Rijtest

Rijtest: Fiat Panda 4x4 1.3 Mjet diesel

Wie met de auto doorheen de bergachtige gebieden van Zuid-Europa heeft gereden zal hem wel herkennen: de Fiat Panda. Al dan niet in 4x4-uitvoering is hij in deze gebieden een echte hit. Na het Zuiden is het tijd dat de rest van Europa kennis maakt met de Panda 4x4.



Een 4x4? ja, natuurlijk...

Wie de nieuwe Panda 4x4 ziet heeft meteen door dat het om een ruigere versie van de gewone, iets wat schattige auto gaat. Met zijn lengte van amper 3,68 meter schuif je hem gauw in het “wééral zo’n fake off-road-geval”-schuifje. Niets is minder waar.

Image
 fiat-panda-4x4-1.3mjet-diesel

Waar hebben we mee te maken?

De Panda 4x4 is een Panda met een grotere bodemvrijheid. Hij krijgt beschermplaten die de mechaniek beschermen tegen obstakels, een luchtinlaat die zo hoog mogelijk onder de motorkap zit, een verstevigde voor- en achterwielophanging, ELD (Elektronic Lock Differential) en een lange eerste versnelling. Die twee laatste vervangen de in de échte 4x4-wereld gebruikelijke Low-gearing versnellingsbak. Een Low-Gear versnellingsbak implementeren is namelijk een te grote kost in een wagen als de Panda. Het werkt vrij simpel: In combinatie met de ESP krijgt elk wiel genoeg tractie, het lange eerste verzet zorgt voor genoeg kracht bij het kruipen door de modder of wanneer je hem voor een hellingsproef zet. De Panda 4x4 kan hellingen tot wel 70 procent (!!) aan. Dit is in de 4x4-wereld een zeer respectabel cijfer.

Image
 fiat-panda-4x4-1.3mjet-diesel

Op de proef!

Voor onze test trokken we naar het militaire domein van Brasschaat. Helaas hadden we de Panda 4x4 in de voorlopig droogste en warmste week van 2014. Gelukkig nog genoeg modderpoelen voor de rekel om ons toch lichtjes te verbazen. Op geen enkel moment leek de panda het moeilijk te hebben met wat we hem voorschotelden. Ook op de verharde weg doet hij het goed. Het ELD-systeem maakt van de Panda geen permanente 4x4 maar eerder een voorwielaandrijver met, indien nodig, een verdeelde kracht naar beide achterwielen. De 4x4 staat trouwens standaard op degelijke winterbanden. Allesbehalve ideaal als het buiten 30° C is. Toch merkten we dat als we de wagen ietwat sportief door de bochten stuurden, deze niet de minste problemen had om de wagen er doorheen te loodsen. Het deed ons lichtjes dromen van een Fiat 500 Abarth met dit 4x4-systeem.

Image
 fiat-panda-4x4-1.3mjet-diesel

Motorisch?

De twee motorisaties waaruit je kan kiezen bij de 4x4 zijn allerminst pittig te noemen. Zo heb je een 2-cilinder benzinemotor van 875 cc, goed voor 85 pk, 145 Nm koppel en 0-100 km/h in 12 seconden. Rij je liever diesel dan is er de 1.3l Mjet die ook in onze testwagen een plekje vindt. Die heeft amper 75 pk maar wel 190 Nm koppel. 0-100 km/h duurt op papier 14,5 seconden, in praktijk leek het toch iets sneller te gaan. Het doelpubliek voor de 4x4 heeft geen nood aan zwaardere motoren, de Panda op zichzelf ook niet. Oké, snel is hij zeker niet maar je kan wel heel wat plezier hebben in deze kleine rakker. Bij 159 km/h houdt hij het trouwens voor bekeken. Jammer dat er geen zesbak inzit, dat had het rijden op de autosnelweg iets stiller en dus aangenamer kunnen maken dan met de vijfbak die er nu inzit.

Image
 fiat-panda-4x4-1.3mjet-diesel-

Interieur

Aan het interieur gaan we niet te veel woorden vuil maken. Dat is gewoon degelijk en comfortabel. Overal vinden we retro-vormgegeven hard plastic. Van het blinkende dashboard zijn we iets minder fan, zonnestralen weerkaatsten daar namelijk fel op. De zetels zitten goed maar, vanwege hun hoge plaatsing, wellicht niet voor iedereen even goed. De zitpositie is dus iets wat je zelf best even goed uittest. De kofferruimte is eerder krap bemeten, iets wat de vlakke achterzijde al deed vermoeden.

Image
 fiat-panda-4x4-1.3mjet-diesel-

Conclusie

Deze Panda 4x4 ziet er uit zoals de zoveelste fake off-roader met als verschil dat deze effectief meer aan kan dan menig crossover. De prijs ligt 5.700 euro hoger dan een basis model maar de techniek is dan ook helemaal anders. In het begin stoorden we ons lichtjes aan het feit dat de motorisaties alles behalve spannend zijn. Na enkele dagen was dit al een vergeten feit en charmeerde de Panda op andere vlakken.

Nadelen? Die missende zesde versnelling en standaard mocht hier echt wel airco in voorzien worden. Concurrentie voor de Panda 4x4? Enkel de Dacia Duster 4x4. Die valt qua prijs én kunnen perfect in het plaatje. Misschien kunnen we de verouderde Suzuki Jimny er ook bij plakken. Nog een tip: Wil je de Panda 4x4-looks maar hoef je de techniek niet, kijk dan eens naar de Panda Trekking.

Specificaties

Vermogen75 pk
Overbrenging5-bak-manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 175 kg
Topsnelheid159 km/u
0 tot 100 km/u14.50 sec
Gemiddeld testverbruik5.00L/100km
Min. kofferinhoud225 L
CO2-uitstoot125 g/km
BIV€ 452
Rijtaks181

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen