Rijtest

Rijtest: Opel Insignia GSi (2018)

Zwaarbeladen of niet. Dat is de vraag bij de GSi-badge van Opel. In de jaren 80 en 90 was de badge synoniem voor de sportieve versies, later was de OPC de overtreffende trap. En nu lijkt de Insignia OPC weer onbestaande, en neemt de Insignia GSi het over. Maar wat is het dan net?

GSi werd destijds geïntroduceerd als sportieve variant van de Kadett en de Manta. Omdat je Kadett GSi minder snel verwart met Golf GTi dan pakweg de 205 GTi van Peugeot. Een originele benaming dus, die garant stond voor bakken rijplezier.

Maar nadien werd Opel Performance Center opgericht en vonden de Duitsers dat het acroniem daarvan mooier op de sportkarren stond. Exit GSi, enter OPC. Ook van de Insignia werd toen een 325 pk sterke OPC-versie gebouwd. Die lijkt het huidige gamma niet meer te halen, en daarmee is deze nieuwe GSi de topper. Al lijkt het vooral om een nieuw uitrustingsniveau te gaan.

valse start

Opel gaat namelijk niet voor een nieuwe motorisatie. Men neme gewoon de twee topversies en giet daar een dynamieksausje over en klaar is de Insignia GSi. Twee topmotoren? Ja hoor, de Insignia GSi is er met deze 210 pk sterke Turbo D diesel, en was er destijds ook met 260 pk sterke BiTurbo benzine. Vanwege de tegenvallende cijfers in de nieuwe WLTP-testcyclus is die benzineversie echter afgevoerd nog voordat hij goed en wel in de etalage kwam te liggen. Of een dikke diesel dan de betere keuze is in een markt die stilaan de omslag maakt van diesel naar benzine moet de toekomst uitwijzen.

Image

Het plaatje zit anders wel goed, voor de Insignia GSi. Want veel heb je niet nodig om de Insignia een stukje sportiever te laten ogen. De op zich al slanke vormen worden dan ook alleen aangevuld door een summiere bodykit en een streepje chroom hier en daar. Achterop wordt een subtiele spoiler gemonteerd en de koelsleuven werden ook groter gemaakt. Best bestel je hem ook in het rood, de andere kleuren in het aanbod van de Insignia ogen elk op hun beurt wel bijzonder anoniem.

Maar het uiterlijk is niet het enige dat wijzigt, en gelukkig maar. Opel verlaagt de wagen met één centimeter, omdat je als constructeur nu eenmaal niet overdrijft met verlagen. Maar daar blijft het niet bij. Hij wordt ook uitgerust met vierwielaandrijving - al kan je dat ook op andere versies krijgen - die over vectoriële koppelverdeling beschikt. Dat is een systeem dat met meerdere platen werkt en sneller het vermogen kan verdelen tussen de wielen dan een meer courante Haldex-koppeling. Het geheel wordt overkoepeld door het FlexRide-chassis en de Sachs dempers, die strakker zijn afgesteld dan bij andere Insignia's. De antirolstangen vlakken zowat al het onderstuur uit deze auto weg.

Image

Het gevolg is dan ook dat je er toch een dynamische rijstijl op kan nahouden, hoewel het gevoel van een gewone Insignia nooit ver weg is. Opel heeft dus niet voor niks de ontwikkeling van het rijgedrag en chassis overgelaten aan Volker Strycek, ex-DTM piloot en sinds mensenheugenis in dienst bij de Duitsers. En dat niet alleen, want voor de lakmoesproef werd beroep gedaan op ettelijke rondjes over de Nurburgring.

Image

Over de 'Ring gooien was ook nodig, want nu enkel de diesel overblijft lijkt het alsof de minst ideale combinatie op tafel ligt. Geen 260 benzine-pk's, maar wel 210 dieselpaarden. Het geheel heeft zowat 90 kilogram meer op de neus liggen dan de benzine, wat het allemaal wat minder vlot maakt.

geschiedenisboek

Een Ford Mondeo ST 220, een Volkswagen Passat VR6, een Mazda 6 MPS. Het zouden allemaal concurrenten geweest kunnen zijn van deze Insignia GSi. Ware het niet dat ze allemaal al lang uit het gamma verdwenen zijn en deze GSinsignia een klein nichesegment heeft heruitgevonden. Een Insignia GSi Grand Sports - de berline - heb je voor 44.100 euro, de Sports Tourer kost je 1.250 euro extra. Dat is een prijsverschil van 5.950 euro tegenover de Innovation, of 5.300 euro tegenover de Dynamic-variant. Maar op de Insignia krijg je wel standaard leder, Matrix koplampen, 360 camera en de achttrapsautomaat. Oh ja, de Ford Mondeo is er nog steeds met een 210 pk sterke TDCi, al heet die tegenwoordig niet meer ST. Je kan wel voor een ST-line kiezen met wat visuele aanpassingen en dan betaal je 38.313 euro. Maakt dat de Insignia dan wat overpriced?

Image

conclusie

Door de Insignia als GSi aan te bieden, spreekt Opel bijna een nieuw segment aan. Een segment van grote berlines die toch nog een pak rijplezier op tafel kunnen gooien voor een redelijke prijs. Alleen neigt die prijs naar een premium-model en heb je alleen maar de beschikking over de diesel, die meer gewicht in de schaal gooit. We blijven ons dan ook de vraag stellen of we de Insignia GSi vaak zullen tegenkomen op de baan.

Specificaties

Vermogen210 pk
Overbrengingautomaat dubbele koppeling, 8 versnellingen
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 633 kg
Topsnelheid233 km/u
Prijs basismodel€ 44 100
0 tot 100 km/u7.80 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud490 L
Max. kofferinhoud1 450 L
CO2-uitstoot183 g/km
BIV€ 1 763
Rijtaks443

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen