Pros
- Extreem ruim
- high-end technologie
- Nu mét achterruitwisser!
Cons
- Stijlkeuze schiet in eigen voet
- Irriterende rijassistenten
- Toefje meer comfort was welkom
Wat is dit?
De meest miskende EV van de voorbije 4 jaar. Want hoewel de Ioniq 5 met grote bombarie werd voorgesteld door Hyundai en door de internationale pers met groot applaus werd onthaald, verdween hij al snel onder een overaanbod aan nieuwigheden. Een facelift zorgt voor geen revolutie, maar doet ons herontdekken waarom de Ioniq 5 één van de beste EV's op de markt is.
Dat zijn straffe woorden!
Ja, we verschieten er zelf ook van, want we moesten inderdaad met de facelift op pad om terug te beseffen hoe veel Hyundai vier jaar geleden al juist had bij de lancering van de Ioniq 5. De packaging, het rijgedrag, de range, de laadsnelheid en ook de prijs. Dit is een technische showcase op het niveau van een Porsche Taycan, voor een derde van de prijs.

Waarom we dan geen Ioniq 5 op elke hoek van de straat zien? Enerzijds was er Tesla natuurlijk dat met de Model 3 en Model Y enkel jaren de markt domineerde (en dat, gezien de laatste cijfers, gewoon terug aan het doen is), anderzijds is er het nogal excentrieke design. Is het een hatchback, is het een SUV? Niemand weet echt goed wat de Ioniq 5 is. Gek, want daardoor is het natuurlijk de ultieme "crossover".
Wat is er nieuw voor 2025?
Een ruitenwisser achteraan. Geen mop! Het was één van de meest gehoorde klachten bij eigenaars van de pre-facelift Ioniq 5 en Hyundai heeft geluisterd. Want hoewel de stroomlijn in principe de regen van je achterruit moest houden, bleek de praktijk toch iets anders te dicteren. Daarnaast zijn de bumpers subtiel opgewaardeerd. Zo subtiel... dat je het eigenlijk niet ziet. Of je moest voor de N Line-uitvoering gaan natuurlijk. Dan krijg je plots een Ioniq 5 N Light.

Ook nieuw is een 5 cm langere spoiler. Niet om de lokale Kenny te plezieren, wel om de stroomlijn te verbeteren. Een reeks nieuwe aerodynamische wielen van 19 en 20 duim maken ook hun opwachting. Net zoals de nieuwe standaardkleur "Ultimate Red Metallic". Geen kat gaat dat ooit nemen op zijn Ioniq 5, maar stiekem kunnen wij de "kersenrode" kleur best pruimen. Intstapversie Core en hogere uitvoering Balance kan je nog steeds herkennen door de toevoeging van zilveren plaatwerk rondom bij uitvoering Balance. Een eigenaardige keuze die de Ioniq 5 niet mooier maakt...
Ach kom, schoonheid zit vanbinnen, toch?
In het geval van de Ioniq 5 volgen we die uitspraak, deels. Bij zijn lancering in 2021 gaven we de binnenruimte van de Ioniq 5 wat het verwijt het gevoel te geven in een camionette te zitten. Niet zozeer door de afwerking, wel door de gigantisch open ruimte in het voetengedeelte vooraan. Ondertussen hebben we die mening al wat aangepast (met dank aan 'tig EV's die stoefen met gigantisch open ruimtes in de cabine). Toch blijft de cabine eerder... saai. Denk Duits en beslis dan meteen voor jezelf of dat een probleem is.

Want ja, frivoliteit zal je ook na de facelift niet vinden in de cabine van deze Ioniq 5. De middenconsole - Universal Island door de marketingjongens van Hyundai genaamd - is nog steeds verschuifbaar in de lengte, maar biedt tegenwoordig een draadloze lader voor je smartphone, twee bekerhouders en een hoop opbergruimte. Voor de facelift werd er ook een nieuw stuurtje voorzien met terug drie spaken en kreeg het infotainment een update.
Hoe werkt het infotainment in de Ioniq 5?
De Zuid-Koreanen heb je heus niets meer te leren op vlak van digitalisatie. Dus de schermenwinkel in de Ioniq 5 werkt voortreffelijk. Je Android Auto en Apple Carplay connecteren zonder problemen en de instrumentencluster is duidelijker dan een handleiding uit een Duplo-bouwdoos. De lay-out van de systemen zijn evenzeer duidelijk, maar zijn weerom opvallend zakelijk en ontdaan van franjes.

Moeten we dan zaniken, dan begrijpen we niet waarom het schermpje voor de klimaatcontrole een blauwe kleurwaas krijgt zoals Volkswagens begin de jaren 2000. Het voelt wat ouderwets aan, op een slechte manier. Anderzijds willen we meteen zalven door te zeggen dat we blij zijn dat het klimaatsysteem überhaupt nog een apart schermpje krijgt. Al zijn de knoppen semi-digitaal. Vehicle To Load om je airfryer van peut te voorzien? De Ioniq 5 heeft het allemaal...
En qua ruimte in de Ioniq 5?
Kijk, foto's vertellen misschien een ander verhaal, maar deze Ioniq 5 is een serieus grote auto. Dat zorgt ervoor dat je binnenin bijna ongemakkelijk wordt van de hoeveelheid plaats in het interieur. Zit je met pubers thuis? Dan is deze Ioniq 5 misschien wel dé beste keuze die je kan maken.

Die lijn zet zich ook verder in de koffer. Met 520 liter tot 1.580 liter met neergeklapte achterbank, is dit een auto die niet verlegen om plaats zit. Zonder probleem kan deze Ioniq 5 concurreren met de ruimste stationwagens en SUV's op de markt. Zelfs het bestelbusje van Nonkel Roger doet het amper beter.
Klinkt goed! Wat zit er eigenlijk onder de kap?
In de basis dezelfde mechaniek, maar de facelift profiteert van gegroeide batterijen. De basisversie is voortaan netto 60 kWh groot, terwijl de Long Range tegenwoordig mag beschikken over 80 kWh netto. De kleine batterij koppelt Hyundai aan een elektromotor van 170 pk op de achteras, terwijl de Long Range mag teren op een elektromotor van 228 pk. Die laatste kan je ook nog aan vierwielaandrijving hangen, waardoor je over 325 pk beschikt dankzij één motor op elke as. Tenslotte is er ook nog de Ioniq 5 N met 650 pk natuurlijk.

Eerlijk? Het zijn cijfers waarmee de Ioniq 5 vooraan in de klas blijft zitten, maar geen bakens verzet. Vooral de Single Motor (170 pk/ 228 pk) mist wat de punch van de motoren die je tegenwoordig bij Mercedes, Volkswagen etc kan krijgen. Waar Hyundai wel terug zijn tanden laat zien is op vlak van laden. Met een DC-laadsnelheid van 350 kW zet hij een hoop concurrenten in hun onderbroek. Noteer wel dat je in de realiteit eerder rond de 250 kW DC zal zitten (nog steeds hypersnel) en dat de versie met kleine accu genoegen moet nemen met maximaal 195 kW DC-snelladen.
Genoteerd! En het rijden zelf?
De Zuid-Koreanen zeggen werk te hebben gemaakt van de afstelling van veren en demping, waarbij ze in één ruk de Ioniq 5 ook wat stijver maakten. Het resultaat blijft een uitermate neutrale afstelling. De Ioniq 5 is niet uitermate comfortabel, maar ook niet uitgesproken sportief. Daardoor zou je kunnen zeggen dat de Koreaan wat karakter mist qua rijgedrag. Om kilometers te malen is dit daardoor een uitgesproken metgezel, het "never just drive" credo van de N-variant gaat wel niet op bij de reguliere Ioniq 5.

Dat voel je ook bij acceleraties. Een sprint naar de honderd van 7,5 seconden is meer dan snel genoeg, maar van een échte shop onder kont durven we niet spreken. Dat komt voor een groot deel doordat de 228 pk sterke motor achteraan "maar" 350 Nm koppel weet te genereren, terwijl die van pakweg een VW ID.7 standaard 286 pk en +500 Nm koppel loslaat. Ach, we mogen de Ioniq 5 er niet op afkraken. Niet in het minst omdat we weerom achterover zijn gevallen van de efficiëntie van deze grote vriendelijke reus. Na onze testweek klokten we af op 14,7 kWh/ 100 km. Waardoor we met de accu van 80 kWh spreken over 544 km range. Dat is indrukwekkend voor een SUV van dit formaat.
En de prijs, is die ook indrukwekkend?
Afhankelijk van hoe je het bekijkt wel ja. Hyundai zet zijn Ioniq 5 in de markt vanaf 46.449 euro. Da's op het niveau van pakweg een Volkswagen ID.4 of Tesla Model Y, al stijgt de prijs wel naar 50.499 euro als je de accu van 80 KWh wil (en geloof ons, die wil je). Wil je dan nog de hoogste uitvoering met alle toeters en bellen, een aangepaste lakkleur en een panoramisch dak? Dan klimt die prijs richting de 62.000 euro.

Toegegeven, dat is vorte veel geld voor een Hyundai, maar niet als je naar de techniek gaat zien. Dit is een auto die gerust kan sparren met een BMW i5 Touring, Mercedes EQE SUV of Audi A6 e-tron, maar dan voor een fractie van de prijs!
Besluit
Kijk je voorbij de excentrieke styling van de Ioniq 5, dan zie je een elektrische auto die vooraan in de klas zit qua technologie. De range is voortreffelijk, het laden gaat supersnel en binnenin heb je meer plaats dan je ooit nodig zal hebben. Op veel vlakken is dit misschien wel de betere EV op de markt... nu nog de leasingkoper zo ver krijgen in een Hyundai te stappen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen