Exact twintig jaar geleden kwam Volkswagen op de proppen met een stationwagenvariant van hun succesvolle Golf. De derde generatie van de Golf werd, door die langere koffer, een betaalbaar transportmiddel voor jonge gezinnen. Streeft de huidige generatie van de Golf Variant nog steeds datzelfde doel na, of is hij helemaal niet meer zo "volks"?
Ten opzichte van de vijfdeurs Golf 7 groeit de Variant exact 30,7 centimeter. Gek daarbij is dat de wielbasis 2 millimeter krimpt, al toont het mooi dat Volkswagen gemakkelijk kan spelen met maten dankzij het MQB-platform. De volle 30,7 centimeter + 2 millimeter gaat dus naar de kofferruimte.
Daardoor kan de Variant een knappe 605 liter kwijt in de koffer. Stukken meer dan de 530 liter van de Toyota Auris Touring Sports, de 490 liter van de Ford Focus Clipper en de 425 liter van de Hyundai i30 Wagon. Gaat de achterbank plat, dan moet de Golf met zijn 1.620 liter de Auris wel terug laten voorbijgaan. Die kan 1.658 liter slikken in de koffer.
Weg met de afrondingen
Tegenover de vorige generatie ziet de Golf Variant er een stuk strakker uit. Dat komt grotendeels door de meer volwassen styling van de zevende generatie Golf. Zo zien we de strakgetrokken snoet vooraan met de opvallende "bol" in het onderste luchtgat. Voor menig chauffeur die voor ons reed genoeg om te denken dat we van de plaatselijke politie waren en daardoor hun snelheid fors minderden - alhoewel de 9-VW-013 een weggevertje zou moeten zijn. Echte Autofans weten natuurlijk dat Volkswagen standaard in België de Golf uitrust met cruisecontrol met automatische afstandsregeling.
Achteraan zien we de rechthoekige achterlichten terug van de vijfdeurs Golf en krijgt de stationwagen een geïntegreerde spoiler mee. Allemaal zaken die hem minder bol maken dan zijn voorganger. Iets waar ze in geslaagd zijn, want veel voorbijgangers dachten dat je met een Passat onderweg was. Enerzijds kan je dan moord en eenheidsworst schreeuwen, anderzijds toont het aan dat de Golf Variant weer net een stapje hoger is gegaan bij het volk.
GTD Light
Onze testwagen kreeg de bekende 2.0 dieselmotor met 150 pk. Eerder reden we die al in de vijfdeurs Golf. Toen met DSG-automaat, nu mogen we zelf in de soep roeren. Achteraf gebleken een foutieve keuze. De 2.0 is allesbehalve een mak lammetje. Zeker niet met de 350 Nm die vanaf 1.750 tpm tot 3.500 tpm van jetje geeft. Wel valt hij door de lange halen soms op een dood punt en durft de wagen wel eens bokken bij een laag toerental. Dat is spijtig, want de motor voelt zich goed thuis in het chassis van de Golf Variant.
Dat Chassis blijft toch één van de sterke kanten van Volkswagen. De Golf Variant stuurt - durf ik het zeggen - bijna zo strak de hoek om als een Golf GTD. In feite was onze Golf Variant bijna een Golf GTD, op 34 pk en 60 Nm na. Dezelfde motor die op exacte dezelfde piekmomenten teert. Waarom Volkswagen geen GTD-versie levert van de Variant, het is ons een raadsel.
Ruime rakker
Binnenin waan je je anno 2013 in een Passat wanneer je in een Golf stapt. Luxueuze afwerking, gigantische navigatie en stoelen die zo uit een Audi kunnen komen. Het afwerkingsniveau in onze Highline-versie was hoog, zeer hoog. Het is dan ook teleurstellend dat de bovenkant van het dashboard nog steeds zo'n grove korreldesign heeft. Toegegeven, het plastic is zacht, maar de korrel vond je ook terug in Golfjes van rond de eeuwwisseling. Als je dan kijkt naar het met leder overtrokken dashboard van een Auris Touring Sports, dan begin je toch te twijfelen bij sommige keuzes van den Duits.
Het ruimtegevoel is alleszins wel aanwezig. Ook achteraan is het goed vertoeven. Geen overvloed aan ruimte, maar zeker correct. Al nodigen we niemand uit om de middelste passagier te zijn achteraan. Door het vooruitstekend design van die plaats krijg je geheid rugpijn. Het panoramisch dak in combinatie met de witte lederen bekleding is zeker een aanrader. Kwestie van de Golf niet in de hoeken der saaiheid te kegelen.
37.520 euro
Een Golf Variant rij je vanaf 19.980 euro buiten bij de Volkswagen dealer. Dan krijg je een 85 pk sterke 1.2 TFSI met vijfbak en net vier wielen. Onze testwagen kostte net niet het dubbele van die standaard Golf Variant. Met zijn 37.250 euro een smak geld. Zeker als je weet dat er zo'n 10.000 euro werd stukgeslagen op opties die eigenlijk niet eens zo exotisch zijn. Alleen al voor de verdonkerde zijruiten, kantelbare buitenspiegels en parkeersensoren vraagt Volkswagen 1.000 euro.
Ben je op zoek naar een betaalbare versie, dan kan je best kiezen voor de 1.6 diesel met 105 pk. Die rij je, als je niet te loos gaat met de opties, buiten voor zo'n 25.000 euro.
Conclusie
De Golf Variant laat het door zijn opties toe om zichzelf een buitensporig prijskaartje aan te meten. Kan je echter met je kriebelende vingers van al die heerlijke gadgets zoals LED-dagrijlichten en gigantisch navigatiescherm blijven, dan blijft het nog binnen de perken.
Anderzijds staat de concurrentie ook niet stil. Een Toyota Auris Hybrid Touring Sports kost je - met alle opties die je maar wil - 25.820 euro. Reken daar ook nog eens de lage C02-uitstoot bij en de Golf komt in nauwe papieren. Zeker voor jonge gezinnen waar elke euro telt.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 336 kg |
Topsnelheid | 218 km/u |
Prijs testwagen | € 37 520 |
Prijs basismodel | € 27 450 |
0 tot 100 km/u | 8.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 605 L |
Max. kofferinhoud | 1 620 L |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen