Rijtest

Test: Mazda MX-5 ND3 - De laatste échte sportwagen (2024)

De betaalbare sportwagen is op sterven na dood, maar Mazda is op een queeste om de fakkel hoog te houden. De vierde generatie MX-5 viert dit jaar zijn tiende verjaardag en een update moet de MX-5 ND3 kakelvers houden. Is dit écht de laatste der Mohikanen?

Wat is dit?

De Mazda MX-5 ND3, voor de kenners. Of in mensentaal, de tweede grote update voor de huidige generatie MX-5. Die is ondertussen alweer tien jaar oud (écht waar), maar blijft een verfrissing in een landschap dat ten prooi is gevallen aan de pk-wedloop. Verwacht echter geen nieuwe looks, die blijven - grotendeels - identiek, wel krijgt de MX-5 voortaan een trackmode én verdwijnt de 2-liter uit het aanbod.

Leeftijdsrimpels

Een tien jaar oude auto die er nog zo fris als een hoentje uit ziet. Het is velen niet gegeven. De vierde generatie MX-5 kwijt zich echter voortreffelijk van die taak. Want elke lijn en elke koetswerkpaneel oogt nog steeds bij de tijd. Toch waren er enkele leeftijdsrimpels. De voor- en achterlichten, bijvoorbeeld, die niet geheel in LED waren uitgevoerd. Dat probleem lost Mazda meteen op met deze opgefriste versie. Zelfs de richtingaanwijzers achteraan zijn voortaan van LED.

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Ga je nog dieper op detailniveau, dan is er een nieuwe grijze lakkleur (Aero grey), een beige stoffen dakje en een nieuw velgdesign voor de 2-liter variant. Standaard rolt de MX-5 echter nog steeds op 16-duims velgen met bandenmaat 195. Dat klinkt compleet ridicuul, maar de Japanners maken daarmee een dikke vuist tegen de sportwagens die tegenwoordig zonder verpinken rollen op 20- of zelfs 21-duimers.

Low key schermpraal

Oké, je moet al een kenner zijn om de MX-5 ND3 te herkennen aan de buitenzijde... en dat is eigenlijk niet anders binnenin. De manuele handrem, analoge tellerpartij en fysieke draaiknoppen voor de klimaatcontrole blijven present. Het infotainmentscherm groeit wel een maatje, van 7 duim naar 8.8 duim. Het kaapt, zelfs met die groei, visueel nog steeds de aandacht niet weg en slikt draadloos Android Auto en Apple Carplay. Een draadloos oplaadpunt voor je smartphone in de MX-5? Je mag al blij zijn een plek te vinden voor je smartphone!

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Zie dat zeker niet als kritiek want je telefoon past in het (opvallend diepe) opbergvak tussen de stoelen, waardoor je je als chauffeur bezig kan houden met wat nodig is: rijden! Over rijden gesproken; omdat ook de best verkopende roadster ter wereld moet voldoen aan de nieuwe Europese regelgeving, komt hij standaard met een rijstrookassistent, de nodige noodremsystemen en een bliepende snelheidswaarschuwing. Die laatste kan je wel met één simpele knop naast het stuur in één keer uitzetten. Heerlijk.

Pijnlijke keuze

Minder heerlijk nieuws zal je misschien onder de kap tegen komen, want voor de Europese MX-5 ND3 heeft Mazda een pijnlijke beslissing genomen. Zo is de 2.0 SkyActiv-G op pensioen gestuurd. Het is te zeggen, Mazda heeft nog een kleine stock aangelegd per markt voor de mensen die per sé een opgefriste MX-5 met 184 pk sterke 2-liter viercilinder willen, de rest van het cliënteel moet genoegen nemen met de 132 pk en 152 Nm koppel sterke 1.5 SkyActiv-G.

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Dat is zonde, doodzonde. Niet in het minst omdat de belangrijkste upgrade voor deze MX-5 ND3 voorbehouden blijft voor de versie met 2-liter viercilinder. We hebben het dan over een compleet herwerkt sperdifferentieel achteraan dat het rijgedrag naar een hoger niveau tilt. Krijgen zowel 2-liter als 1.5-liter: een opnieuw gekalibreerde stuurinrichting (simpelweg omdat de leverancier tegenwoordig een andere module gebruikt) en de eerder besproken Track Mode. Of eerder: DSC Track. Die afstelling voor het ESP is beschikbaar vanaf de tweede uitvoering (Exclusive Line) en viert de teugels wat meer bij baldadig rijgedrag. Pas bij uiterste omstandigheden zal het toch je handje vastpakken om de boel recht te houden.

Vertrouw het geheugen

Het is echter maar de vraag of je ooit tot op dat punt komt met de MX-5 1.5 SkyActiv-G. Want hoewel hij nog steeds een ton droog aan de haak weegt, is 132 pk verre van exuberant. En met 152 Nm koppel moet je niet meteen verwachten dat de amper 195 mm brede achterbanden zich zullen verslikken. De sprint van 8,3 seconden naar de honderd is eerder bescheiden, al zeker als je weet dat de 2.0 SkyActiv-G dat zelfde trucje in amper 6,5 tellen weet af te leggen. Het voelt dus of Mazda muilkorft - onder druk van Europese CO2-wetgeving - de MX-5.

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Tot... je bij die eerste buitenweg aankomt en de MX-5 instuurt. Door zijn absurd compacte dimensies, laag gewicht en puike zithouding (voor mensen kleiner dan 1m90) herdefinieert het Japannertje meteen wat een échte sportwagen moet zijn. Geen tonnen pk's en een spoorbreedte van 2 meter waardoor je aan beide kanten steevast het gras zit te maaien, wel een verlengstuk van je rechtervoet, linkerbil en alles daartussen. Voel je de koetswerk- en chassisverstevigingen van deze facelift? Niet meteen, al kan je vanaf de lancering de derde generatie MX-5 bezwaarlijk een natte dweil noemen.

Moeten we vertrouwen op ons geheugen (en da's vaak geen goed idee), dan lijkt de demping duidelijk geëvolueerd. Waardoor hobbels, richels en putten in de weg zonder rugpijn verslonden worden - het blijft een sportwagen natuurlijk. De handbak met korte versnellingen is nog steeds een plezier, het opnieuw gekalibreerde stuur doet wat moet... maar voelt niet aan zoals bij sommige Italianen. Tenslotte nog: Mazda installeert tegenwoordig een Induction Sound Enhancer (ISE). Omdat de 1.5-liter echter al bij 4.500 toeren zijn volle blik koppel opgesoupeerd heeft, bereikt het torretje eerder puffend de rode zone van 7.500 toeren. Voor de sound moet je het dus niet doen.

Decoratiekoning

Waar je het wel voor moet doen is de prijs. We dagen je dan ook uit om een nieuwe cabrio met achterwielaandrijving te vinden voor de basisprijs van 31.790 euro. Dit voelt bijna als diefstal! Zelfs de hoogste uitvoering Kazari (Japans voor "een vorm van decoreren") kost je amper 34.190 euro. Voor dat geld vind je nieuw geen enkele auto die aan de enkels komt van deze MX-5 qua rijgedrag.

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Heb je echter de knoop doorgehakt en wordt het een MX-5, dan hebben we maar één Autofans-aankoopadvies; vraag of de lokale dealer nog een MX-5 MY24 onder de toog heeft liggen met de 2.0 SkyActiv-G. Die kan je vinden vanaf 35.340 euro en tilt voor die kleine meerprijs de hele rij-ervaring naar een hoger niveau. Wie niet vraagt...

Conclusie

In een wereld van groteske pk-monsters is de Mazda MX-5 de welkome zon aan de horizon. Eentje die de voorbije 35 jaar zo fel scheen, dat de concurrentie er zich vooral aan verbrandt heeft. Nergens vind je een roadster die je zo veel rijplezier voor het geld kan bieden. Er is maar één MX-5, waardoor we de simpliciteit van de formule meer dan ooit moeten koesteren. Zelfs met die 1.5 onder de kap...

Image
Mazda MX-5 2024 ND3 test review belgie info prijs

Reacties

De focus op grote velgen begint inderdaad erge proporties aan te nemen. Mogelijk om auto's met overgewicht of fors veel vermogen deftig op de baan te houden. En voor de looks. Kleinere velgen zijn anders ideaal voor een auto met minder koppel (MX-5: atmosferisch blok) en die wendbaar moet zijn. Kleinere wielen zijn doorgaans ook lichter: hun lager onafgeveerd gewicht beinvloedt het veergedrag ten goede. Daar staat tegenover dat elk obstakel voor kleinere wielen lastiger is om over te rollen dan voor grotere wielen. Nu, een MX-5 is gemaakt voor mooi asfalt, niet om de Strade Bianche mee te doen. Daarnaast nog even een pleidooi voor banden met wat hoogte. Zolang de banden in de bochten niet teveel vervormen, bieden hogere banden twee grote voordelen over hun laagprofiel-tegenhangers. Ze geven gewoon meer comfort. En ze zorgen ervoor dat je velgen niet zo snel beschadigd geraken. Maar ja, alles voor de looks, zeker?

door JL
19/06/2024, 21u55


Het is niet voor niets dat je die supergrote velgen nooit in serieuze races tegenkomt. Daar zit altijd wel een stuk band op. En het idiootste vind ik nog altijd dat er veel mensen heel grote velgen mooi vinden, maar dan met superkleine remschijven zitten. Die remschijven zijn echt even belangrijk voor de looks, anders zit je met een gigantische leegte in die velgen.

door this
20/06/2024, 11u57


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen