Rijtest

Rijtest: BMW M3 CSL (2023)

De BMW M3 CSL was bij zijn lancering in 2004 een absolute pionier. Want plots kreeg een sportmodel voor de openbare weg standaard hopen koolstofvezel, semi-slicks en een automaat. Voelt de Coupe Sport Leichtbau na bijna 20 jaar nog steeds zijn tijd ver vooruit? We doen de test, nukkige schakelmomenten inclusief!

Krijgt tegenwoordig elke sportwagen een meer op het circuit gefocuste variant, dan was dat begin de jaren 2000 hoogst uitzonderlijk. In 2004 had je al de Porsche 911 GT3 RS en ook Ferrari had met de 360 Challenge Stradale een circuitspeeltje... maar dan heb je het zowat gehad. De M-ingenieurs van BMW werkten echter in de catacomben aan een auto die het landschap voorgoed zou veranderen; de e46 M3 CSL.

Iconisch onder de radar

Hoewel BMW niet vies is om met badges rond te zwieren, is het doorheen zijn geschiedenis opvallend spaarzaam gebleven met de letters "CSL". Want buiten de originele 3.0 CSL uit de jaren 70 en de moderne herinterpretatie van 2022 werd er enkel in 2004 nog eens de letters CSL achterop de carrosserie gekleefd. Op de bips van één van de meest bejubelde M3's ooit gebouwd trouwens. Want de e46 M3 is misschien wel één van de beste drivers cars van de voorbije 30 jaar. En deze CSL draait het volume verder door naar 11.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Niet dat je het er visueel aan zou zien. Want je moet al een kenner zijn om door te hebben dat je naar een absolute zeldzaamheid staat te kijken. De voorbumper met enkele inlaat is een weggever. Net zoals de kofferklep met geïntegreerde ducktailspoiler. Designdetails die ondertussen vaak gekopieerd zijn op gewone M3's. Het zijn echter de zaken die je niet meteen ziet die het verschil maken. De bumpers zijn van lichtgewicht materiaal, de motorkap van aluminium, het dak van koolstofvezel en de achterruit van dunner glas. Tegenwoordig vinden we dat normaal op een circuitversie van een BMW M, in 2004 werd de trend gezet met deze CSL.

Cup-banden standaard

Het resultaat van die gewichtskuur? Een winst van 185 kilogram. Klinkt niet exuberant maar vergeet niet dat de M3 CSL daardoor droog aan de haak 1.285 kg weet te hangen. Een moderne Volkswagen Polo GTI weegt meer. Een lichtgewicht sportwagen met 50:50 gewichtsverdeling, dikkere anti-rolstangen, snellere stuurratio en agressiever ophanging. Kijk, dit begint wel heel hard op een circuitspeeltje te gelijken.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Al kwam dé meest extreme aanpassing op deze M3 CSL niet van BMW zelf. Nee, het Duitse merk trok naar het Franse Michelin en vroeg om een setje specifieke Pilot Sport Cup-banden. Semi-slick-banden specifiek ontworpen voor circuitgebruik. Leuk om rondetijden te verpulveren, minder aangeraden voor de openbare weg. Geen vrees echter! BMW kleefde een sticker in het interieur om aan te geven dat het op eigen risico was om ermee in de regen te rijden. Andere tijden...

Ja, die automaat...

Al zijn alle veranderingen waar we het tot nu toe over hebben gehad maar klein bier tegenover de aanpassingen die BMW doorvoerde aan de aandrijflijn. Het is te zeggen, de iconische M3 CSL komt met een opvallende naevus. Jawel, de SMG II-automaat. BMW zwierde de lekkere manuele zesbak van tussen de voorstoelen en verving 'm door een gerobotiseerde handbak die... zeer... traag... schakelt.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Oké, we overdrijven misschien een beetje maar naar moderne automaatstandaarden werkt die SMG II zeer archaïsch. Toch bij gewoon gebruik. Want zet de automaat in zijn meest sportieve modus, leg de zweep op de M3 CSL en het geheel komt tot leven. In de mate van het mogelijke natuurlijk. Racetechnologie sijpelt vaak door naar straatwagens maar in dit geval mocht het gerust op circuit blijven.

Onaards

De eerste meters achter het stuur van de M3 CSL voelen dan ook zeer onaards aan. Niet enkel omdat je beseft dat je met gerief van +100.000 euro onderweg bent. Maar ook omdat de immer gekende S54 atmosferische 3.2-liter zes-in-lijn voorin gekoppeld is aan een automaat met flippers. Nokia 3310 meets Microsoft Zune, of zoiets. De S54 werd trouwens niet zonder wijzigingen overgeheveld uit de standaard e46 M3. Aangepaste nokkenassen, een herwerkt uitlaatsysteem en gigantische koolstofvezel airbox zorgen voor dat toefje extra "race pedigree". In pure cijfers? 360 pk en 370 Nm koppel.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Merk je dat deze CSL meer vermogend is tegenover een reguliere M3? Met 17 extra paarden en 5 Nm extra koppel valt dat heus wel mee. Niet in het minst omdat de SMG-automaat zo eigenzinnig rijdt, dat je met een compleet andere wagen onderweg lijkt. Wat je wel voelt is de scherpte van deze CSL, zelfs na bijna 20 jaar. Op lage snelheden is het differentieel achteraan nukkig maar laat de CSL de benen strekken en dit rijdt zo goed als elke moderne sportwagen... en misschien zelfs beter.

Zeldzaam goed

Nog geen 1.400 stuks heeft BMW van deze CSL gebouwd, steevast in het Silver Grey Metallic of Black Sapphire Metallic. Waardoor het duidelijk wordt waarom dit de meest gegeerde knaap is onder de e46's M3. Dat merk je ook aan de prijzen. Die starten rond de 100.000 euro en lopen door tot 200.000 euro voor exemplaren in een uitzonderlijke staat. Het ding is, de reguliere e46 M3 is al zo'n fijne rijdersauto dat de opstap naar deze CSL er vooral eentje is van "collectionele" waarde.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Het is dan ook eigenlijk absurd dat het Belgische Power Plus Engineering ons de sleutels in handen gaf van deze CSL. Terwijl het initieel regende, nota bene! Want hoewel deze CSL er uit ziet als maar een BMW, besef je elke seconde dat je onderweg bent met een stukje onvervangbare geschiedenis. Alsof je met de Mona Lisa een ommetje zou maken langs de Jardin des Tuileries.

Conclusie

De e46 M3 CSL is terecht een icoon in BMW M-land. Een pionier in vele opzichten. Want zijn we het anno 2023 gewoon dat een sportwagen uitgerust kan worden met koolstofvezel, cup-banden en een automaat, dan hebben we dat voor een groot deel aan deze M3 CSL te danken.

Image
BMW M3 CSL review 2023 Autofans

Bedankt aan Power Plus Engineering voor de testmogelijkheid!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen