Rijtest

Rij-impressie: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI (2018)

Op een nieuwe generatie Phaeton moet je niet meer hopen. Een leegte die de nieuwe generatie Touareg gaat opvullen. Minder SUV, meer luxelimousine op stelten, de derde generatie Touareg. Met indrukwekkende techniek aan boord en een zeemzoete rit.

'De Phaeton van dit decennium'. Geen rechtstreekse slagzin van Volkswagen maar tussen de regels door kan je wel lezen dat dit het doel is van de derde generatie Touareg. Dit als gevolg van een markt waar veelverdieners steeds vaker de limousine inwisselen voor een SUV. En laat Volkswagen nu al toevallig een luxueuze SUV in het gamma hebben staan. Voor de derde generatie halen ze echter alles uit de kast waardoor we met rede over VW's vlaggenschip moeten spreken.

Zoals je kuisvrouw

Het Duitse merk windt er namelijk geen doekjes om; de Touareg moet een robbertje gaan vechten op de premiummarkt. Net zoals de Phaeton jaren terug oorlog voerde tegen gerief zoals de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Reeks en Audi A8 moet de nieuwe Touareg dat doen tegen BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q7 en... Range Rover, zowat de oervader van dit segment.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Hoe Volkswagen die strijd juist gaat benaderen? Door de kaart van fijngevoeligheid te spelen. Wolfsburg gelooft namelijk dat klanten specifiek voor de Touareg kiezen omdat ze niet willen pronken met een premiumbadge naar de buitenwereld. Bescheidenheid dus, want ook je kuisvrouw rijdt met een Polo met VW-badge. Dus hoe decadent kan zo'n Touareg dan zijn?

Verdoken dimensies

Visueel zal je het er alvast niet aan zien, die decadentie. Want zijn we wat stout, dan durven we zeggen dat we soms naar een Tiguan lijken te kijken. Eigenlijk een mooi compliment voor de grootste SUV uit de VW-stal. Want hoewel net geen 8 centimeter langer (4,88m) en 4,4 centimeter breder (1,98m) dan voordien oogt het nieuwe karkas een stuk fijner op het netvlies. Je moet 'm al naast een Skoda Superb parkeren om te zien hoe potig de Touareg nu echt is.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Vooraan merken we alvast VW's nieuw familiegezicht op met een stevige grille die de ledkoplampen opslorpt. Achteraan spits het geheel dan weer wat steviger toe en hoewel je er mee kan lachen zorgt de met 0,7 centimeter afgenomen daklijn er voor dat de gehele lijn van de Touareg minder 'container' en meer 'hoogpotige station' uitstraalt. Voor de premiumklanten geeft VW trouwens nog de keuze uit drie sfeertjes voor je Touareg; Atmosphere, R Line en Elegance. Met elk een speciaal op elkaar afgestemd in- en exterieur. Geen Touareg Trendline dus, zoals bij de Polo van je kuisvrouw.

iPad+

Het uiterlijk zit dus snor, als we VW's theorie der subtiliteit moeten volgen. Hoe ziet het er dan binnenin uit? Als een gegroeide Passat? Resoluut nee. Dit is VW van het volgende decennium, niet van het heden. De Duitsers noemen het alvast de Innovision-Cockpit. Duits - eigenlijk Engels - voor een dashboard dat bestaat uit scherm en een klein hoekje leder. Nee, we overdrijven niet, het centrale scherm is van zo'n grootteorde dat we niet meer van duim maar van volledige handen moeten spreken. Om je een idee te geven; de laptop waar ik deze tekst op neerpoot (MacBook Air 13" met een vette vlek linksboven) heeft een kleiner scherm dan het 15-duim exemplaar van de Touareg.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Én alsof dat nog niet genoeg is krijgt ook de chauffeur pal voor zijn neus nog een digitaal scherm van 12 duim. Resteert; nog een langgerekte middenvinger naar de passagiersdeur die het ventilatiesysteem herbergt. Veel scherm, dus ook veel kans om in aanraking te komen met ergerlijke software, toch? Wel, laat daar net het paradepaardje van heel het systeem zitten; de Innovision Cockpit werkt feilloos en intuïtief - tot en met een geniale Apple-achtige Home-knop. Het is een tablet die zo kan wedijveren met een iPad... en in de wereld van de automobiel is dat een complete overwinning.

Als een vorst

Allemaal tof natuurlijk zo'n scherm maar zitten doe je tot nader orde nog steeds niet op een app. Dat weten ze bij VW ook waardoor ze de sterktes van vorige generaties Touareg (lees: ruimte) verder hebben onderstreept. Het meubilair zit beter dan ooit - zelfs met massagefunctie, een nieuwigheid voor de 'Reg - en achteraan kan je de bank nog steeds over 16 centimeter verschuiven. Dat de beenruimte royaal is achter, dat hoeven we je dan ook niet te vertellen.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Een EPC-verbijsterende lap isolatie onderstreept die koninklijke luxe enkel nog maar. Stilte is het sleutelwoord binnenin de Touareg. Zelfs de deuren mogen eigenlijk geen lawaai maken, met dank aan de softclose-functie. Laat VW dan nergens een steek vallen? Ons inziens toch wel, want het stuurwiel in de Touareg lijkt zonder gein los uit de Polo van je kuisvrouw te komen. Met het leder dat je uitspaart door de gigantische schermen op het dashboard moet je toch echt wel ergens een kwaliteitsstukje hebben liggen voor het centrale element van het stuur Volkswagen.

Innerlijke rust

Nu goed, gelukkig bespaart VW geen eurocentiem op de onderhuidse techniek van de nieuwe Touareg. Uiteraard staat hij op het MLBevo-platform dat hij deelt met de Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne en Lamborghini Urus (en een rits andere VW-groep producten). Toch toont het platform aan hoe modulair het is, want VW's grootste SUV mag zijn eigen weg inslaan met de bouwblokken. Vierwielaandrijving en -sturing. actieve rolcontrole, luchtvering en stabilisatorstangen die losgekoppeld kunnen worden voor net wat extra beweegruimte op het onverharde. Want jawel, hoewel een stuk luxueuzer dan zijn voorganger heeft de derde generatie geen greintje moeten inboeten op offroadcapaciteiten.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Enfin, wij gingen vooral de gebaande paden op, zoals het merendeel van het cliënteel in China, Rusland en Europa zal doen. Daar merken we vooral dat Volkswagen de bouwstenen zo plaatste dat rijcomfort ten alle tijden primeert. Sportiviteit? Da's voor de Cayenne. Waarmee we niet willen zeggen dat de 'Reg plomp doorheen het landschap ploetert - daarvoor is te veel elektronica aanwezig - wel druipt hij een soort van innerlijke rust over je geest. Extra ten berde gebracht door VW's nieuwste generatie adaptieve cruisecontrole. Een systeem zo impressionant dat het eigenlijk haar eigen alinea verdient.

De cruisecontrole-alinea

De adaptieve cruisecontrole gaat namelijk verder dan enkel rekening houden met je voorligger. Een rits aan actieve, passieve en zelfs digitale rijhulpsystemen zorgen voor de beleving. Een voorbeeld uit de praktijk; We rijden in een zone 50 ergens in een vergeten dorpje in Oostenrijk. Daar zetten we de cruisecontrole aan. Het systeem detecteert de 50 km/u limiet en de afdraaiende tractor voor ons. De Touareg komt tot stilstand (tot de tractor van de baan is) en versnelt dan terug gezapig naar 50 km/u. Eenmaal het dorp uit herkent de SUV een 90-zone en versnelt automatisch naar de toegelaten snelheden.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Maar wat nu! Halverwege die zone 90 bemerken we een bocht die ons toch wel iets te scherp lijkt om aan 90 door te vliegen. Via navigatiegegevens weet de Touareg dit al voor ons, geeft even een seintje dat hij in de bocht een snelheid van 78 km/u aan zal nemen en doet het kunstje zonder verpinken. Net voorbij de bocht laat de navigatie ons weten dat we binnen 500 meter rechtsaf moeten slaan in een bijna onzichtbaar weggetje, de Touareg begint zo'n 200 meter voor de afslag al af te remmen en zorgt dat we zonder ook maar één pedaal aan te moeten raken de straat in kunnen slaan. Het resultaat is dat we soms tientallen kilometers enkel moesten sturen met de Touareg. Op een parcours met verkeerslichten, rotondes en afslagen. Impressionant...

Dieselpeut

We zouden het dus graag hebben over de rijdynamiek van de Touareg maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de Touareg vooral mét ons heeft gereden. Daarvoor deed hij beroep op de gekende 3-liter V6 turbodiesel uit de VW-stal. Een blok dat initieel in de markt wordt gezet met 286 pk en 600 Nm. Al komt er ook een meer fiscaal vriendelijke versie met 231 pk (500 Nm). Geef je geen moer om fiscaliteit, dan staat er ook nog een 4-liter grote V8 TDI op til met 421 pk en 900 Nm. Je weet wel, het blok vanuit de Audi SQ7.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Nu goed, even terug naar de 286 pk sterke V6. Die profiteert van het met 160 kilogram afgenomen gewicht van de Touareg, waardoor hij droog aan de haak net onder de twee ton kruipt. Via de 8-traps automaat en vierwielaandrijving weet de diesel de luxesloep in 6,1 seconden naar de honderd te doen snellen. Onbelangrijk natuurlijk. Wij noteren vooral de romigheid en de stille werking eenmaal op snelheid. Hanteer je zelf het gaspedaal, dan durft de aandrijflijn soms wel even surplacen voor het koppel ontplooit. Je laten rijden is dus gewoonweg het antwoord.

Correct geld... maar wel veel

Een achter een VW-badge verdoken hightechvlaggenschip dus. Net zoals de Phaeton dat destijds was. Daar stoppen de gelijkenissen trouwens niet, want net zoals die sedan kost deze opper-SUV van VW serieus wat duiten. Want 66.000 euro mag dan wel de basisprijs zijn, je begint eigenlijk pas echt Touareg te rijden zoals hierboven vanaf 80.980 euro. En dan zijn we nog aan het liegen, want zelfs dan moet je nog duiten neerleggen voor dat vergevorderde cruisecontrolesysteem (2.495 euro) en een head-updisplay (1.295 euro).

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Meer nog, VW vraagt zelfs nog 200 euro voor een bandenspanningscontrolesysteem en 600 euro voor extra airbags. Allemaal niet nodig, dat weten we ook maar twee keer knipperen met je ogen en de prijs stijgt al snel boven de 90.000 euro. Veel geld voor een Volkswagen, correct geld voor de techniek en luxe die je in ruil krijgt. Alleen... parkeer deze Touareg naast een goedkopere Audi Q7 of minder dure Porsche Cayenne en niemand werpt een blik op je 'Reg. Ook al is hij technologisch misschien wel de meest geavanceerde van de drie. De Phaeton SUV dus, zonder twijfel.

Conclusie

Meer dan ooit het vlaggenschip van de VW-stal, de nieuwe generatie Touareg. Met technologie, techniek en kunde vanuit de hoogste klasse. Dit allemaal verpakt onder een sensibele schulp waar de man in de straat zijn hoofd niet voor zal omdraaien. Een bewuste keuze van Volkswagen maar een keuze die ook de neergang van de Phaeton was. Hopelijk staat de VW-badge in China op een iets hoger schavotje dan in onze Europese contreien.

Image
volkswagen-touareg-rijtest-2018

Specificaties

Vermogen286 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 995 kg
Topsnelheid238 km/u
0 tot 100 km/u6.10 sec
CO2-uitstoot182 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen