Rijtest

Dacia Bigster Getest - Groots, of grootheidswaanzin? (2025)

Met de nieuwe Dacia Bigster betreedt het Roemeense merk een nieuw segment. De Bigster is de grootste, meest praktische, meest comfortabele, best uitgeruste en duurste Dacia ooit. Een schot in de roos? Of doel gemist? Autofans doet de test.

Pros

  • Nog steeds betaalbaar
  • Puike hybride-aandrijving
  • Ruim interieur

Cons

  • Niet als 7-zitter
  • Trage automaat (hybride)
  • Comfort op de tweede zitrij

Wat is dit?

Hier is de nieuwe Dacia Bigster! In essentie is dit de grote broer van de populaire Duster, maar deze nieuwkomer betreedt ook een nieuwe klasse: die van de C-SUV’s. Hij moet dus concurreren met de VW Tiguan, Peugeot 3008 of Renault Austral... en toch opvallen!

Nieuwe Dacia Bigster 2024 Preview | Grootheidswaanzin?
Check hier onze eerste kennismaking met de Dacia Bigster een paar maanden geleden

XXL-Duster

Om indruk te maken kiest Dacia voor een aanpak die typisch is voor het merk zelf. Simpel gezegd: de Duster wordt vergroot om een groter model te creëren. En hoe zeg je "groot" in het Engels? Big! De nieuwe Bigster is dan ook 23 cm langer dan zijn kleine broer, met een totale lengte van 4,57 meter. Hij groeit ook met 4 cm in wielbasis, en is 5 cm hoger.

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Maar niet alleen de grootte onderscheidt de twee broers. De nieuwkomer heeft een specifieke voorbumper, met meer koetswerkkleur en minder plastic. Hetzelfde geldt voor de deurgrepen. En om de lengte te benadrukken, eindigt de achterste zijruit met een zwarte strook met de modelnaam erop. Standaard komt hij met 17-inch velgen, optioneel zelfs tot 19 inch. Wat is dit, een Audi?!

Grote SUV = Veel ruimte?

Gezien zijn formaat wordt er veel ruimte in de cabine en in de koffer verwacht. De elektrisch bedienbare achterklep – weerom een primeur bij het merk – onthult indrukwekkende cijfers. De Bigster biedt tot 667 liter bagageruimte (zonder reservewiel), de hybride versie brengt dat terug tot 546 liter. Dat is niet alleen meer dan de Duster, maar ook meer dan alle concurrenten...

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Daarnaast biedt de grotere wielbasis meer ruimte achterin. Toch komt er geen 7-zits versie. Voor wie meer passagiers wil vervoeren, is er de Jogger in het gamma. Niettemin heeft de Bigster een in drie delen neerklapbare achterbank met een centrale armsteun en handige opbergvakken.

Schaalvoordeel met een extraatje

Zoals gewoonlijk bij Dacia zijn er weinig unieke details per model. De Bigster neemt dan ook het interieur van de Duster grotendeels over… met een extraatje! Zo heeft hij een verhoogde middenconsole met bekerhouders en draadloze oplader. Deze is bekleed met microvezel en contrasterende stiksels. Dit center piece is echter alleen beschikbaar vanaf het middenniveau bij de hybrideversie. De rest moet het met lagere middenconsoles doen. Puh!

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Verder klinkt het recept vertrouwd Roemeens: modern design, harde plastics, maar degelijke afwerking. Toch onderstreept de Bigster zijn hogere positionering met standaard een 10,1-inch infotainmentscherm met Apple CarPlay en Android Auto. De uitrustingslijst is bovendien uitgebreid: elektrische stoelen, stoel- en stuurverwarming, én zelfs een panoramisch schuifdak behoren tot de mogelijkheden. Dat laatste is weerom een primeur voor het merk.

Betaalbaar, maar niet ondergemotoriseerd (oef)

Onder de motorkap vernieuwt de Bigster ten opzichte van de Duster. Er zijn drie nieuwe motorisaties. De basisversie is een nieuwe 1.2-liter driecilinder turbobenzine, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, goed voor 140 pk en 230 Nm koppel. Een instapmotor, maar zeker niet onderbemeten!

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Daarboven zit nog een vierwielaangedreven versie, eveneens met de 1.2-liter driecilinder. Vreemd genoeg is het vermogen hier beperkt tot 131 pk, omdat deze motor niet Euro7-gehomologeerd is. Binnenkort wordt hij evenwel vervangen door een hybrideversie met vierwielaandrijving (maar dat heb je niet van ons)

Hybride

Over hybride gesproken: de Bigster introduceert een nieuwe versie van Renaults hybride aandrijving. Niet rechtstreeks overgenomen van de Austral of Espace, maar een evolutie van het systeem in de Duster, Clio en Captur. Dacia vergroot de cilinderinhoud van de atmosferische viercilinder benzinemotor naar 1.8 liter en voegt directe injectie toe, goed voor 109 pk.

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Hij wordt gecombineerd met dezelfde elektrische aandrijflijn – twee elektromotoren en een automatische versnellingsbak met klauwen. De batterij wordt groter: van 1,2 naar 1,4 kWh. Gecombineerd levert dit systeem 156 pk en 205 Nm. Belangrijker: de efficiëntie stijgt. Ondanks het grotere en zwaardere formaat, verbruikt de Bigster Hybrid 155 minder dan de Duster Hybrid 140: gemiddeld 4,6 l/100 km en 104 g/km CO₂.

Meest volwassen Dacia ooit

Hoewel hij op hetzelfde modulaire CMF-B-platform staat als de Duster, positioneert de Bigster zich hoger in het segment, met onder andere betere geluidsisolatie en herwerkte ophanging. Resultaat: dit is de meest comfortabele Dacia ooit! We reden overigens met de topversie van de hybride.

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

De Bigster is dus comfortabel, maar behoudt ook zijn Franse stabiliteit. Neutraal in de bochten en geruststellend op de weg. En als grootste Dacia ooit, voelt hij zich ook op de snelweg op zijn gemak. Lange ritten in een Dacia zijn niet langer vervelend – althans niet voorin, want de achterbankleuning is wat aan de harde kant.

Groot als een valk, dorstig als een mus, betaalbaar als een... kieken?

Die lange ritten worden vergemakkelijkt door het lage verbruik. Tijdens onze test met de Hybrid 155 zagen we een gemiddelde van 5,1 l/100 km op een mix van snelweg en landelijke wegen. En dat zonder zuinig te rijden! Met een licht voetje haalden we zelfs 4,7 l/100 km. Meer dan 1.000 km op één tank is dus makkelijk haalbaar. Wie mist er nog diesel?

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Dacia's bekende besparingen in productie, onderdelen en afwerking worden nog steeds vergeven zodra je de prijs ziet. Maar de Bigster is wel de grootste, ruimste en best uitgeruste Dacia ooit… dus ook de duurste. Toch blijft hij goedkoop. De instapversie "Essential" kost slechts €23.990. Voor de hybride moet je naar het volgende niveau, vanaf €28.990. Dat blijft netjes, alles in acht genomen. En ter vergelijking: de volledig aangeklede Bigster Hybrid 155 Extreme kost €32.090 – dat is €5.000 goedkoper dan een kale Volkswagen Tiguan!

Conclusie

De Dacia Bigster is misschien wel het duurste model dat het Roemeense merk ooit heeft gemaakt, maar hij blijft betaalbaar. Tegelijk is het ook het grootste, meest luxueuze en comfortabelste model in het gamma.

Image
First drive : Dacia Bigster (2025)

Specificaties

MotorHybride (1.8 liter, viercilinder benzine + elekromotor)
Vermogen153 pk
Koppel205 Nm
OverbrengingAutomaat
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid180 km/u
Prijs testwagen€ 32 090
Prijs basismodel€ 23 990
0 tot 100 km/u9.70 sec
Gemiddeld testverbruik5.10L/100km
Min. kofferinhoud667 L
Max. kofferinhoud1 932 L
CO2-uitstoot104 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen