Rijtest

Volkswagen ID. Buzz LWB Getest - Is groter beter? (2025)

Goed nieuws samengesteld gezin! Want de Volkswagen ID. Buzz komt er voortaan ook in een lange versie. Die verzoent de karaktervolle styling met zes of zeven zitplaatsen. Is de ID. Buzz LWB daardoor het ultieme elektrische gezinsbusje?

Wat is dit?

Een Volkswagen iD. Buzz met 25 extra centimeters tussen de wielbasis. Daardoor kan de ID. Buzz LWB pronken met twee extra zitjes achterin, of - als je die zitjes niet gebruikt - een koffer die een bestelbusje waardig is. Daarnaast komt 'ie met VW's nieuwste accu en elektromotor.

Pros

  • Design
  • Rijcomfort
  • Volwaardige zevenzitter

Cons

  • Verbruik
  • Tweede zitrij niet verwijderbaar
  • Prijs

Volkswagen ID. Buzz LWB? Wat is dit nu weer?

Welkom in de wondere wereld van busjesland, waar ze vaak geen hippo lingo verzinnen voor dimensionale verschillen, maar wel gewoon zakelijke afkortingen gebruiken. Zo is de ID. Buzz LWB simpelweg de "Long Wheel Base"-uitvoering van de reguliere ID. Buzz. Daardoor groeit die wielbasis met 25 cm tot 3,23 meter, waardoor je tegenwoordig een Citroën C1 tussen de wielen van de Buzz kan parkeren.

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025
Merk op hoe de schuifdeuren werden verlengd voor een makkelijkere instap

Met een totale lengte van 4,96 meter vond Volkswagen de ID. Buzz LWB dan weer omvangrijk genoeg om twee extra zitjes in de koffer te plaatsen. Waardoor de ID. Buzz eindelijk de gebeden van grote gezinnen verhoort: hij is voortaan een zevenzitter!

Heeft de ID. Buzz LWB 7 volwaardige zitplaatsen?

Het voordeel van een bestelbusje is natuurlijk dat 'ie in de basis eigenlijk al riant veel ruimte heeft. In tegenstelling tot SUV's met zeven zitplaatsen, zit je dus niet met een aflopende daklijn of zwierig gestileerde kofferklep. De ID. Buzz LWB is een rechthoek op wielen, waardoor je daadwerkelijk zeven volwaardige zitplaatsen krijgt.

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

Daar stopt de pret niet, want ook helemaal achterin heb je ventilatiemonden voor de klimaatcontrole en bekerhouders. Waardoor het geen straf is om achterin de Buzz te moeten zitten. De linkse passagier krijgt zelfs een luidspreker ter hoogte van zijn bips (vraag ons niet waarom)! Heb je trouwens geen nood aan zeven zitplaatsen in een 2+3+2-configuratie, dan kan je de Buzz LWB ook krijgen met zes zitplaatsen in een 2+2+2-opstelling, zonder meerprijs. De reguliere ID. Buzz, die heeft steeds 5 zitplaatsen.

En wat als je vooral kofferruimte zoekt?

In dat geval lijkt de ID. Buzz LWB ook de logisch keuze, al moeten we de sfeer een klein beetje verpesten. Volkswagen "vergeet" namelijk één van dé grote voordelen van een monovolume/ ludospace in zijn ID. Buzz LWB te installeren. Want hoewel je de stoeltjes in de koffer kan verwijderen, is de tweede zitrij (zowel bank als separate stoelen bij de zeszitter) niet verwijderbaar in de Buzz LWB.

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

Daar zit een "technische" redenering achter. Want omdat de ID. Buzz zijn elektromotor achterin heeft, is het de facto onmogelijk om een lage vlakke laadvloer te creëren met alle stoelen uit het interieur gesloopt. Want de zitjes in de koffer staan eigenlijk op een verhoog. Toch ontneemt Volkswagen je daardoor de vrijheid om een L-vormige doos in het interieur te Tetrissen. Anderzijds, met 2.469 liter aan maximale stouwruimte kom je in de meest gevallen heus niets te kort. Wees er echter van bewust dat de ID. Buzz ook als LWB geen laadruimtekampioen is.

Wat is de range van een ID. Buzz LWB?

Laten we er even de droge cijfers bij halen, want de LWB verschilt subtiel van de reguliere ID. Buzz. Zo was het de LWB die de primeur kreeg in Buzz-land om de krachtigere 286 pk (560 Nm) sterke elektromotor op de achteras te plaatsen. Die is ondertussen ook naar de "gewone" Buzz gereden, maar de accu is toch nog anders. Zo neemt de Buzz LWB niet de batterij van 79 kWh (netto) over, maar wel die van 86 kWh (netto).

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

Volgens Volkswagen is de ID. Buzz LWB daardoor goed voor een range van 470 km WLTP. Wij klokten (in de relatief koude februarimaand) alvast af op een verbruik van 25,8 kWh/100 km. Waardoor je eerder genoegen moet nemen met 333 kilometer in koudere periodes. Hopeloos is dat natuurlijk niet. Niet in het minst omdat de lange Buzz pronkt met maximaal 200 kW DC-laden en omdat je in de zomer eerder richting de 400 km range zal kruipen.

Hoe rijdt de Volkswagen ID. Buzz LWB?

Zoals een ID. Buzz, maar dan 25 centimeter langer. Dat klinkt niet geheel onlogisch natuurlijk, gezien er geen wereldschokkende veranderingen plaats vinden. De ID. Buzz LWB is door zijn relatief krachtige motor een aangename EV in het verkeer. Waar je met een origineel flower power-busje uit de jaren 80 nog in zijn geheel Don't Stop Believin' van Journey kon zingen voor je de 100 km/u aantikte, doet deze moderne interpretatie dat al in 7,8 seconden.

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

De hoge zithouding, gekoppeld aan het geluidscomfort en de absurd korte draaicirkel maken het een plezier om met de ID. Buzz op stap te gaan. Het grote verschil met de LWB is dat je het nu gewoon met z'n zevenen kan. Veel andere elektrische busjes kunnen lessen trekken uit het rijgedrag van deze Buzz.

Klinkt goed. Maar euhm... kwanta kosta?

Een reguliere ID. Buzz start aan 56.083,50 euro. De ID. Buzz LWB is een stukje duurder met zijn prijs van 61.891,50 euro. Dat is dus 5.808. euro extra voor twee zitjes en 25 cm extra ruimte. Met die prijs zit de ID.Buzz tussen pakweg de Maxus Mifa 9 (vanaf 52.241 euro) en de Mercedes EQV (vanaf 88.000 euro). Al moet gezegd dat de ID. Buzz wat slachtoffer is van zijn eigen optielijst.

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

Standaard komt de Buzz er namelijk in het grijs. Wil je zo'n kekke duotoon? Dan vraagt Volkswagen een grove 3.000 euro! Oké, er moet veel verf op de bus, maar da's Porsche-geld voor een lakkleurtje. Wil je dan nog een andere interieurkleur dan zwart? Da's dan 1.500 euro. Daarna kan je ook nog geld stukslaan op een warmtepomp (€1.122), infotainmentpakket (€3.194 euro), design pack (€2.000) en zelfs de elektrische schuifdeuren zitten in een pakket van een stevige 4.072 euro. Zelfs voor getinte ramen vraagt VW nog 500 euro. Het testexemplaar dat wij reden flirte daardoor met de 85.000 euro. Welk samengesteld gezin heeft daar de sollen voor?

Besluit

De Volkswagen ID. Buzz LWB laat je de charmante beleving van de Buzz beleven met zes of zeven personen. Dit is momenteel misschien wel hét beste elektrische personenbusje op de markt. De prijs doet je misschien toch overwegen om voor een elektrische SUV met zeven zitplaatsen te gaan...

Image
Volkswagen ID. Buzz LWB rijtest review 2025

 

Meer EV’s in de gratis EV-Gids

Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV-Gids of blader hieronder meteen door het magazine!

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen