Rijtest: Volkswagen Golf Variant 7 2.0 TDI

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Exact twintig jaar geleden kwam Volkswagen op de proppen met een stationwagenvariant van hun succesvolle Golf. De derde generatie van de Golf werd, door die langere koffer, een betaalbaar transportmiddel voor jonge gezinnen. Streeft de huidige generatie van de Golf Variant nog steeds datzelfde doel na, of is hij helemaal niet meer zo "volks"?

Ten opzichte van de vijfdeurs Golf 7 groeit de Variant exact 30,7 centimeter. Gek daarbij is dat de wielbasis 2 millimeter krimpt, al toont het mooi dat Volkswagen gemakkelijk kan spelen met maten dankzij het MQB-platform. De volle 30,7 centimeter + 2 millimeter gaat dus naar de kofferruimte.

Daardoor kan de Variant een knappe 605 liter kwijt in de koffer. Stukken meer dan de 530 liter van de Toyota Auris Touring Sports, de 490 liter van de Ford Focus Clipper en de 425 liter van de Hyundai i30 Wagon. Gaat de achterbank plat, dan moet de Golf met zijn 1.620 liter de Auris wel terug laten voorbijgaan. Die kan 1.658 liter slikken in de koffer.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Weg met de afrondingen

Tegenover de vorige generatie ziet de Golf Variant er een stuk strakker uit. Dat komt grotendeels door de meer volwassen styling van de zevende generatie Golf. Zo zien we de strakgetrokken snoet vooraan met de opvallende "bol" in het onderste luchtgat. Voor menig chauffeur die voor ons reed genoeg om te denken dat we van de plaatselijke politie waren en daardoor hun snelheid fors minderden - alhoewel de 9-VW-013 een weggevertje zou moeten zijn. Echte Autofans weten natuurlijk dat Volkswagen standaard in België de Golf uitrust met cruisecontrol met automatische afstandsregeling.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Achteraan zien we de rechthoekige achterlichten terug van de vijfdeurs Golf en krijgt de stationwagen een geïntegreerde spoiler mee. Allemaal zaken die hem minder bol maken dan zijn voorganger. Iets waar ze in geslaagd zijn, want veel voorbijgangers dachten dat je met een Passat onderweg was. Enerzijds kan je dan moord en eenheidsworst schreeuwen, anderzijds toont het aan dat de Golf Variant weer net een stapje hoger is gegaan bij het volk.

GTD Light

Onze testwagen kreeg de bekende 2.0 dieselmotor met 150 pk. Eerder reden we die al in de vijfdeurs Golf. Toen met DSG-automaat, nu mogen we zelf in de soep roeren. Achteraf gebleken een foutieve keuze. De 2.0 is allesbehalve een mak lammetje. Zeker niet met de 350 Nm die vanaf 1.750 tpm tot 3.500 tpm van jetje geeft. Wel valt hij door de lange halen soms op een dood punt en durft de wagen wel eens bokken bij een laag toerental. Dat is spijtig, want de motor voelt zich goed thuis in het chassis van de Golf Variant.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Dat Chassis blijft toch één van de sterke kanten van Volkswagen. De Golf Variant stuurt - durf ik het zeggen - bijna zo strak de hoek om als een Golf GTD. In feite was onze Golf Variant bijna een Golf GTD, op 34 pk en 60 Nm na. Dezelfde motor die op exacte dezelfde piekmomenten teert. Waarom Volkswagen geen GTD-versie levert van de Variant, het is ons een raadsel.

Ruime rakker

Binnenin waan je je anno 2013 in een Passat wanneer je in een Golf stapt. Luxueuze afwerking, gigantische navigatie en stoelen die zo uit een Audi kunnen komen. Het afwerkingsniveau in onze Highline-versie was hoog, zeer hoog. Het is dan ook teleurstellend dat de bovenkant van het dashboard nog steeds zo'n grove korreldesign heeft. Toegegeven, het plastic is zacht, maar de korrel vond je ook terug in Golfjes van rond de eeuwwisseling. Als je dan kijkt naar het met leder overtrokken dashboard van een Auris Touring Sports, dan begin je toch te twijfelen bij sommige keuzes van den Duits.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Het ruimtegevoel is alleszins wel aanwezig. Ook achteraan is het goed vertoeven. Geen overvloed aan ruimte, maar zeker correct. Al nodigen we niemand uit om de middelste passagier te zijn achteraan. Door het vooruitstekend design van die plaats krijg je geheid rugpijn. Het panoramisch dak in combinatie met de witte lederen bekleding is zeker een aanrader. Kwestie van de Golf niet in de hoeken der saaiheid te kegelen.

37.520 euro

Een Golf Variant rij je vanaf 19.980 euro buiten bij de Volkswagen dealer. Dan krijg je een 85 pk sterke 1.2 TFSI met vijfbak en net vier wielen. Onze testwagen kostte net niet het dubbele van die standaard Golf Variant. Met zijn 37.250 euro een smak geld. Zeker als je weet dat er zo'n 10.000 euro werd stukgeslagen op opties die eigenlijk niet eens zo exotisch zijn. Alleen al voor de verdonkerde zijruiten, kantelbare buitenspiegels en parkeersensoren vraagt Volkswagen 1.000 euro.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Ben je op zoek naar een betaalbare versie, dan kan je best kiezen voor de 1.6 diesel met 105 pk. Die rij je, als je niet te loos gaat met de opties, buiten voor zo'n 25.000 euro.

Conclusie

De Golf Variant laat het door zijn opties toe om zichzelf een buitensporig prijskaartje aan te meten. Kan je echter met je kriebelende vingers van al die heerlijke gadgets zoals LED-dagrijlichten en gigantisch navigatiescherm blijven, dan blijft het nog binnen de perken.

Anderzijds staat de concurrentie ook niet stil. Een Toyota Auris Hybrid Touring Sports kost je - met alle opties die je maar wil - 25.820 euro. Reken daar ook nog eens de lage C02-uitstoot bij en de Golf komt in nauwe papieren. Zeker voor jonge gezinnen waar elke euro telt.

Volkswagen-Golf-Variant-2.0-TDI-MK7

Specificaties

Motor

2.0 diesel

Vermogen

150pk

Koppel

320 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 336 kg

Topsnelheid

218 km/u

Prijs testwagen

€ 37 520.00

Prijs basismodel

€ 27 450.00

0 tot 100 km/u

8.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.70 L/100km

Min. kofferinhoud

605 L

Max. kofferinhoud

1 620 L

CO2-uitstoot

108 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
PoePoe 22:03
afbeelding van PoePoe

PoePoe zegt , waarom wordt z'n concurent nr1 in België , de Opel Astra niet genoemd als tegenhanger ? Foei , Foei ...

BePa 22:24
afbeelding van BePa

De ouderwets ogende, zwart-wit foto's staan hem goed: De vormgeving van de Golf is in tegenstelling tot zijn concurrenten ook 20 jaar blijven stilstaan. Zo in het grijs lijkt het wel alsof je naar het oorspronkelijke model kijkt.. (Zoveel saaie mensen die dat blijven kopen... ooit moet het VAG-succes instorten.)

Philippe 10:50
afbeelding van Philippe

Dood punt? Waar/wanneer :-)? Ik rijd met deze wagen (de gewone 5 deurs) en kan dit gedrag niet herkennen. Intussen 32000km op de teller en knalt nog steeds als een speer. Wel neemt het vermogen boven de 4200/min af waardoor ik zo goed als altijd op 4000/min schakel.

Adriaan 16:42
afbeelding van Adriaan

Als ik een toyota auris touring sports hybride samenstel kom ik toch al rap aan 29.315euro, full option dan wel.

Dirk 22:24
afbeelding van Dirk

Beste Redactie,
Ben voor deze motorisatie aan het twijfelen tuusen DSG en handgeschakeld, en neig eerder naar het laatste. Maar in het artikel schrijft u: "Toen met DSG-automaat, nu mogen we zelf in de soep roeren. Achteraf gebleken een foutieve keuze. "
Is het voor deze pk's niet interessant om handgeschakeld te gaan ?
Bedankt voor uw reactie en proficiat met uw mooie site.
Grt,
Dirk

Yvesw 08:57
afbeelding van Yvesw

Volkswagen heeft de pech (of het geluk) dat de DSG zo'n heerlijke automaat is, dat alle handbakken inferieur lijken. Iets dat natuurlijk niet geheel waar is. Wel heeft de handbak in deze motorisatie iets langere versnellingen waardoor het toerental wat dieper terugvalt (tegenover een DSG).

Je moet echter geen vrees hebben, de handbak komt zeker niet tekort. Enkel is een Golf met DSG vandaag de dag een heerlijke allrounder. Het is natuurlijk maar kwestie waar je geld op wil stukslaan ;-)

Doe zeker eens een testritje met de DSG als je twijfelt. ;-)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws