Rijtest

Rijtest: Volkswagen Polo facelift (2014)

Volkswagen vernieuwde recentelijk de Polo, al valt dat uiterlijk niet op. De wijzigingen zitten dan ook aan de binnenkant. Stap maar in.

Toen Volkswagen ons de foto's van de vernieuwde Polo doorstuurde moesten we tweemaal kijken om te zien dat we er niet de verkeerde foto's online zouden zetten. Uiterlijk ziet de Polo facelift er namelijk bijna hetzelfde uit als het model dat drie jaar geleden gelanceerd werd. Amper gewijzigde bumpers, geen nieuwe achterlichtblokken en al zeker geen gewijzigd profiel, als we zouden zeggen dat we een oude Polo meehadden, je zou ons nog geloven.

tot we instappen

Wie instapt ziet dat Volkswagen vooral de interieurdesigners aan het werk zette toen ze het plan opperden om de wagen aan een facelift te onderwerpen. De Polo neemt een hele hoop interieurkenmerken van de Golf over en daar kan je niet rouwig om zijn. Zo krijgen we een nieuw multifunctioneel stuur waarop de knoppen van radio, boordcomputer en snelheidsregelaar (optie via het Rijcomfort-pack) werden ondergebracht. In de middenconsole werd de nieuwe infotainmentinstallatie geplaatst - in ons geval de Colour radio zonder navigatie - waardoor het doodsaaie interieur van de Polo er een stuk frisser komt uit te zien.

Image
volkswagen-polo-facelift-2013-rijtest

De zetels blijven in grote lijnen ongewijzigd en ook achteraan blijft evenveel plek als voorheen. Daarmee blijft de Polo een van de mindere wagens in zijn klasse als het op beenruimte voor de achterste inzittenden aankomt.

kleine verbeteringen

Ook motorisch is de Polo vernieuwd, zo krijgen de meeste motorvarianten 5 tot 10 pk extra, in het geval van onze 1.2 TSI komt het totaal dan op 110 pk uit. Daarmee behoort hij tot de straffere motoren in het Polo-aanbod en die paardjes volstaan dus om de Polo lekker vlot met het verkeer mee te krijgen. Deze motorisatie is eigenlijk de perfecte compagnon om met de Polo het verkeer in te gaan, aangezien hij voldoende trekkracht levert en ook bij de hernemingen niet teleur stelt. Een iets sportievere roffel komt enkel bij hogere snelheden boven, waarbij je hoort dat de motor moet werken om zijn bestuurder tevreden te houden. Wij kwamen na een weekje testrijden uit op 5,8 l/100 km benzine. Mag het iets gezapiger, dan is de 1.2 TSI met 90 pk een aangenaam alternatief.

Image
volkswagen-polo-facelift-2013-rijtest

genoeg keuze

Bovenstaand verbruikscijfer is misschien wel een interessante reden waarom je niet direct meer naar de dieselmotoren hoeft te gaan kijken. Want wees gerust, die zijn er ook. Volkswagen biedt de Polo TDI met 75, 90 of 105 pk aan, daar waar het benzineaanbod iets uitgebreider is.

Image
volkswagen-polo-facelift-2013-rijtest

conclusie

Polo's krijg je tegenwoordig in allerlei motorisaties, tussen 60 tot 150 pk krijg je keuze te over. Deze 1.2 TSI pikken we eruit als de een aangename metgezel, want hoewel je het hem niet zou aangeven staat het kleintje wel degelijk zijn mannetje. Zijn 5 extra pk's zijn niet wereldschokkend, ze zorgen er wel voor dat de viercilinder er tegenwoordig staat met een vermogen waarmee je vroeger de middenklassers zag staan pronken.

Image
volkswagen-polo-facelift-2013-rijtest

Dat het uiterlijk quasi ongewijzigd voor de dag komt, geeft je reden te meer om te gaan naar de plaats waar je echt hoort te zijn bij een Polo, op de bestuurdersstoel. Dankzij de aangenamere aanblik van het dashboard is de Polo een aangename reisgezel.

Image
volkswagen-polo-facelift-2013-rijtest

Specificaties

Vermogen110 pk
OverbrengingManuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 035 kg
Topsnelheid196 km/u
Prijs testwagen€ 23 149
Prijs basismodel€ 13 660
0 tot 100 km/u9.30 sec
Gemiddeld testverbruik5.80L/100km
Min. kofferinhoud280 L
Max. kofferinhoud952 L
CO2-uitstoot109 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen