van een eigen product te spreken. De Fiat 124 Spider is de beste Alfa Romeo die ooit door Mazda in elkaar werd geschroefd. En alleen al die kronkel maakt het een rasechte Italiaan.
Specificaties
1.4 turbobenzine, vier-in-lijn
140pk
240 Nm
6-bak manueel
achterwiel
1 060 kg
215 km/u
7.50 sec
148 g/km
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 21 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 1 dag geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden