Rijtest

Rijtest: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion (2015)

De Mark VIII. Nee, geen nieuw model van een Iron Man-pak, maar het laatste model van de Volkswagen Passat. De vertrouwde naam als het gaat over degelijke, ruime familiewagens. In tegenstelling tot zijn voorganger een volledig nieuwe wagen trouwens... en dat is te merken.

Laten we meteen van start gaan met wat er aan het exterieur nieuw op te merken is. Een grote zware neus, al dan niet met doorlopende chromen strip van links naar rechts. Daaronder een grote norse combinatie van grille en koplampen en nog meer chroom. Dit front ademt serieusheid, de managersmobiel bij uitstek zeg maar. Het zijaanzicht kenmerkt zich door lange lijnen die uitmonden in een goed geproportioneerde achterkant. Vier koetswerkpanelen komen samen bij het achterlicht. Daar valt op dat er werk is gestoken in afwerking. Geen paneel steekt een halve millimeter te diep tegenover het andere. Dat klinkt nu vrij evident maar bij de Passat valt het ons op. Genoeg complimenten over het exterieur. Hoe laat het interieur zich smaken?

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

Strakke Skoda op komst

Dat er ook een nieuwe Skoda Superb op de markt kwam, is je ongetwijfeld niet onopgemerkt voorbij gegaan. Daardoor krijgt de Passat de eer om een gloednieuw dashboard aan u voor te stellen. Grote meevaller? Zeker wel. De ventilatieroosters zitten volledig op één doorlopende lijn met de sierlijsten, en we zien een knappe materiaalkeuze voor zowel het bovenste als onderste deel van het dashboard. In het midden - uiteraard - het navigatiescherm. Nu ja, zo logisch klinkt dat eigenlijk niet meer...

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

Digitaal

We kijken namelijk door ons stuurwiel op een volledig digitale tellerpartij. De weergave van tellers en informatie is daardoor volledig aanpasbaar. Je kan dus een klassiek beeld hebben van twee grote tellers en een infoschermpje tussenin of – onze favoriet – twee kleine tellers en een 25 cm grote weergave van het navigatiescherm. De bediening is niet 100 procent logisch en vraagt nog steeds veel gewenning. De opties zijn niet zo ruim als bij de Audi TT (die de primeur kreeg om dit systeem voor te stellen) maar toch is dit een fantastische vordering. Het enige wat we nog op dat andere gigantische scherm in het midden deden was de navigatie instellen. Jammer, want hoewel we beschikten over een iPhone 6 was de multimedia- en smartphone-synergie maar pover. Een groot verschil merkten we bij het verbinden van een smartphone met Android. Die heeft een betere/ open samenwerking met meer opties.

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

Bij de tijd

De Passat is weer mee met zijn tijd, althans met de juiste optiepakketten. Kies je voor een kale Passat dan is het plots een heel stuk saaier in je interieur. Het Pack Bussines kost je 1.730 euro en omvat onder meer het grote scherm als tellerpartij, achteruitrijcamera en klimaatregeling in drie aparte zones. Een ander pack, Drive Assist Premium, kost je een stevige 3.595 euro. Hiermee rust je je Passat uit met de hele rimram aan veiligheidssystemen. Denk aan Side Assist, Lane Assist, Voetgangerdetectie, LED-koplampen en tal van andere hulpmiddelen die het rijden veilig en makkelijk maken.

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

Voldoende over heel de lijn

Moet je toevallig richting de Elzas trekken om met een volle koffer terug te komen, dan is de Passat Variant een uitstekende metgezel. Stil, zacht zoevend over de weg en vooral een snedig stuurgedrag. VW’s zijn in hun niet-sportieve vorm niet altijd van de scherpste, de vele bochten werkte hij echter aan 'leuke' snelheden af. Natuurlijk mogen we de 4Motion niet vergeten in dit verhaal. De wegligging is top en dat geldt ook voor hoe de wagen zich in deze omgeving laat besturen. Er is plezier te beleven in een saaie stationwagon, zeg dat wij het gezegd hebben.

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

Alhoewel we ook dat direct weer moeten relativeren, we zijn namelijk wel op pad met een 190 pk sterke 2.0-liter diesel met 420 Nm koppel verbonden aan een prettige DSG-versnellingsbak. Geen platte vijg dus, integendeel. In 7,7 seconden werkt hij 0-100 km/hu af en vanaf dan lijkt hij pas echt vooruitgang te maken en moeten we het gas alweer lossen. De tijd van de 90 pk sterke 1.9-liter dieselstoven is lang voorbij. VW heeft trouwens nog een straffere variant in het aanbod. Dezelfde 2.0 TDI is er ook met BiTurbo technologie, goed voor 240 pk. Voor als het wat meer mag zijn dan genoeg.

Ruimte zat

Wie de ‘Variant ziet staan merkt ongetwijfeld op dat dit toch een bijzonder groot gevaarte is in zijn soort. 4,7 meter lang, zeer ruimtelijk gevoel vooraan, een zee van plaats achteraan en de koffer, daar zijn we steeds niet goed van. Wij kochten voor een aankomend feest 82 flessen van één van de honderden Cremant d’Alsace-boeren uit de streek. Met een kar van 14 doosjes van 6 gingen we naar de wagen, de verkoper merkte op: 'hopelijk krijg je dit wel in je auto'. En of we het in de wagen kregen! De 14 kistjes verdwenen één voor één in de koffer. Straf genoeg konden we het palletkarretje nog losjes bij in de koffer leggen én onze beide reistassen er bovenop. Zelfs dan kon er nog makkelijk een doos of 10 extra in de koffer. Detail: De zetels niet eens neergeklapt.

Image
vw-passat-variant-2.0-tdi-4motion

650 liter leek nog nooit zo ruim. Mensen met jonge kinderen of een geboorte in aankomst, dit is zowat de ruimste koffer die we al zijn tegengekomen in de categorie 'Rijbewijs B'. Goed, op de Mercedes E-Klasse break en Skoda Superb Combi na dan.

conclusie

De geheel nieuwe Passat Variant is op alle vlakken weer mee met de tijd en laat zich mits de juiste opties ervaren als een echte premium Duitser. Rijden doet hij uitstekend, scherp op de snee en stil als een benzineverbrander. Eerlijkheidshalve mogen we ook stellen dat we met 190 pk, vierwielaandrijving en een vanafprijs van 41.800 euro ook niets anders verwachten. De basisprijs van de nieuwe Passat Variant is een eerlijke 28.600 euro, al moet je geen cadeautjes verwachten, ook niet bij duurdere configuraties als deze. Onze testwagen komt op 51.805 euro. Toevallig merken we op dat dat op enkele euro’s na de prijs is van een kale BMW 520d Touring xDrive is of de prijs van een gelijk aan de Passat uitgeruste A4 2.0 TDI Ultra Quattro. Een segment verschil op circa 5.000 euro... De Leaserijders weten weer wat doen.

Specificaties

Vermogen190 pk
Overbrenging6-bak DSG automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 635 kg
Topsnelheid230 km/u
Prijs testwagen€ 51 805
Prijs basismodel€ 41 800
0 tot 100 km/u7.70 sec
Gemiddeld testverbruik5.30L/100km
Min. kofferinhoud650 L
Max. kofferinhoud1 780 L
CO2-uitstoot134 g/km
BIV€ 203
Rijtaks405

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen