Rijtest

Test: Maxus eTerron9 - Portie gemengd XXL (2025)

Het aantal elektrische pick-ups in België kan je op één hand tellen. Maxus zorgt nu voor de middenvinger met de eTerron9, een 5,5 meter lange en 443 pk sterke elektrische pick-up die in amper 5,8 seconden naar de honderd sprint. Is hij echter meer dan een bazenbak? Autofans zocht het uit.

Pros

  • Rijcomfort
  • Puur werkpaard
  • Gigantische powerbank

Cons

  • Chinese designdetails
  • Google translate-infotainment
  • Wacht, hoe duur???

Wat is dit?

Maxus is het bedrijfswagenbroertje van het bekendere MG onder de veilige vleugels van het Chinese SAIC. Naast bestelbusjes groot en klein, verkoopt het merk ook pick-ups. De sensibele T60 op diesel krijgt daarbij gezelschap van deze eTerron9, een knoert van een pick-up met vortig veel vermogen en een volstrekt elektrische aandrijflijn. Dit is, kortom, je "fix" als je een Tesla Cybertruck, Hummer EV of Ford F-150 Lightning in België wil rijden.

Recht uit een oorlogszone

We kunnen uren discussiëren over het feit of een full size pick-up een plaats heeft in België. Je kan echter niet ontkennen dat ze een bepaalde appeal hebben. Da's tenslotte ook de reden waarom je sporadisch een Dodge Ram, Ford F-150 of GMC Sierra tegen het lijf loopt op onze wegen. Dat moeten ze duidelijk ook bij Maxus door hebben gehad. Want het bedrijf dat zich vooral bezig hield met het bouwen van busjes met generische looks, lijkt zijn mojo te hebben gevonden. Zo is de eDeliver 5 een opvallend hippe verschijning in camionetteland en is deze eTerron9 een stijlstudie in testosteron.

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Het lijnenspel is hoekig - op het futuristische af - en het lichtsignatuur voor- en achter duwt zowat iedereen van het linker baanvak. Dit ding ziet er dan ook uit of het komt vers uit een oorlogszone gereden. Enkel de gigantische chromen letters op de snuit en bips doen wat afbreuk aan het geheel. "Maxus" in lettergrootte 350 pt. is niet stoer, eerder kitscherig. Sloop die letters van de eTerron en wrap 'm in het matgroen en je hebt de meest politiek incorrecte pick-up van het dorp. Maar dat wil je natuurlijk, toch?

King of the road

Met een lengte van 5,5 meter, breedte van 2 meter en hoogte van 1,86 meter heeft de eTerron9 uiteraard genoeg ruimte voor zijn passagiers, zelfs met 1.56 meter aan laadbak. Nu zijn we geen vreemden in pick-upland, maar de ruimte die je in deze eTerron9 krijgt is gewoonweg hallucinant, zowel op de voor- als achterbank. Kom je dus uit een Ram 1500, dan voel je je meteen thuis in deze eTerron9. Niet in minst omdat de middenconsole zo breed is als een eerste generatie smart.

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Geraak je dus überhaupt in deze eTerron9 geklommen, dan voel je je letterlijk de baas op de baan. Met een zicht voorwaarts dat vaak enkel voorbehouden is voor vrachtwagenchauffeurs. Die stoerheid wordt mooi in balans gebracht met een technisch streepje bestaande uit twee digitale schermen die in een mooie cluster verpakt zitten. BMW doet het alvast niet beter, al hebben ze bij BMW wel een betere vertaalsoftware. De eTerron9 heeft geen enkele Nederlandse zin in het infotainment waar geen fout of slechte vertaling in staat. Het is zo hallucinant slecht dat het niet eens ergerlijk is, maar net grappig.

Imposant als pick-up...

Oké, allemaal goed en wel Autofans, maar is deze eTerron9 een goede pick-up, laat staan een goede EV? Laten we beginnen met het deeltje pick-up. Met een sleepvermogen van 3.5 ton, laadvermogen van 620 kg, frunk van 236 liter en meerdere 2,2 kW tot 6,6 kW aansluitingen voor elektrisch werkmateriaal laat deze eTerron9 ab.so.luut geen steken vallen. Dit is een werkpaard dat above and beyond gaat in pick-upland.

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Niet in het minst omdat je naast dat trekvermogen van 3.5 ton ook gewoon lekker over 443 pk en 700 Nm koppel beschikt dankzij de twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Dit is dus een pick-up met de performance van een Mercedes-AMG G 63, getuige de sprint van 5,8 seconden. 

... minder imposant als EV

Daar begint echter het schoentje te knellen. Want ja, deze eTerron9 heeft de typische kenmerken van een performante EV (de eerste keer dat je voluit accelereert en de snuit richting de hemel voelt wijzen blijft je eeuwig bij), maar dit blijft een pick-up die 3 ton droog aan de haak hangt. Grote zware EV's, da's natuurlijk een recept voor een torenhoog verbruik.

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Maxus geeft een maximale range van 430 km op en daarvoor heeft deze eTerron9 een accu van 102 kWh nodig - de nieuwe BMW iX3 puurt uit een marginaal grotere accu meer dan 800 km range -, wij klokten echter af op een verbruik dat rond de 30 kWh/100 km bengelde, waardoor je beter genoegen neemt met 340 km range. Denk dan nog een trailer van 3.5 ton en snelweggebruik en volgens ons sta je elke 200 km aan een laadpaal. Dat doe je trouwens aan maximaal 115 kW DC. Dus ja, even naar de zee en terug kan wel een onderneming worden.

Zijn we nu wat streng? Toch als het aankomt op het EV-luik van deze eTerron9. Zo kan ook het stroompedaal wat fijner reageren, zeker gezien het vermogen van deze knaap. One pedaldriving is niet écht mogelijk en het stuur blinkt uit in vaagheid. Nu, dat brengt ons naadloos terug bij het pick-upgedeelte van deze eTerron9, want élke pick-up rijdt uiteindelijk zo. Deze eTerron9 doet dat dan wel met een "automatisch compenserende" luchtvering, waardoor de ophanging en de zachtheid van een niveau is dat je eigenlijk niet bij énige concurrent zal vinden.

Spotprijs de lopende meter!

Waar de eTerron9 veel van zijn strepen terug verdient? Volg even mee. Een fors kleinere Ford Ranger Raptor, die kost je minimaal 59.090 euro exclusief btw. De elektrische Isuzu D-Max met veel bravere cijfers én een veel kleinere laadbak? 71.015 euro ex. btw alsjeblieft. Een Ram 1500 via grijze import? Die zet je ook een mooie 70.000 euro ex. btw terug. In dat opzicht lijkt deze eTerron9 met zijn prijs van 57.408 euro (ex. btw) wel een absoluut koopje. Want dit is zeer veel pick-up én zeer veel EV voor het geld.

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Daarom ook de innerlijke tweestrijd die we hebben met deze eTerron9. Dit is een waanzinnige bazenbak voor een ongezien scherpe prijs met luchtvering en bijna cartooneske prestaties. Alleen... wie koopt dit? Een Ram eigenaar kocht een Ram omdat... tja, het een Ram is. Terwijl we de dieselrijdende zelfstandige tuinaannemer nog niet meteen de overstap zien maken naar EV. Doen ze dat echter, dan is deze eTerron9 eigenlijk de énige logische keuze van het moment.

Besluit

Zoals een goede portie gemengd is deze Maxus eTerron9 er eentje van klappers en missers. Een pick-up met de dimensies van een Ram en het praktisch gebruiksgemak van een doe-het-zelfzaak voor de prijs van een modale EV. Het hoge verbruik, de slechte vertaling van het infotainment en ongure imago moet je er wel bijnemen. Maar dat deed je ook bij je Ram...

Image
Maxus eTerron9 review test 2025

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen