Pros
- Design
- Standaard uitrusting
- Binnenruimte
Cons
- Geen streammodel meer
- Naamsonbekendheid
- Geen fysieke knoppen
Wat is dit?
Lynk & Co verscheen in 2021 op onze markt met een unieke abonnementsformule voor zijn wagens. Ze noemden zichzelf een disruptor van de status quo en de Netflix van de autosector. Dat concept gaat nu op de schop, waardoor het gewoon een automerk wordt dat auto's verkoopt. Auto's zoals deze 02 bijvoorbeeld, een broertje van de Volvo EX30, Smart #1 en Zeekr X.
Fake news! Want ook voordien kon je een Lynk & Co kopen!
Klopt. Maar dat hield Lynk & Co liever stil om zijn uniek imago niet te verwateren. Het merk met Zweedse roots (en Chinese vaders) verscheen in 2021 namelijk op het Europese toneel met de 01 als "streamingauto". Een auto die je 500 euro per maand kostte (all in), die je simpelweg maandelijks kon opzeggen en die je via de Lynk & Co app kon verhuren om nog wat geld terug te verdienen.

Hoewel een geweldig idee op papier, bleek het in de realiteit niet financieel rendabel. Waardoor het merk de stekker uit het concept moet trekken. Vergeet dus de streamingauto, Lynk & Co wordt gewoon een klassiek automerk dat auto's gaat verkopen via dealers. Meerdere modellen trouwens.
Over welke modellen gaat het dan?
De 01 blijft beschikbaar en mag je zien als de Volvo XC40 Plug-in in Lynk & Co-jasje. De 08 is eveneens een plug-in en kan je qua dimensies vergelijken met een Volvo XC60. De 02 is de kleinste van het gezelschap, volstrekt elektrisch en mag je zien als het broertje van de Volvo EX30.

Moederhuis Geely (dat ook Lotus, Zeekr, en co in handen heeft) begrijpt gelukkig dat automerken onder dezelfde paraplu een eigen identiteit moeten hebben. Hoewel Lynk & Co in de rangorde op dezelfde trede staat als Volvo binnen de familie, mikt Lynk & Co met zijn design op een (jonger) publiek dat op zoek is naar een gezonde toef tech en futurisme.
En voldoet de 02 aan die wensen?
Zet 'm maar eens naast de Volvo EX30 en je begrijpt meteen wat we bedoelen. De 02 krijgt een zeer uitgesproken lichtsignatuur met klauwen, coupé-allures en unieke bips met doorlopende lichtstreep die "steun" lijkt te krijgen van vier lichtpilaren en daardoor zelfs gelijkt op een lichtspoiler! Versie Core krijgt eerder bescheiden 19-duimsvelgen, terwijl versie More het lichtmetaal vergroot tot 20-duim.

Daar stoppen de verschillen niet. Want naast privacyglas achteraan, krijgt de More ook nog een Harman Kardon-audiosysteem met 14 luidsprekers, een 360°-camera, elektrisch verstelbare stoelen en de Infinity-verlichting in het interieur. Dat laatste is niet meer (maar ook niet minder) dan een lichtbalkje op het dashboard dat eeuwig lijkt door te lopen. Ongeacht de versie is het centrale scherm van 15,4-duim met al zijn functionaliteiten gewoon standaard. In die zin voelt Lynk & Co zeer Tesla's aan.
Hola! Rijdt de 02 ook als een Tesla?
Zo ver zouden we nu niet gaan. En da's een compliment voor beide partijen. De 02 gebruikt net zoals zijn broeders een 272 pk (343 Nm) sterke elektromotor op de achteras die zijn peut gaat halen uit een accu van 65 kWh (netto). Met een sprinttijd van 5,5 seconden naar de honderd en een top van 180 km/u is dit geen doetje. Gelukkig valt Lynk & Co niet in de val door deze 02 over-sportief te maken. Sterker nog, deze 02 is comfortabeler afgesteld dan broeder EX30.

Het resultaat is een volwassen rijdende elektrische crossover die niet aanvoelt als speelgoed. Waar dan weer wel een snuifje Tesla opduikt is in de kaalheid van het interieur. Fysieke knoppen zijn niet aanwezig, waardoor verschillende functies (aanpassen van klimaatcontrole, radio,...) je nodeloos afleiden. Een fysieke richtingaanwijzerhendel heeft 'ie gelukkig wel. Hoor je dat, Tesla?
Met een accu van 65 kWh geraak je volgens Lynk & Co 445 km ver. In de realiteit mik je beter op zo'n 370 à 400 km. Wat nog steeds puik is natuurlijk. Laden gaat aan een marktconforme 11 kW AC en maximaal 150 kW DC. V2L heeft de 02 eveneens en dat aan 3,3 kW. En dan hebben we het beste nog niet eens verteld...
Nu zijn we benieuwd!
Wel, we zitten heel de tijd te vertellen dat deze Lynk & Co 02 een broertje is van de Volvo EX30 en dat klopt ook - beide auto's gebruiken het SEA2-platform -, maar deze 02 is duidelijk ruimer dan die Zweed. Jep, deze Lynk & Co 02 weet het grootste probleem van de EX30 op te lossen! Achterin krijg je beduidend meer beenruimte en ook de koffer is met 410 liter een stuk groter.

Dat is op z'n minst verrassend, want de coupé-allures van deze 02 zouden je het idee geven dat net het omgekeerde waar is. Daarenboven krijgt de chauffeur ook nog gewoon een digitale instrumentencluster pal voor zijn neus, waardoor je niet met een scheel oog continu je snelheid in het oog moet houden op de centrale display. Een head-updisplay had het feestje afgemaakt... maar je kan ze niet allemaal winnen natuurlijk.
Wat kost de Lynk & Co 02?
37.495 euro! Dat maakt 'm ruwweg 500 euro duurder dan een Volvo EX30, maar in ruil krijg je dus wel meer ruimte en een riantere standaarduitrusting terug. Het is een opleg waar je binnen hetzelfde merk eigenlijk niet over zou twijfelen. Uitvoering More is met een prijs van 41.495 euro wel beduidend duurder voor grotendeels uiterlijke opsmuk. Da's geld waarmee we zelf liever op reis zouden gaan.

Kijken we naar andere concurrenten, dan kunnen we niet voorbij de Skoda Elroq natuurlijk. Een dijk van een EV die je nog met een stukje meer range kan krijgen als Long Range. Alleen kijk je dan naar een prijs van 45.290 euro. Het vermaledijde MG heeft dan weer natuurlijk de MGS5 in zijn rangen staan voor een gelijklopende prijs van 37.485 euro. Al is deze 02 technisch meer vooruitstrevend.
Het laatste oordeel van de Lynk & Co 02
De maskers vallen af, want Lynk & Co ontdoet zich van zijn hip jasje dat bestond uit hippe clubs en een streamingformule. Gelukkig voor het merk blijven er - ontdaan van die marketinglagen - gewoon puike auto's over die een stuk meer weten te bieden dan je ze zou geven. Lynk & Co is misschien zelfs het betere Volvo... maar moet nog werk maken van zijn naamsbekendheid bij het grote publiek en de early abonnementsformule-adaptors die nu met een wrange smaak achterblijven.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen