Rijtest

Rijtest: Volkswagen Golf R facelift (2018)

De Golf, een auto voor het volk. Tegenwoordig desgewenst met 310 pk te krijgen. Is daardoor deze Golf R de sportwagen voor het volk?

Er mag dan wel een mythisch imago rond de GTI-badge hangen bij Volkswagen, al 15 jaar bieden de Duitsers een overtreffende trap aan met een R-badge achterop. Een Golf die in 2003 moest tonen tot wat de ingenieurs in staat waren, dat was de R32. Technisch gezien eigenlijk een Audi TT 3.2 met een Golf-carrosserie er over. Waardoor er - jawel - een 3.2-liter VR6 voorin stak en er - jawel - vierwielaandrijving aanwezig was. Dat geheel werd verbonden via de nu alom gekende DSG-automaat met dubbele koppeling. In 2003 was het evenwel een wereldpremière. Of de huidige Golf R datzelfde gevoel van hoogtechnologie ten berde kan brengen? Tijd om de sleutel om te draaien!

Tunershulp

Verschoning, draaien aan de sleutel hoort er tegenwoordig niet meer bij. Drukken op de startknop dus. Die knop zet de gehele fabriek aan het werk. Die fabriek bestaat sinds 2009 niet meer uit de VR6, wel uit een geblazen 2-liter viercilinder. Een blok dat na een decennium aan doorontwikkelingen tegenwoordig goed is voor een piekvermogen van 310 pk en 400 Nm. Verre van povere cijfers, zonder discussie maar hoewel de cijfers een stuk naar boven gingen is de charme recht evenredig gedaald. In die zin dat het blok het niet meer moet hebben van zijn natuurlijk charme, wel van artificiële opsmuk.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

Het was dan ook dé grootste verzuchting op de laatste generatie Golf R, dat weinig inspirerend motorgeluid. Een euvel dat Volkswagen bij de faceliftversie op probeert te lossen met een titanium uitlaatlijn van Akrapovic. Al zal je daarvoor wel in de buidel moeten tasten, want naar VW-normen is 'ie niet standaard. Dik 4.000 euro vragen de Duitsers er voor. Geld waar je al wel wat mee kan doen. Een navigatie en achteruitkijkcamera aankopen bijvoorbeeld. Want ook dat zit niet standaard op de opper-Golf.

Johnny-laag afpellen

Of Akrapovic er in slaagt de Golf R een compleet ander auditief karakter te geven? Dat zouden we eigenlijk niet zeggen. Een stuk luider, dat wel, en meer vatbaar voor geborrel en geplof aan de einddemper... maar niet knettergek. Daarnaast blijft de viercilinder weinig onderscheidend qua sound. Het luider maken lost niet alles op natuurlijk. Dit klinkt als een Golf GTI, Skoda Octavia RS en Seat Leon Cupra maar even goed als een Passat met aangepaste uitlaatlijn.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

Slechte punten dan voor de opgefriste Golf R? Nee, eigenlijk niet. Want begin je de Golf-ui te ontleden en ontdoe je het geheel van de johnny-ficatie, dan staat er een verdomd sterk product voor de neus. Een product waar we zelfs een traantje voor durven laten. Of komt dat misschien door dat pellen?

Buitenaards

Dit is er namelijk eentje van de laatste der Mohikanen. In die zin dat het nu al vast staat dat de volgende R een vorm van elektrificatie aan boord zal krijgen. Waardoor deze iteratie het summum is van wat de ingenieurs 'puur natuur' naar buiten weten te brengen. Een stuk vlees waar we onze tanden best in kwijt weten te geraken trouwens, want waar concurrenten vaak moeten teren op de one trick pony-tactiek is deze er ééntje van meervoudige substantie.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

Knijtercomfortabel als je er om vraagt maar vooral messcherp wanneer je het nodig hebt. De snelheid waarmee dit apparaat bochten weet om te hoeken is bijna buitenaards. Verder onderstreept door de balans die de Golf R ten alle tijden weet te houden. Op geen foutje hebben we de gehele aandrijflijn weten te betrappen en bruskeer je het geheel dan toch een stapje te ver, dan gebeurt dit zo organisch dat de derrière een verlengde wordt van je eigen achtersteven. Dit is engineering op het hoogste niveau.

Scherpschuttersgenre

En dan is er nog dat motorblok. Auditief niet memorabel maar wat een gretige trekkracht. 310 pk, het klinkt in deze tijden van de pk-wedloop povertjes maar de 2-liter en de nieuwe 7-traps automaat met dubbele koppeling weten vanaf 1.800 opm (!) het volle grob koppel van 400 Nm naar de voorwielen te sturen. Dreigen die daar niet mee overweg te komen, dan helpen de achterwielen met liefde mee. Het resultaat is een pijlsnelle acceleratie. Altijd, overal en zonder stop.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

De sprinttijd van 4,6 seconden naar de honderd zou een indicator kunnen zijn maar vertelt niet het hele verhaal, het is in de hernemingen dat de Golf R monden open laat vallen. Een wapen, van het scherpschuttersgenre, met een explosief karakter. Zo hebben we onze auto's graag. De rappe Golf vreet dan ook geen kilometers, hij vermorzelt ze, zonder zich te verslikken in snelle aaneenschakelingen van bochten. Met een gebalanceerde ophanging, meer dan deftige stuurinrichting en de mogelijkheid om diezelfde rit te doen in de bijna absurd is-dit-wel-dezelfde-auto-comfortabele ecomodus.

Velgen? Dat is bijbetalen voor getinte ramen

De keerzijde van dit alles? Je zou flauw kunnen zeggen dat de Golf R zo potent rechtdoor en gripvol in de bochten is dat je in ons Belgenland meer plezier gaat hebben met een Golf GTI. De realiteit is echter dat deze Golf R geen Golf GTI+ is, de R is een compleet andere machine. En toch is dat net de keerzijde. Want stiekem hebben wij meer lol in de Golf GTI, dankzij zijn speelser karakter. De R is niet speels, de R is serieuze business.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

Welk prijskaartje VW aan serieus business hangt? 41.870 euro. De prijs die je neer legt voor een deftig uitgeruste Golf GTI, zeg maar. De R uitrusten? Dat is dan 2.950 euro voor het Performance Pack, 4.060 euro voor die uitlaat van Akrapovic, 2.510 euro voor een navigatie en wil je graag bijbetalen voor groter velgen? Dan zal je ook verplicht mee moeten betalen voor getinte ramen. Duitsers en hun prijspolitiek...

Conclusie

Volkswagen verwierf naam en faam met het creëren van auto's met substantie. Auto's die meer kunnen dan alleen maar snel gaan, alleen maar comfortabel zijn of alleen maar goed in elkaar geschroefd zitten. De Golf R is in een segment van m’as-tu-vu-creaties (we kijken naar jou, Mercedes-AMG A 45 en Ford Focus RS) een alles behalve te onderschatten rivaal met daarbovenop een familievriendelijk karakter. De beste Golf die Volkswagen ooit in elkaar heeft geschroefd en meteen ook de meest complete hyperhatch die je kan kopen, zelfs met dat zoutloze uitlaatgeluid.

Image
volkswagen-golf-r-facelift-2018-rijtest

Specificaties

Vermogen310 pk
Overbrenging7-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 427 kg
Topsnelheid250 km/u
0 tot 100 km/u4.60 sec
Gemiddeld testverbruik11.20L/100km
CO2-uitstoot160 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen