Rijtest

Renault Austral facelift getest - Piepjong, maar nu al onder het mes (2025)

Renault geeft zijn Austral een opfrisbeurt. De middelgrote SUV krijgt een gewijzigde voorzijde die volgens het merk beter bij de tijd past, én een verfijndere hybride aandrijflijn.

Pros

  • Infotainment
  • Verhoogd akoestisch comfort
  • Zuinig hybride

Cons

  • Automaat hybride
  • 4Control optioneel
  • Kleine ergonomische missers

Wat is dit?

Dit is de vernieuwde Renault Austral. Jawel, de Franse crossover die nog maar amper drie jaar op de teller heeft, krijgt nu al een update. Na meer dan 200.000 verkochte exemplaren krijgt hij de neus mee van zijn grotere broer, de Rafale. Maar dat is niet alles...

Succes in zijn soort

De Austral volgde in 2022 de Kadjar op, en sindsdien is het een kleine revolutie geweest voor Renault. Zeker als je naar de cijfers kijkt. Voor een volumemerk als Renault – en dan nog een Frans merk – is het zeldzaam om zulke verkoopverhoudingen te zien. Niet per se het totale aantal, maar de verdeling ervan. Sinds de lancering bestaat 44% van de verkochte modellen uit de topversie Esprit Alpine, en is 80% uitgerust met een hybride aandrijving.

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Dat verklaart het succes van de Austral en rechtvaardigt tegelijk de opfrisbeurt. Een product dat geld oplevert, wordt vertroeteld. En dus moest het eerste kind van Renaults nieuwe SUV-familie ook aansluiten bij het nieuwe designtaal die met de Rafale werd geïntroduceerd.

Familiegezicht

De Austral zegt vaarwel tegen zijn komma-vormige koplampen en ronde neus, en ruilt die in voor een veel horizontaler en hoekiger front. Of beter: ruitvormig, want de diamantvorm is overal terug te vinden. In het radiatorrooster, in de koplampen, in de lichtsignatuur en uiteraard op het logo zelf. Mocht je vergeten zijn dat Renault een diamant als embleem heeft...

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Aan de achterkant is de facelift veel subtieler. De achterlichten krijgen scherpere LED-modules en het tweedimensionale logo ligt nu plat op de kofferklep. Renault introduceert ook twee nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgen, tot wel 20 inch groot.

Bijna hetzelfde vanbinnen

Binnenin verandert er nauwelijks iets. Renault introduceert sportievere stoelen met meer zijdelingse steun in de hele reeks. De verschuifbare achterbank (16 cm) blijft behouden, net als de kofferruimte van maximaal 575 liter (555 liter bij de hybrideversie).

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Belangrijker: waar een facelift vaak gepaard gaat met een nieuw infotainmentsysteem, is dat hier niet het geval. Op een nieuw thema voor het digitale instrumentarium na, blijft het Android Automotive-systeem van Google behouden. Dat zegt veel over de voorsprong van Renault op dat vlak.

Meer focus op hybride

Onder de motorkap leert Renault van zijn verkoopcijfers. De manuele versnellingsbak verdwijnt (tenminste op onze markt), ten voordele van een automaat gekoppeld aan de 1.3-liter viercilinder met 160 pk. De andere aandrijflijn doet het zelfs zonder klassieke versnellingsbak, want het gaat om de hybrideversie met de bekende "klauwenschakeling".

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Die laatste staat centraal in deze update en kreeg de laatste technische verbeteringen van de Rafale mee. Daardoor zou de aandrijving beter reageren en moeten koppelonderbrekingen verminderen. Het geheel koppelt een 1.2-liter driecilinder turbobenzine aan een elektromotor, samen goed voor 200 pk en 410 Nm koppel.

Meer comfort

Renault voegt ook gelamineerde zijruiten toe, aerodynamischere buitenspiegels en vernieuwde raamrubbers voor een betere geluidsisolatie. Er is ook een stillere poelie in het elektrische deel en motorsteunen en uitlaatbevestigingen zijn herwerkt. Al die kleine ingrepen zorgen voor meer comfort – en dat hoor je!

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Hoewel de driecilinder nog steeds hoorbaar is bij stevige acceleraties, klinkt hij minder rauw dan voorheen. Ook het rijcomfort gaat erop vooruit dankzij nieuwe dempers op de achteras. Kortom, het grote verschil bij deze facelift is: comfort.

Spaarzaam karakter blijft

Toch blijven de koppelonderbrekingen bij hernemingen voelbaar aanwezig. Net zoals bij de Espace en Rafale. Dat ligt helaas aan de mechaniek van de versnellingsbak, die wat tijd nodig heeft om te schakelen. Bij rustige ritten compenseren de elektromotoren dat vlotjes, maar bij sportiever rijden ontbreekt het aan directe power.

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Niet dat dat een probleem is: deze aandrijflijn is ook helemaal niet bedoeld voor sportiviteit. Het bewijs? Zijn zuinigheid. Ondanks pittig rijgedrag klokte ons testmodel – een Esprit Alpine met grote velgen – af op een gemiddelde van slechts 5,3 l/100 km.

Dagschotel

In een tijd van stijgende prijzen in de hele autosector, zwemt Renault een beetje tegen de stroom in met deze vernieuwde Austral. De instapprijs begint bij €33.500, terwijl je voor de hybride minstens €36.800 betaalt. Dat is, bij gelijke motorisaties, goedkoper dan bij de lancering in 2022...

Image
First Drive : Renault Austral (2025)

Besluit

De Austral symboliseert een verandering in het koopgedrag van Renault-klanten. Renault ondersteunt die evolutie met meer comfort, een moderner design en een nog steeds zeer zuinige hybride aandrijving. Kortom: een terechte en geslaagde update voor de populaire crossover. Of is het nu een SUV? Ach, wie volgt het nog!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen