Laatst was ik een zoektocht gestart naar een nieuwe auto voor de bomma. Maar met een budget van 12 tot 15.000 euro, kom je tegenwoordig niet verder dan de Dacia showroom. Kan er dan werkelijk geen enkel ander merk een vuist maken tegen het budgetmerk?

Budgetmerken waren er vroeger genoeg. Was je in de jaren 80 of 90 op zoek naar een betaalbare nieuwe auto, dan kwam je goedgezind buiten bij merken als Fiat, Skoda, Seat, Daihatsu of Daewoo. Ja, zelfs de Franse merken afficheerden kleine prijsjes voor hun compacte gezinswagens. Dat is helaas voltooid verleden tijd. Want vandaag de dag moet je opkomende maagkrampen onderdrukken als je naar de prijzen kijkt van pakweg een Seat Ibiza of een Skoda Fabia. Die laatste betaal je al minstens 20.660 € en zelfs voor een lilliputter als de Fiat 500 moet je al 16.000 barkies ophoesten.

7.500 € voor een nieuwe auto (in 2005)

In 2005 zette de Renault-groep de autowereld op z’n kop door het van oorsprong Roemeense merk Dacia te herlanceren met de Logan Berline die, hou je vast, 7.500 € kostte. Dankzij een premie zakte dat bedrag zelfs nog tot 6.250 € (zoals de advertentie uit die tijd hieronder duidelijk maakt). Voor dat geld moest zelfs de vergelijkbare Skoda Felicia beschaamd afdruipen. Toegegeven, de Logan zou geen schoonheidsprijzen verdienen en ook met z’n uitrusting kon hij niet bepaald uitpakken (er was simpelweg geen uitrusting). Neen, het was een saai gestileerde berline met plaats voor vijf en een behoorlijke koffer. That’s it. Maar je kocht wel een nieuwe no-nonsense auto met 3 jaar garantie en vooral: met beproefde techniek. En die succesformule gebruikt Dacia vandaag nog altijd.

Een vleugje design misschien?

Tegenwoordig is de aanpak van Dacia slim geëvolueerd, want ze hebben zelfs designers met goede smaak gevonden die het merk smoel hebben gegeven. En waarom ook niet, een mooie auto produceren kost finaal evenveel als een lelijke auto. Daarover gesproken; Dacia kiest er ook bewust voor om te produceren in lageloonlanden als Roemenië en Marokko en ze gebruiken nog steeds de beproefde en afgeschreven technologieën van moederhuis Renault. Verwacht dan ook geen technische hoogstandjes of primeurs bij Dacia. Je krijgt hier enkel het essentiële, niet meer, niet minder. Maar wel aan een bodemprijs waar uiteraard geen korting op wordt gegeven.

Mag het iets meer zijn? Neen.

Neem nu de Dacia Sandero (de auto die we uiteindelijk besteld hebben voor de bomma); die staat in de prijslijst voor 11.990 € en komt met een hedendaags design en voldoende veiligheidsuitrusting. Je krijgt zelfs enkele comfortzaken zoals een boordcomputer, cruise control, automatische koplampen en een verstelbaar stuurwiel. Enkel een manuele airco ontbreekt, maar die kan je voor een redelijke 720 € in optie toevoegen. Totaalprijs: 12.710 € voor een nieuwe, degelijke gezinswagen. Wie doet hem dat na?

Om te antwoorden op de vorige vraag: niemand. Skoda en Fiat zijn de budgetstatus al lang ontgroeid en over de Franse merken zullen we zelfs geen boompje opzetten. Het is werkelijk on-be-grijpelijk dat geen enkel merk in het gat is gesprongen waar Dacia zo succesvol is. 21.000 bestelbonnen werden er in 2023 in België getekend (goed voor een 9e plaats in de verkoop-hitparade) en bij uitbreiding 563.000 verkopen in heel Europa. Je zou dan toch verwachten dat bijvoorbeeld de Volkswagengroep het ietwat dolende merk Seat zou heroriënteren om een graantje mee te pikken? En kan Stellantis geen budgetmerk bedenken? Bij Nissan werd een tijdje bekeken of de Datsun-naam daarvoor zou kunnen dienen, zonder verder gevolg. Of gaan we, alweer, wachten tot de Chinese merken een offensief inzetten (MG komt vandaag alvast aardig in de buurt met hun benzine-modellen)? Er is in ieder geval voldoende marktpotentieel voor een paar extra spelers. De consument kan er alleen maar wel bij varen.

Reacties

Je vergeet -in mijn ogen en ik heb aan één oog genoeg in deze autowereld- een belangrijk aspect te vermelden: Dacia is één van de weinige merken waar je nog (fabriek af) een auto kan kopen die op LPG loopt. Door de inbouw van de installatie in de fabriek, verlies je geen kofferruimte en je motor krijgt (net iets) meer pk's en koppel. Maar veel belangrijker: LPG is een restproduct in het kraakproces van petroleum en die "afval" wordt afgefakkeld, lees zomaar in de vrije natuur verbrand. Je kan het ook stockeren en gebruiken om (ondermeer) van A naar B te rijden. Het is geen reductio ad absurdum om dan te zeggen dat LPG als brandstof CO²-neutraal is (cfr. wijlen docent autotechniek Marc Pecqueur) en wat mij betreft minstens de eerstvolgende 20 jaar een middel is om het klimaat niet nog meer te belasten, zoniet minder. In die optiek is het onbegrijpelijk dat LPG het ondergeschoven kind is in de vermindering van de CO²-uitstoot. Als overheden een beetje verder zouden kijken dan de slogan die ze net bedacht hebben, moet rijden op LPG dezelfde fiscale voordelen krijgen als de e-auto.

door Erik Klerckx
6 maanden geleden


Verder dan Sandero moet je nu niet gaan want Dacia is heel wat duurder geworden.

door Ronald C.
6 maanden geleden


Is ook de enige auto die nog betaalbaar is voor de arbeider. Tenslotte, waarom zou je nog 50000 euro uitgeven aan een dikkere auto om aan 50 km/ H tussen de traject controles te tuffen?

door Kurt
6 maanden geleden


Niet iedereen woont/werkt in Brussel en moet elke dag in de file staan. Genoeg plaatsen in België waar je ver boven de 50km/u kan rijden elke dag. En daarnaast, het comfort waarin je in de file staat kan ook wel veel schelen. Ik sta liever in de file in luxe wagen voorzien van alle comfort dan in een kale budget wagen.

door this
6 maanden geleden


Volgens mij zal Dacia geen concurrentie meer krijgen vanaf Europese bodem tenzij de Europa op autovlak volledig van koers verandert. De steeds strenger wordende milieu- en veiligheidsnormen zorgen ervoor dat er steeds meer dure technologie moet geïntegreerd worden waardoor de winstgevendheid op goedkope auto's zwaar onder druk komt te staan. Meerdere Europese autofabrikanten hebben berichten de wereld ingestuurd met de boodschap dat er gestopt wordt met de productie van goedkopere modellen en er meer focus gaat naar duurdere modellen met een grotere winstgevendheid. Het gat dat overblijft voor low budget auto's zal graag ingevuld worden door auto's uit lage loonlanden.

door David
6 maanden geleden


Of je had gewoon een goede 2de handse wagen voor de bomma kunnen kopen. ;-) De enige kant van waar Dacia wellicht nog wat concurrentie kan verwachten.

door AVR
6 maanden geleden


Ik rij sinds oktober 2023 met Dacia Sandero essential. De instapversie dus, met als enig extraatjes manuele airco. Die "Renault uit de Aldi" bolt als de beste, zit goed en al die snufjes die voor sommigen in een wagen MOETEN zitten staan in mijn smartphone die je vlotjes kan verbinden met de wagen. Meer vraag ik niet van een auto. Brengt me van A naar B al dan niet in de file op een aanvaardbaar comfortabele manier.

door Willy
6 maanden geleden


Mijn zoon zweert bij Mercedes. Is inmiddels aan 2de suv toe, idem dito camper.Geen van beide modellen kon herhaaldelijk de Alpen aan...Ikzelf rijdt met inmiddels 20 jaar jonge Berlingo.Veel ruimte,goed zitcomfort en nooit start- of andere problemen...

door Geschier Philippe
6 maanden geleden


Mijn zuster rijd met Dacia Sandero al 5 jaar de auto rijd goed en ze heeft gekocht voor 8750 euro nieuw met korting eraf en nog geen problemen gehad ermee, ik denk erover na om mijn volgende auto ook een Dacia zal worden .

door De Meyer Bruno
6 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden