Rijtest

Eerste test: Nissan Micra, beter dan een Renault 5?

De Nissan Micra gooit het over een andere boeg. Van een sympathieke, maar al bij al saaie stadseend gaat hij naar moderne, geconnecteerde en volledig elektrische zwaan! Zal de Japanse auto in de smaak vallen... of blijkt hij gewoon een Renault met een ander logo?

Pros

  • Rijplezier
  • Efficiënte motoren
  • Onderscheidende look

Cons

  • Ruimte op de achterbank
  • Geen betaalbaar instapmodel
  • Snelladen beperkt tot 100 kW

Wat is dit?

Ja, de nieuwe Nissan Micra is een naaste verwant van de Renault 5. Dat is overduidelijk, want beide modellen delen een groot deel van hun carrosserie en alle technologie. Maar is het verkeerd om de genen van de Auto van het Jaar 2025 over te nemen?

Elektrisch, punt uit!

Laten we voor de verandering eens beginnen met de grootste nieuwigheid voor de Micra: zijn elektrische motor! Het is de eerste keer – maar zeker niet de laatste – dat Nissan een bekende naam overneemt om er een versie van te maken die dorstig is naar kWh's. Een dieet dat hij volgt dankzij de Renault 5.

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Het gamma bestaat uit twee varianten en, logischerwijs, twee batterijformaten. De eerste heeft een capaciteit van 40 kWh, terwijl het tweede 52 kWh biedt. Dat geeft de Japanse stadsauto een actieradius die gaat van 317 km in de basisversie tot 416 km als je kiest voor de Long Range.

Geen instapper

Nissan koppelt deze twee batterijen elk aan een eigen motor. De eerste voedt een motor van 120 pk, terwijl de tweede elektriciteit levert aan een motor van 150 pk. Wat Nissan niet overneemt van Renault, is het instapmodel met een motor van 95 pk. Vreemd, want dat zou het model betaalbaarder maken – daar komen we later op terug.

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Aan de laadpaal wordt hetzelfde liedje gezongen. Bij een snellaadstation kan de kleine accu 80 kW aan, terwijl grote broer aan maximaal 100 kW kan opladen. Daardoor duurt het zo'n 30 minuten om van 15 naar 80% bij te laden.

Ander gezicht

Volgens Nissan doet de nieuwe Micra denken aan de derde en vierde generatie van de Japanse stadsauto. De gelijkenis is te zien in de rondingen, maar het moet gezegd worden dat het nieuwste model wel veel aantrekkelijker is om naar te kijken. De koplampen zijn overigens standaard LED's. Ze geven de auto een soort bril aan voor- en achterkant.

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Naast zijn uiterlijk onderscheidt de Micra zich op nog wat meer punten van de Renault 5, met name door zijn golvende lijn die loopt van de koplampen tot aan de achterportieren. Als je goed kijkt, zie je dat er, behalve de ramen en het dak, geen enkel carrosserieonderdeel is overgenomen van zijn Franse neef. De Micra is zelfs een paar centimeter langer...

Spiegelbeeld, met extra kunstleder

In het interieur worden de familiebanden weer echt duidelijk. Om het eenvoudig te zeggen: langs buitenzijde moge de R5 en Micra dan wel verschillen, het interieur is hetzelfde. We zien dan ook hetzelfde dashboard met twee niveaus, maar bij de Micra is de ruimte voor de passagier bekleed met zacht kunstleer. Bij het topmodel ziet dat er goed uit. Bij het instapmodel wordt deze indruk echter minder door dit element zwart te kleuren.

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Aangezien hij de goede punten van de Renault overneemt, heeft de nieuwe Nissan Micra ook dezelfde minpunten. We merken vooral de beperkte beenruimte achteraan en het ontbreken van een frunk op. De kofferruimte achteraan heeft een inhoud van 326 liter.

Ok Google

Op het bekende dashboard zijn twee 10,1-inch schermen van het infotainmentsysteem van Renault geplaatst. Nissan doet geen moeite om zijn eigen, onlangs voor de Leaf bijgewerkte systeem te integreren, maar dat kunnen we hen niet kwalijk nemen. Het systeem van Google is immers zo gebruiksvriendelijk.

De Micra beschikt dus ook over alle Google-diensten, zoals connected navigatie en de virtuele assistent. Met of zonder account werkt hij net als een smartphone! Dat kunnen niet alle merken of modellen van Nissan zeggen...

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Extra comfort

Deze zesde generatie is niet alleen de eerste Micra die elektrisch is, maar ook de eerste die comfort en verfijning hoog in het vaandel heeft staan. Ook dit is een eigenschap die hij heeft geërfd van de Renault 5, eentje die zeer welkom is in de Japanse auto. Terwijl zijn voorgangers al aangenaam waren, is de nieuwe Micra echt comfortabel geworden, vooral wat betreft de geluidsisolatie.

In vergelijking met de R5 lijkt hij ons ook beter geveerd. We moeten dit gevoel echter met een korreltje zout nemen, want onze test vond plaats op de moeilijke, bochtige, hobbelige en heuvelachtige wegen van... Nederland! Eenmaal in België zullen we echt kunnen zien of de Nissan comfortabel is.

Image
First drive : Nissan Micra

Wat de testrit aan moeilijkheidsgraad tekortschoot, maakte hij goed in verbruik. Ons testmodel verbruikte 14,7 kWh/100 km na 150 km, wat neerkomt op een reële actieradius van 380/400 km.

Nissan = premium. Wat?!

Volgens de vele – en onhandige – verklaringen van Nissan Marketing is de Micra bedoeld als een ‘meer premium’ alternatief. Een mooie omschrijving die tegenwoordig niets meer zegt, maar die wel eens de prijs van de Japanse auto zou kunnen rechtvaardigen!

Ter herinnering: de Micra heeft niet dezelfde ‘kleine’ motor als de R5, waardoor het instapmodel standaard wordt uitgerust met een motor van 120 pk. Dat drijft zijn prijs op tot € 29.250. Voor de versie met een grotere actieradius moet je minimaal € 34.450 neertellen. Daarmee is de Nissan € 2.000 tot € 4.000 duurder dan de Renault. Ook al is de standaarduitrusting uitgebreider, toch is dat een flinke klap voor de Micra...

Image
First Drive : Nissan Micra 2025

Conclusie

Je kunt het zeggen wat je wilt: “De nieuwe Nissan Micra is een Renault 5 in een nieuw jasje.” Maar daar is niets mis mee! De Japanse stadsauto is moderner, comfortabeler en beter uitgerust dan voorheen. Het was dus geen slechte keuze om de Auto van het Jaar 2025 als basis te nemen...
 

Specificaties

MotorElektrisch
Vermogen150 pk
Koppel245 Nm
OverbrengingVaste overbrenging
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid150 km/u
Prijs testwagen€ 34 450
Prijs basismodel€ 29 250
Min. kofferinhoud326 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen