Rijtest

Rij-impressie: Mini Cooper S JCW

Voor wie niet genoeg heeft aan een gewone MINI Cooper S, die met zijn 163pk toch al over een aardige hoeveelheid kracht beschikt, is er nu de nieuwe Cooper S John Cooper Works. Blijkbaar was het voor MINI interessanter om bij dit nieuwe model de JCW niet meer als een in optie te bestellen kit aan te bieden maar daadwerkelijk als een apart model in de catalogus te zetten.

Onder de motorkap van deze kleine rakker ligt dezelfde 1.6l als in de Cooper S maar hier levert hij maar liefst 211pk (132pk per liter!!). Verder beschikt hij over een koppel van 260 Nm bij 1850 toeren en tijdelijk zelfs over 280 Nm bij 1950 toeren per min. Het extra vermogen wordt essentieel uit een optimalisatie van het in- en uitlaatsysteem en de montage van een twin-turbo gepuurd. Koppel hieraan het gewicht van 1205kg en laat het niet verwonderlijk zijn dat je voor een sprintje naar de 100 slechts 6.5sec nodig hebt. De opgegeven topsnelheid bedraagt 238km/h, maar om die te bereiken zal je even de oostelijke grens van ons landje moeten oversteken.

In een sportieve wagen hoort tegenwoordig een knopje te staan waarmee je je bolide als het ware nog sportiever kan maken. Dus ook in de JCW vind je een "sport"-knop terug. Hiermee maak je de elektronische gaspedaal en de stuurinrichting directer en reactiever. Maar ook de klank die de motor laat horen werd bestudeerd en zowel bij gas geven als gas lossen, klinkt de motor erg racy. Leuk is dat je bij het terugschakelen geregeld wordt getrakteerd op een sportief klinkende plof van de dubbele uitlaat.

Het interieur van deze JCW is standaard compleet identiek aan dat van de Cooper S, maar kan naar wens van de klant volledig aangepast en uitgebreid worden met allerhande opties om het geheel wat meer racy te maken. Zo kan je verschillende onderdelen van het dashboard in carbon laten uitvoeren, als ook Recaro-sportstoelen laten installeren. Ook voor het exterieur biedt MINI allerhande mogelijkheden tot personalisering. Een body-kit, speciale velgen, spoilers en carbon afwerking voor de spiegels. Toch is het erg verwonderlijk dat op een dergelijke auto het sport-onderstel (1 cm lager, hardere dempers en dikkere torsiebaar) niet standaard geleverd wordt. Want met 30.150 € basisprijs laat deze kleine Mini zich voor de geleverde sensaties behoorlijk duur betalen.

Rijden met de JCW is een waar genot, je waant je echt in een kart en niets lijkt je in de weg te staan om je koers verder te zetten. Jammer is wel dat de grote tellerpartij niet echt optimaal valt af te lezen vanwege de te lage opstelling. Wennen doet het wel, maar toch is het handiger om de digitale snelheidsmeter van de boordcomputer af te lezen die in de op de stuurkolom geplaatste toerenteller is ingewerkt. Het met alcantara afgewerkte sportstuur ligt zeer goed in de hand en is, zoals eerder gezegd, dankzij de "sport"-functie desgewenst zeer direct zodat je goed kan voelen wat er zich onder de voorwielen afspeelt. Al is het toch wat spijtig dat de achterkant wat onrustig wordt als je de limiet gaat opzoeken. De minste oneffenheid zorgt ervoor dat de achterwielen een stapje opzij zetten. Iets wat echter met een kleine stuurcorrectie kan opgelost worden, maar aangenaam is anders.

Bij wijze van conclusie zou dus gesteld kunnen worden dat de MINI Cooper S JCW zeker het overwegen waard is als je op zoek bent naar een kleine (zeer) sportieve bochtenklever. Wees daarbij wel gewaarschuwd dat de ophanging je ruggengraat niet spaart en dat je achteraan enkel plaats hebt voor een stel kinderbenen en er in de koffer al helemaal niet veel ruimte overschiet, maar aangezien dat helemaal niet de dingen zijn die je zoekt te vinden in dit soort wagen kan ik het hem helemaal niet kwalijk nemen!

met dank aan MINI ANTWERP STORE

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen