Rijtest

Rijtest: Volkswagen Golf Alltrack TDI

Volkswagen trekt de Alltrack-lijn die het begon met de vorige Passat verder naar de Golf. Ook hier krijgt de Variant wat meer bodemspeling, al is dat niet het enige waarmee Volkswagen hem terreinwaardig maakt.

Bodemspeling, een beschermende aluminium plaat onder de bumper en een hele hoop zwarte kunststofonderdelen. Meer heb je niet nodig om een Golf Variant stoerder voor de dag te laten komen dan de 1.6 TDI van je buurman. Maar voor Volkswagen was dat niet genoeg, ze voorzagen hem ook van de 4Motion vierwielaandrijving.

segmenten blijven bijmaken

Met deze Alltrack wil Volkswagen opnieuw een segment opvullen, eentje dat zich net onder dat van de Passat Alltrack bevindt. Of er een markt voor is? Dat publiek bedenken ze bij Volkswagen zelf wel, want ook SEAT heeft met de Leon X-perience zulk een nichemodel en bij Skoda rijdt er sinds de vorige generatie Octavia ook een Scout rond op deze wereld.

Opvallend is hij wel, deze rode wagen met zwarte accenten rond de wielkasten en een aluminium bodemplaat, toch lijkt hij een compromis te zijn voor wie af en toe naast de weg moet met de wagen en een gewone gezinsbreak. Dat maakt dat Volkswagen ietwat veel voor stylistische items kiest, want deze grote velgen (18 of 19-duims, naargelang je smaak) met een kleine wanghoogte horen niet thuis offroad. Zo wordt de Golf Alltrack een wagen die je wel eens op een dieper spoor kan meenemen, maar waarbij je het zwaardere terreinwerk toch maar beter overlaat aan de SUV-broers. We noteren wel dat de Golf Alltrack tot 2.000 kg mag trekken, handig om je schapen even van wei te verplaatsen... of een caravan naar het Zuiden van Frankrijk te trekken.

Binnenin zie je behalve de extra offroadknop op de middenconsole zo goed als geen verschillen met een gewone Golf Variant. Geen extra handvaten dus, en ook geen rubberen onderdelen. Dat maakt dan ook dat we je voor een verdere indruk over het interieur doorverwijzen naar onze eerdere test met de Golf Variant.

offroad dankzij één knop

Wat offroad rijden betreft voegt Volkswagen een extra Off Road-instelling aan de Drive Select-keuzemenu's toe. Wanneer je die modus selecteert zal het ABS langer ingrijpen bij het rijden over onherbergzame wegen. Ook het hill-descent control wordt dan ingeschakeld, waardoor je gecontroleerd heuvels kan afdalen zonder al teveel inspanning van je rechtervoet.

Verder maakt de Alltrack gebruik van een Haldex-koppeling van de laatste generatie. Die grijpt in nét voor het moment dat je grip verliest, terwijl een extra xDS-systeem ook de wielen aan één zijde lichtjes afremt wanneer je een bocht beschrijft. Dat lijkt allemaal zwaar ingrijpend maar de systemen doen zo discreet hun werk dat het wel lijkt of je een betere chauffeur bent achter het stuur van deze Alltrack.

bekende motor

Nee, deze motorisatie ken je niet van de sjoemelsoftware. Wel is het dezelfde motor als diegene die je onder de kap van een Golf GTD terugvindt. Ook daar heeft hij 184 pk veil en maakt hij gebruik van een DSG-6 versnellingsbak. Met dat pak vermogen komt de Golf Alltrack goed van zijn plek en is het ook niet verwonderlijk dat hij goed mee kan met het verkeer.

Binnen de Volkswagen-groep wordt deze Golf Alltrack iets hoger gepositioneerd dan zijn eerder genoemde neefjes. Volkswagen maakt zich sterk dat je daarvoor in de plaats een degelijke standaarduitrusting meekrijgt. Volkswagen zelf lijkt te mikken op de Subaru-rijder die graag een groter dealernetwerk ter beschikking heeft, of op de Golf-rijder die af en toe wat ruiger terrein opzoekt. Daarvoor moet je wel wat extra ophoesten, want de Alltrack kost met zijn 30.720 euro zowat 10.000 euro meer dan de Trendline-variant waarop VW hem baseert in de prijslijst.

Onze testwagen kreeg een basisprijs van 34.940 euro mee. Overigens kan je in de prijslijst alleen maar voor diesels kiezen, hetzij voor deze 2.0 TDI met manuele bak en 150 pk of de versie met 184 pk en automatische versnellingsbak, hetzij voor een handgeschakelde 1.6 TDI met 110 pk.

Conclusie

De Golf Alltrack is een mooie toevoeging aan het Golf-gamma. Niet zozeer omwille van zijn offroad-kwaliteiten maar wel omdat hij die vaardigheden koppelt aan het rijgedrag van de gewone Golf Variant. De 4Motion-vierwielaandrijving zorgt voor een zekerder weggedrag en zeker in combinatie met de 184 pk sterke TDI-motor heb je een stevige wagen op je landweg staan. Een soort van GTD op hoge pootjes, niet mis in een land waar putten en bobbels op de baan schering en inslag zijn.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen