Rijtest

Kia EV6 facelift getest - Uitstekende EV (die iedereen lijkt te vergeten)

Met de EV6 katapulteerde Kia zich in 2021 in één klap in de spotlight van de leasingrijder. Toch blijft de futuristische EV een zeldzame verschijning in het straatbeeld. Kan een facelift daar komaf mee maken?

Pros

  • Lekker design
  • Ruim interieur
  • Uitstekend laadvermogen

Cons

  • Té polariserend?
  • Té braaf rijgedrag?
  • Té duur?

Wat is dit?

Kia's tweede homerun na de Stinger. Waar de Stinger nog een ode was aan de rijdersauto van weleer met verbrandingsmotor, is deze EV6 een technische showcase van de Zuid-Koreanen op EV-vlak. Een facelift dient zich nu aan... om terug in de spotlight te geraken?

Juist ja, de Kia EV6!

Inderdaad. Dat moet wel de meest gehoorde zin zijn tijdens onze testweek met de opgefriste versie. Want hoewel hij op zowat ieders leasingslijst staat én in 2021 nog monden open deed vallen met zijn design... blijft zijn succes in het straatbeeld eerde bescheiden. Dat heeft - toegegeven - meerdere redenen, waarvan er eentje volledig aan Kia zelf valt te wijten. Bij zijn lancering (in de nasleep van Covid) was het bijna onmogelijk om er eentje vast te krijgen, met een maandenlange (lees: meer dan 1 jaar) wachttijd tot gevolg. Wie er dus eentje wou hebben, moest toch vaak voor een andere keuze gaan onder de strenge blik van zijn fleetmanager.

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Daarnaast heeft/had de EV6 nog een ander probleem: namelijk dat 'ie fors duurder is/was dan een Tesla Model Y. Waardoor we het de Belg vergeven dat 'ie toch voor de Amerikaans SUV ging. Nu die echter een imagoprobleem heeft door de strapatsen van Tesla CEO Elon Musk, is het misschien wel tijd voor de revanche van de EV6!

Sterrenbeeld

Visueel oogt de EV6 ook na zijn facelift nog steeds zo polariserend als voordien. Met zijn vloeiend silhouet dat naadloos overloopt in de oplopende kofferspoiler. Een elegante schoonheid zouden we de EV6 niet noemen, wel een bruut ding. Nieuw voor de facelift is de snuit die klassieke lichten inruilt voor de meest unieke lichtenclusters sinds de Fiat Multipla.

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Kia noemt het alvast het "Star Map"-lichtsignatuur en de koplampen moeten gelijken op een door een lijn met elkaar verbonden sterren om zo een sterrenbeeld te vormen à la Kleine Beer, Grote Hond of het Zuiderkruis. Hoewel Kia hetzelfde trucje ook toepaste bij de EV3 en EV9, voelt het hier duidelijk als een nagedachte. Ach, er zijn ook nieuwe velgendesigns.

Starten met je vingerafdruk

Binnenin wil Kia je in de EV6 het gevoel geven dat je in een auto zit. Dat klinkt logisch, maar moderne EV's zijn vaak veredelde koelkasten. De EV6 voelt opvallend klassiek aan, met zijn hoge middentunnel en strak stuurtje met fysieke knoppen. We willen niet met superlatieven smijten, maar het dashboard van de EV6 geeft ons een Porsche-vibe, zonder twijfel dankzij de cleane en makkelijk te lezen digitale instrumentencluster van 12.3-duim. Blinkende plastic op de middenconsole is ook naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, waardoor het allemaal wat fraaier oogt. Toch vragen we ons af hoe de EV6 er uit zou zien met een streepje hout of metaal in zijn interieur, want dat ontbreekt momenteel nog.

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Nieuw is de horizontale sfeerverlichting en het vingerafdrukherkenningssysteem waarmee gebruikers de auto kunnen starten zonder smart key of digitale sleutel (waarom hebben niet alle merken dit?!), gebleven is de riante binnenruimte voor- en achter. Door het design van de raamlijnen kan het wel donker ogen in de EV6. Zelfs het zonnedak brengt geen soelaas, omdat die niet over de gehele lengte van het dak gaat. De koffer is met 480 liter (+20 liter frunk) adequaat, maar niet grensverleggend.

Meer accu = meer range

Een grote update bij de facelift vinden we onder de carrosserie. Kia vond namelijk nog plaats voor wat extra batterijcellen, waardoor de accu's groeien. De Standard Range pronkt voortaan met 62 kWh in plaats van 58 kWh, terwijl de Long Range uit mag pakken met 84 kWh in plaats van 77,4 kWh. Koppel dat aan de 800 volt technologie en de laadsnelheid van maximaal 258 kW en je hebt een ongelooflijke future proof EV voor je neus staan.

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Qua aandrijflijn kijk je nog steeds naar een achterwielaangedreven variant met 170 pk voor de Standard Range en 229 pk voor de Long Range of naar een vierwielaangedreven versie die steevast de grote batterij koppelt aan een systeemvermogen van 325 pk. Qua range kijk je dan naar minimaal 428 km en maximaal 582 km. De 650 pk sterke GT is er natuurlijk ook nog altijd en die krijgt tegenwoordig "gesimuleerde versnellingen" zoals bij stiefbroeder Hyundai Ioniq 5 N.

Gran Tourer

Wij gingen op pad met de EV6 AWD, misschien wel de minst relevant van de gehele line-up. Daar zat echter een reden achter, want bij de test van het pre-faceliftmodel viel ons op dat die niet moeders zuinigste was. Laten we meteen met de deur in huis vallen: dat is 'ie ook na de facelift niet. Al mogen we niet klagen met een verbruik van 18,4 kWh/100 km voor een vierwielaangedreven EV. De opgegeven range van 582 km hebben we bij lange niet gehaald met de accu van netto 80 kWh. Al heb je met 434 km ook niet te klagen, toch?

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Oké, genoeg over de range, want belangrijker om weten is dat de EV6 rijdt zoals 'ie er uit ziet. Waarmee we bedoelen dat dit niet enkel visueel het sportievere broertje is van de Hyunai Ioniq 5. De facelift pakt uit met verbeterde frequentieselectieve schokdempers, al voelt de vernieuwde EV6 daardoor zachter aan dan voordien. Da's niet ongelukkig, want eigenaars van het pre-faceliftmodel vonden de nogal harde ophanging één van de grootste minpunten.

De aandrijflijn in de AWD valt op geen foutje te pakken. Hoewel 325 pk in deze uitzonderlijke tijden niet meer exuberant lijkt, heb je wel instant 605 Nm aan koppel onder je rechtervoet. De sprinttijd van 5,2 seconden spreekt dan ook boekdelen. Dit is een aangename Gran Tourer met een volstrekt elektrische aandrijflijn. Dat weten ze bij Kia ook, waardoor ze bij de facelift de geluidsisolatie van de motor achteraan verbetert hebben om de cabine nog stiller te maken.

Duurder? Ja, maar

De Kia EV6 facelift start aan 49.990 euro. Voor dat geld krijg je een accu van 60 kWh netto en een elektromotor op de achteras van 170 pk. Nu horen we je al zeggen dat dit maar liefst 6.000 euro duurder is dan voor de facelift. Daarop antwoorden we A) heb je echt geen andere hobby's? en B) daar zit een reden achter. De facelift schudt namelijk met de uitrustingsniveaus, waardoor het instapmodel voortaan de "Business" is, een uitvoering met ongeveer alles wat een mens nodig heeft. Behalve...

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Behalve... misschien een grotere accu voor meer range? Die kan je evenwel krijgen in uitvoering Business en biedt je meteen 80 kWh netto, 229 pk op de achteras en een prijskaartje van 53.590 euro. Voor dat geld krijg je een EV6 in de plaats met 582 km aan WLTP-range. Liever vierwielaandrijving? Dan hebben ze de GT Line AWD in de configurator staan met een nette 325 pk en een prijskaartje van 66.390 euro. De EV6 GT met Porsche Taycan-vernietigende prestaties is momenteel nog niet beschikbaar.

Besluit

De Kia EV6 heeft het eigenlijk allemaal: expressieve looks, performante bouwstenen en royale binnenruimte. De facelift slijpt wat verder aan die kwaliteiten maar verlegt de lat niet. Het venijn zit 'm echter in de staart, want voor de prijs van de Kia EV6 koop je ook een Europese premium EV... en die keuze valt de leasingrijder toch lastig. Zonde, want deze EV6 zouden we meer in het straatbeeld moeten tegenkomen.

Image
Kia EV6 facelift review 2025 Autofans

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen