Rijtest

Toyota bZ4X getest - Zoals een goede wijn (2025)

Zoals goede wijn beter wordt met de jaren, werkt de Toyota bZ4X zijn jeugdzonden weg met een grotere actieradius en meer ingebouwde technologie. Alleen die naam blijft even kleurloos als voorheen.

Pros

  • Comfort (18-duimsvelgen)
  • Grotere actieradius
  • Ingebouwde technologie

Cons

  • Rijpositie (klein stuurwiel)
  • Snelladen beperkt tot 150 kW
  • Gemiddelde kofferruimte en geen frunk

Wat is dit?

Dit is de vernieuwde Toyota bZ4X. Nee, geen nieuwe fotokopieermachine van de Japanse gigant, maar wel hun elektrische crossover. Hij is nooit echt een vaste waarde in het straatbeeld geworden, vooral door een moeizame start met een ronduit teleurstellende actieradius. Gelukkig leert ook Toyota uit zijn fouten.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Met twee is leuker dan alleen

De eerste Toyota bZ4X-modellen beschikten over een batterij van meer dan 70 kWh, maar hun rijbereik bleef ver achter op dat van concurrenten met vergelijkbare accucapaciteit. De oorzaak lag bij Toyota’s haast obsessieve focus op betrouwbaarheid.

Sinds 2022 is de batterijtechnologie echter geëvolueerd en vooral heeft Toyota geleerd hoe het zijn elektrische aandrijflijn beter moet benutten. Doorheen de jaren nam de actieradius van de bZ4X dan ook gestaag toe. Voor deze facelift moest het verschil duidelijker zijn en dat gebeurt met twee batterijen.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

De bZ4X krijgt voortaan een nieuwe batterij voor de instapper, die kleiner is dan voorheen. Verrassend, maar waar. De accu van 57,7 kWh haalt een rijbereik tot 444 km. In de praktijk fungeert die vooral als lokkertje. De meeste klanten zullen kiezen voor de batterij van 73,1 kWh. In combinatie met een 224 pk sterke elektromotor op de vooras komt de maximale actieradius uit op 569 km. Dat is 69 km meer dan voorheen.

Krachtiger

De versie met vierwielaandrijving blijft uiteraard in het aanbod. Die gebruikt dezelfde batterij, maar dankzij twee elektromotoren stijgt het totale vermogen tot 343 pk. Volgens Toyota volstaat dat voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en een trekvermogen van 1.500 kg. De actieradius bedraagt hier 511 km.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Hoewel beide batterijen nieuw zijn, moet je geen technologische revolutie verwachten. Het blijft bij lithium-ioncellen en het maximale laadvermogen bedraagt 150 kW voor de grootste accu. Dat volstaat om van 10 naar 80 procent te laden in ongeveer 28 minuten.

Met de hamer

Om de technische update ook visueel kracht bij te zetten, kreeg de bZ4X een subtiele facelift. Vooral de voorzijde ging onder handen. Die toont nu Toyota’s zogenaamde ‘hammerhead’-designtaal over de volledige breedte. De bumpers en wielkasten werden licht hertekend en de koplampen zitten voortaan lager.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Met zijn lengte van 4,69 m blijft deze Japanse elektrische crossover qua formaat dicht bij een RAV4, al is hij 85 mm lager. De vormgeving oogt robuust, met achteraan die kenmerkende dubbele dakspoiler en een lichtstrip die de achterklep verbindt.

Bedankt, Lexus

Het grootste deel van het updatebudget lijkt naar de techniek te zijn gegaan, afgaand op de buitenkant. Binnenin mochten de interieurontwerpers echter shoppen bij Lexus, althans voor het infotainment. Het 14-inch scherm en de draaiknoppen voor de klimaatregeling komen rechtstreeks uit de NX en RX. Een duidelijke stap vooruit, want het geheel oogt moderner en de bediening is intuïtief.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Het dashboard wordt horizontaler opgezet en Toyota laat de grof geweven stof voor de passagier vallen ten voordele van gerecycleerd plastic. De middenconsole groeit en herbergt nu twee draadloze laadpads voor de draaiknop van de transmissie. Wat niet verandert, is het ontbreken van een handschoenkastje en dat kleine stuurwiel. In onze rijpositie belemmert de stuurkrans het zicht op het instrumentenscherm, waardoor je het stuur opvallend laag moet zetten.

Eerst het comfort

Toyota schreeuwt het niet van de daken, maar comfort blijft een kernwaarde van de bZ4X. De 18-duimsvelgen zijn hier duidelijk de beste keuze, want de extra bandwang maakt van deze crossover een echte comfortcruiser.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Een bijkomend voordeel van die 18-duimers is hun positieve invloed op de actieradius. Op papier leveren de 20-duimsvelgen een duidelijk lager rijbereik op, namelijk 511 km. Dat verschil merk je ook in de praktijk. Onze bZ4X met grote batterij en voorwielaandrijving noteerde een gemiddeld verbruik van 15,4 kWh/100 km. Dat ligt hoger dan de opgegeven 13,9 kWh/100 km WLTP, maar we reden zonder focus op efficiëntie. Met een lichtere rechtervoet zit er nog marge in.

Goedkoper, maar...

Zoals verwacht is de kleinere batterij vooral een instapmodel. De Toyota bZ4X met 57,7 kWh start bij 44.800 euro en krijgt het specifieke uitrustingsniveau ‘Pure’. De versie met 73,1 kWh begint bij 49.320 euro. Dat is ruim 4.000 euro extra, maar gezien het verschil in actieradius is de keuze snel gemaakt. Voor de AWD-versie moet je hoger in het gamma duiken en minimaal 53.310 euro neertellen.

Image
First Drive : Toyota bZ4X (2025)

Daarmee is de Toyota bZ4X iets goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten, al moet je wel rekening houden met een kleinere koffer en een iets beperktere actieradius dan bij sommige rivalen.

Conclusie

Net als goede wijn wordt de Toyota bZ4X beter met de jaren. De Japanners krijgen steeds meer vat op elektrisch rijden en dat vertaalt zich in een rijper product. De vernieuwde bZ4X is comfortabeler, beter uitgerust en vooral overtuigender dan voorheen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen