Rijtest

Mercedes-AMG G 63 getest - Omdat het kan (2025)

De Mercedes G-Klasse is vernieuwd en wie “G-Klasse” zegt, zegt “G 63”. Mede dankzij die AMG-versie heeft deze Mercedes zich ontpopt van een no-nonsense terreinwagen tot hét statussymbool bij uitstek… Maar is zo’n Mercedes-AMG G 63 dan één en al nonsense? Inderdaad: dat vroegen wij ons dus ook af.

Pros

  • Stoerste looks van elke straat
  • Heerlijk brullende V8
  • Toch bruikbaar voor de alledag

Cons

  • Torenhoog verbruik
  • Peperduur
  • Niet de handigste... of de snelste... of de mooiste

Wat is dit?

Dit is de favoriete auto van menig TikTokker, YouTuber of waarschijnlijk zelfs Onlyfanser, echt waar. Hoewel de Mercedes G-Klasse zijn leven ooit begon als militaire terreinbeul, is hij 45 jaar later vooral in trek bij typetjes met handenvol geld waar je de de herkomst liever niet van wil weten — anders word je morgen misschien niet meer wakker. Waarom geven die typetjes dat geld dan met z’n allen uit aan deze brave ‘Benz? Simpel: dit is helemaal geen brave ‘Benz.

Sterker dan de G-Klasse zelf

Dit is namelijk de AMG-versie van de Mercedes G-Klasse, beter bekend als de G 63. Je hoeft hem echter niet te kennen om te zien dat dit geen gewone terreinwagen is, getuige zijn andere bumpers, verbrede wielkastranden en verlaagde ophanging. Verder is vrijwel al het chroom verduisterd en dat is stiekem niet eens standaard maar geef toe: je hebt nog nooit een G 63 zonder gezien… En je hebt vast ook nog nooit een G 63 zonder matte lak, giga-velgen en verduisterde ruiten gezien.

Image
Test Mercedes-AMG G 63 2025

Het hoort gewoon allemaal bij het plaatje en dat plaatje is inmiddels sterker geworden dan de G-Klasse zelf. Zo kan je deze Mercedes nog steeds krijgen zonder AMG-achtervoegsel maar daar kraait natuurlijk geen haan naar. Sterker nog: ook na zijn recente facelift staat er gewoon een dieselmotor in het gamma en die facelift veranderde ook weinig aan de algemene uitstraling van de G-Klasse. Zo kijk je nog steeds naar een even vierkante auto als bij z’n lancering in 1979, al gaat het sinds 2018 stiekem wel om een gloednieuw model.

Terreur in je onderbroek

Tenzij je echter voor een zuiver elektrische G 580 EQ gaat — en ja, die test komt er ook aan — houdt de G-Klasse het ook onderhuids best traditioneel. Dat geldt met name voor zo’n G 63, die in het vooronder de iconische 4.0-liter bitubo-V8 van Mercedes-AMG verstopt. Die krijgt sinds kort wel mildhybridehulp maar daarvoor ben jij hoogstwaarschijnlijk niet hier. Nee, jij bent hier voor zijn 585 pk aan vermogen en 850 Nm aan koppel. Die katapulteren deze nochtans 2,6 ton zware baksteen naar de 100 km/u in 4,3 seconden en laten 'm nadien doorgaan tot de 240 km/u op de teller verschijnt.

Image
Test Mercedes-AMG G 63 2025

Nu horen we je al denken “daar maakt mijn Tesla gehakt van” en dat klopt, volhardende Elon-fan, want echt indrukwekkend klinken die cijfers anno 2025 niet meer. Je Tesla is echter een steriel stuk witgoed in vergelijking met de terreur die deze G-Klasse in je onderbroek kan aanrichten. Door de hoge zitpositie voelt die 0-naar-100-sprint namelijk minstens twee keer zo snel aan en het steigeren van de neus bij plotse acceleratie draagt daar ook gretig aan bij. Tussendoor gromt die V8 als een donderstorm door zijn zijdelings gemonteerde uitlaten terwijl je G-Klasse genadeloos vaart maakt, tot je handen zo klam zijn van zich aan het stuurwiel vast te klampen dat je ’t opgeeft.

Offroad... met een G 63?!

Hoe gründig ze bij AMG namelijk ook hun werk hebben gedaan om de G 63 zijn mannetje te doen staan bij sportief rijgedrag; nooit laat het gevoel je los dat dit ding daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Die verlaagde ophanging, adaptieve dempers en actieve rolstabilisatie houden alles tot op zekere hoogte opmerkelijk goed in bedwang maar bereik je de grenzen van zijn kunnen, dan bokt en schuift je G-Klasse onder je op zoek naar grip. Je merkt dus al snel dat de G 63 zijn enorme vermogen vooral heeft ‘omdat het kan’ en niet zozeer om er effectief wat mee te gaan doen op, we zeggen zo maar iets, een circuit.

Image
Test Mercedes-AMG G 63 2025

Dat is trouwens niet de enige eigenaardigheid aan dit apparaat want ook zo’n G 63 krijgt gewoon een resem offroad-rijmodi mee, én een lage gering in zijn negentraps Speedshift-automaat. Die offroad-rijmodi zitten tegenwoordig zelfs vervat in een gloednieuwe Offroad Cockpit en wij verwedden er ons lunchgeld op dat geen enkele koper van een G 63 daar ooit echt gebruik van zal maken. Als je doel namelijk is om ruw terrein te gaan doorploeteren, dan koop je liever zo’n G 450 d op diesel of misschien een G 500 met benzine-V6… Dus ook die Offroad Cockpit lijkt er in dit geval gewoon op te zitten ‘omdat het kan’.

Ouderwetse 'klak'

Nee, het enige dat de gemiddelde G 63-koper hiermee gaat doen, is af en toe even hard optrekken wanneer er een fils-à-papa in een hothatch stoer staat te wezen aan het stoplicht. De rest van de tijd dient zo’n AMG-G gewoon als dagelijkse auto en weet je wat: die taak vervult hij verrassend goed. Zo is Mercedes erin geslaagd om zijn G-Klasse comfortabel te doen veren en scherp te doen sturen, ondanks zijn rudimentaire inborst. Begrijp ons niet verkeerd: zelfs een A-Klasse stuurt scherper maar in vergelijking met sommige andere terreinwagens op een ladderchassis voelt deze Mercedes gewoon aan als een verfijnde SUV.

Image
Test Mercedes-AMG G 63 2025

Bovendien is de binnenruimte niet eens verkeerd met bijvoorbeeld 640 liter koffervolume, al is die koffer verder best eenvoudig met zijn gebrek aan opbergplek onder de laadvloer. Ook als inzittende heb je waarschijnlijk wel eens ruimer gezeten maar één ding is zeker: stéviger heb je niet gezeten. Een G-Klasse blijft gebouwd als een regelrechte tank waardoor dit zowat de enige Mercedes is die anno 2025 nog steeds zijn deuren sluit met een ouderwetse ‘klak’, net zoals hun onverwoestbare auto’s uit de jaren ’80 dat deden. Je zou er bijna nostalgisch van worden…

Vanaf... bijna 200.000 euro?!

Voor al die nostalgie heb je echter wel diepe zakken nodig... héél diepe zakken. Zo moet je voor de goedkoopste G-Klasse al minstens 126.929 euro over hebben en dan krijg je nog niet eens zo'n G 63, maar een G 450 d op diesel. Voor een dikke 10.000 euro meer — 137.214 euro om precies te zijn — krijg je dan een G 500 maar die heeft sinds de facelift geen V8 meer, maar een V6 op benzine. Nee: wil je een V8, dan moet je deze G 63 kopen en daarvoor betaal je 193.479 euro! Daar begint de prijslijst echter nog maar want geef toe: wie koopt er nu een standaard Mercedes-AMG G 63? 

Image
Test Mercedes-AMG G 63 2025

Waarschijnlijk wil je dus minstens al je glimmende sierdelen laten verduisteren en om dat te bereiken moet je twee 'AMG Night'-pakketten aanvinken met een gecombineerde waarde van 3.388 euro. Wil je die sierdelen dan weer liever in het koolstofvezel, dan is er het 'AMG Carbon'-pakket van maar liefst 9.559 euro. Vind je dat al gek, wacht dan maar tot je de prijs van het sportiever getinte 'AMG Performance'-pakket hoort: dat kost je 12.076 euro! O ja, en dan moet je ook nog genoeg overhouden om de brandstof van je G 63 te betalen want in onze handen verbruikte die gemiddeld... 16,5 l/100 km. 

Conclusie

Het mag dus duidelijk zijn: zo'n Mercedes-AMG G 63 is een ontiegelijk dure auto. Hij is zelfs zo duur dat je voor dit geld flink wat andere auto's kan kopen die ofwel sneller zijn, ofwel beter sturen, ofwel meer ruimte bieden, ofwel mooier gelijnd zijn, ofwel gewoon al die zaken samen... Maar stiekem, héél stiekem wil je dat niet. Deze door AMG opgeleukte G-Klasse is namelijk zo'n ongelofelijke karakterbak dan hij geen gelijke kent in autoland. Het kan dus niet anders, of daar moet je wat voor over hebben. 

 

Reacties

"Hij is zelfs zo duur dat je voor dit geld flink wat andere auto's kan kopen die ofwel sneller zijn, ofwel beter sturen, ofwel meer ruimte bieden, ofwel mooier gelijnd zijn, ofwel gewoon al die zaken samen... " welke?

door This That
28/04/2025, 10u33


Een leuke denkoefening :) Ik zou denken: een Audi RS6, groter zowel exterieur als interieur, verdorie wat is zo een G klasse eigenlijk een krappe bedoeling in het interieur. Audi is sneller (top en acceleratie). Weegt minder, heeft ook een 4*4 overbrenging. Is evenzeer een patserbak maar is bij vanaf prijs 45k goedkoper. Ik ben van beiden geen fan, maar mijn keuze zou naar de audi gaan :p

door Adriaan
02/05/2025, 15u44


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen