Rijtest

Elektrische Mercedes G 580 getest - Omdat het moet (2025)

Elektrificatie sijpelt doorheen alle segmenten van de Mercedes Line-up. Ook de oerklassieke Gëlandewagen blijft niet gespaard. Maak kennis met de Mercedes G 580, de meest zinloze EV op de markt. Al maakt dat 'm niet minder indrukwekkend

Pros

  • Imposant
  • Coolheidsfactor
  • Offroadkwaliteiten

Cons

  • Verbruik
  • Peperduur
  • Niet de meest comfortabele op de weg

Begin deze week reden we de Mercedes-AMG G 63 met knoert van een V8, vandaag schotelen we het absolute tegenovergestelde voor: de elektrische G-Klasse. Toch hebben beide modellen meer met elkaar gemeen dan je denkt...

Wat is dit?

De absolute antichrist voor het cliënteel dat zijn G-Klasse het liefst met V8 en zijdelingse uitlaten ziet. Dit is namelijk de G 580 met EQ Technologie, de G-Wagon met stekker zeg maar. Puur elektrisch, sneller dan een AMG... maar ook bijna 3 ton zwaar. 

Wacht, 3 ton zwaar?

Inderdaad. De Mercedes G 580 met EQ Technologie (jep, ook wij vinden die naam stupide) legt 2.910 kg droog aan de haak. Nu zeggen we wel droog, maar veel vloeistof heeft deze elektrische G natuurlijk niet nodig. Want hij wisselt brandstoftank, oliereservoir en meercilinderige motor in voor vier elektromotoren (!) en een groteske accu van 116 kWh netto. Om maar te zeggen dat deze EV niet vergelijkbaar is met buurmans Nissan Leaf.

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

De cijfers liegen er dan ook niet om: 587 pk, 1.164 Nm en een sprint naar de honderd van 4,7 seconden. Dat maakt 'm op papier een peulenschil trager dan de G 63 AMG met V8, maar in de realiteit tik je met deze G 580 al de 180 km/u aan voor die AMG zijn kickdown heeft uitgevoerd om de juiste versnelling te kiezen.

Deze elektrische G-Klasse is dus bizar snel?

Niet per se bizar snel - een elektrische Tesla, Porsche of Lotus schopt nog harder tegen je nieren -, maar wel bizar snel voor een zeecontainer op wielen. De vlotheid waarmee de ingenieurs van Mercedes 3 ton op kruissnelheid krijgen maakt je bijna ongemakkelijk. Een G-Klasse hoort een noest werkpaard te zijn, geen stoplichtsprinter!

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

De ervaring is zo mogelijk nog hallucinanter. Want bij een forse acceleratie voel je een slingereffect waarbij de voortrein nét niet opstijgt en de achterbanden zonder twijfel het gros van het gewicht te verduren krijgen. Nu goed, dat is niet het ergste dat je richting die banden kan zwieren, want deze elektrische G kan natuurlijk ook die befaamde G-Turn!

Vertel meer over die G-Turn!

Het voordeel van elektromotoren is dat je ze natuurlijk kan verstoppen in elk wiel - probeer dat maar eens met een V8. Daardoor kan je hyperprecies kracht sturen naar elk onafhankelijk wiel, zonder al te veel aandrijvingsverlies. De natte droom van elke offroader natuurlijk. Al kan je dankzij die vier elektromotoren met elk een eigen low-range-versnellingsbak nog iets anders... juist, de auto tankgewijs om zijn as laten draaien!

Mercedes EQG maakt een G-Turn (Tank Turn)

Nu is Mercedes niet de eerste die met dit trucje uitpakt, BYD doet het ook al in China, maar het is wel de eerste Europese constructeur die toelaat dat je het rubber op je auto aan gort rijdt om je matties te imponeren op een zaterdagavond. Nu dient de eerlijkheid te zeggen dat A) ondergetekende geen matties heeft, B) het opstarten van het G-Turn systeem zo omslachtig is dat het wel moet bedacht zijn door een Duitser en C) dat de G-Klasse meermaals weigerde de G-Turn uit te voeren, zelfs op zanderige ondergrond. Je moest de teleurgestelde blik van mijn zoon zien, zonder twijfel een verdrongen teleurstelling die pas terug boven zal komen bij zijn eerste bezoek aan de therapeut op 25-jarige leeftijd.

Genoeg over de gimmicks, is de G 580 een goeie auto?

Aha, nu zijn we bij de hoofdvraag van deze tekst aangekomen, nietwaar? De G-Klasse is namelijk een icoon en Mercedes kan dat niet zo maar even buiten gooien in zijn drang naar elektrificatie. Derhalve heeft de elektrische G nog steeds een ladderchassis (met daartussen die accu geramd), absurde offroadprestaties (die we zelf niet hebben kunnen testen) en die iconische klak van de deuren bij het sluiten (heerlijk). Daarnaast is het ook een imposante EV én meteen ook de stilste G-Klasse die geld kan kopen.

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

Zijn hoog gewicht heeft echter een Duister geheim. Want omdat 'ie 500 kg meer moet meezeulen dan een G-Klasse diesel... is de G 580 met zijn 3 ton nogal droog afgeveerd. Nu begrijpen we de reden daarachter, want als ingenieur wil je natuurlijk niet dat deze G-Klasse over zijn pootjes slingert bij een uitwijkmanoeuvre op de openbare weg - vraag Mercedes maar eens naar de Elandtest. De G-Klasse rijdt dus ook als EV zo verfijnd als zijn verbrandingsbroeders. Waarmee we willen zeggen dat je best aan het werk moet. De ophangingsrol is merkelijk aanwezig, het stuur komt eerder van een Scania en de feedback is eerder subtiel dan duidelijk. Nu hoeft dat geen punt van kritiek te zijn, want ook Jeep Wrangler-rijders zweren bij deze vorm van rijdynamiek.

Verbruikt veel zeker? Zo'n elektrische G-Klasse?

Een open deur hoef je natuurlijk niet in te trappen. Dus ja, deze G-Klasse lust wel een slok. Hoeveel vraag je? Eerder 30 kWh/100 km dan 20 kWh/100 km. Wij reden op de autostrade zelfs een verbruik van 33.6 kWh/100 m bij elkaar. Het perverse resultaat van die riante batterij van 116 kWh netto is echter dat je zelfs in dat geval nog steeds een range van 345 km voor kan leggen. Waardoor een plaspauze zich alweer aandient. Bij gebruik op secundaire wegen kijk je naar een range boven de 400 km. Ook daar laat deze G-Klasse buurmans Leaf achter zich.

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

Moet je eenmaal gaan laden, dan schuift Mercedes een maximaal DC-laadvermogen naar voren van maximaal 200 kW. Wij zagen eerder maximaal 136 kW verschijnen op de snellaadpaal, waardoor je toch effe staat te laden. Anderzijds, de shock van een EV-rijder die zo'n G-Klasse naast zich ziet parkeren aan de snellaadpaal is élke extra laadminuut waard...

Wat kost zo'n Mercedes G 580 eigenlijk?

De G-Klasse kent dan wel zijn origine als een no-nonsense werkpaard voor het Duitse leger, ondertussen is de G ongeacht de versie een statement op wielen geworden. Waardoor zelfs de instap G-Klasse met diesel minimaal 126.929 euro kost. De EQ is eigenlijk een koopje met zijn instapprijs van 148.467 euro. Daarmee is 'ie niet alleen bijna 50.000 euro goedkoper dan de 193.479 euro kostende AMG met V8, de onderhuidse tech kost Mercedes zonder twijfel stukken meer dan de opleg tegenover de basis-diesel.

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

Tenslotte is er ook nog het fiscale voordeel natuurlijk. Zo betaal je (momenteel) geen BIV of jaarlijkse verkeersbelasting én is deze G 580 volledig aftrekbaar op de zakelijke markt. We moeten het je waarschijnlijk niet vertellen, maar bovenop de basisprijs van zo'n G 63 AMG met V8 betaal je nog eens dik 13.000 euro aan eenmalige BIV en jaarlijks dik 3.000 euro aan verkeersbelasting. Deze G 580 met EQ Technologie is derhalve momenteel de meest logische G-Klasse die je kan kopen. Jep, dat hebben we net gezegd.

Conclusie

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat is de minst groene EV van het land? De kans is groot dat je Sneeuwwitje in een dikke G 580 G-Turns ziet draaien in het bos. Wie de elektrische G-Klasse echter afschrijft, moet dat meteen ook met de G 63 AMG doen. Beiden zijn van de pot gerukte denkoefeningen van Mercedes zonder logica, maar daardoor niet minder smakelijk. Als goed Belg gaan wij toch voor de gulden middenweg. Want hebben wij het voor het kiezen, dan gaan we lekker voor een G 450 d op dieselkracht.

Image
Mercedes G 580 Electric test review autofans belgie

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids of blader hieronder meteen door het magazine!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen