Laatst was ik een zoektocht gestart naar een nieuwe auto voor de bomma. Maar met een budget van 12 tot 15.000 euro, kom je tegenwoordig niet verder dan de Dacia showroom. Kan er dan werkelijk geen enkel ander merk een vuist maken tegen het budgetmerk?
Budgetmerken waren er vroeger genoeg. Was je in de jaren 80 of 90 op zoek naar een betaalbare nieuwe auto, dan kwam je goedgezind buiten bij merken als Fiat, Skoda, Seat, Daihatsu of Daewoo. Ja, zelfs de Franse merken afficheerden kleine prijsjes voor hun compacte gezinswagens. Dat is helaas voltooid verleden tijd. Want vandaag de dag moet je opkomende maagkrampen onderdrukken als je naar de prijzen kijkt van pakweg een Seat Ibiza of een Skoda Fabia. Die laatste betaal je al minstens 20.660 € en zelfs voor een lilliputter als de Fiat 500 moet je al 16.000 barkies ophoesten.
7.500 € voor een nieuwe auto (in 2005)
In 2005 zette de Renault-groep de autowereld op z’n kop door het van oorsprong Roemeense merk Dacia te herlanceren met de Logan Berline die, hou je vast, 7.500 € kostte. Dankzij een premie zakte dat bedrag zelfs nog tot 6.250 € (zoals de advertentie uit die tijd hieronder duidelijk maakt). Voor dat geld moest zelfs de vergelijkbare Skoda Felicia beschaamd afdruipen. Toegegeven, de Logan zou geen schoonheidsprijzen verdienen en ook met z’n uitrusting kon hij niet bepaald uitpakken (er was simpelweg geen uitrusting). Neen, het was een saai gestileerde berline met plaats voor vijf en een behoorlijke koffer. That’s it. Maar je kocht wel een nieuwe no-nonsense auto met 3 jaar garantie en vooral: met beproefde techniek. En die succesformule gebruikt Dacia vandaag nog altijd.
Een vleugje design misschien?
Tegenwoordig is de aanpak van Dacia slim geëvolueerd, want ze hebben zelfs designers met goede smaak gevonden die het merk smoel hebben gegeven. En waarom ook niet, een mooie auto produceren kost finaal evenveel als een lelijke auto. Daarover gesproken; Dacia kiest er ook bewust voor om te produceren in lageloonlanden als Roemenië en Marokko en ze gebruiken nog steeds de beproefde en afgeschreven technologieën van moederhuis Renault. Verwacht dan ook geen technische hoogstandjes of primeurs bij Dacia. Je krijgt hier enkel het essentiële, niet meer, niet minder. Maar wel aan een bodemprijs waar uiteraard geen korting op wordt gegeven.
Mag het iets meer zijn? Neen.
Neem nu de Dacia Sandero (de auto die we uiteindelijk besteld hebben voor de bomma); die staat in de prijslijst voor 11.990 € en komt met een hedendaags design en voldoende veiligheidsuitrusting. Je krijgt zelfs enkele comfortzaken zoals een boordcomputer, cruise control, automatische koplampen en een verstelbaar stuurwiel. Enkel een manuele airco ontbreekt, maar die kan je voor een redelijke 720 € in optie toevoegen. Totaalprijs: 12.710 € voor een nieuwe, degelijke gezinswagen. Wie doet hem dat na?
Om te antwoorden op de vorige vraag: niemand. Skoda en Fiat zijn de budgetstatus al lang ontgroeid en over de Franse merken zullen we zelfs geen boompje opzetten. Het is werkelijk on-be-grijpelijk dat geen enkel merk in het gat is gesprongen waar Dacia zo succesvol is. 21.000 bestelbonnen werden er in 2023 in België getekend (goed voor een 9e plaats in de verkoop-hitparade) en bij uitbreiding 563.000 verkopen in heel Europa. Je zou dan toch verwachten dat bijvoorbeeld de Volkswagengroep het ietwat dolende merk Seat zou heroriënteren om een graantje mee te pikken? En kan Stellantis geen budgetmerk bedenken? Bij Nissan werd een tijdje bekeken of de Datsun-naam daarvoor zou kunnen dienen, zonder verder gevolg. Of gaan we, alweer, wachten tot de Chinese merken een offensief inzetten (MG komt vandaag alvast aardig in de buurt met hun benzine-modellen)? Er is in ieder geval voldoende marktpotentieel voor een paar extra spelers. De consument kan er alleen maar wel bij varen.
Reacties
door Erik Klerckx
door Ronald C.
door Kurt
door this
door David
door AVR
door Willy
door Geschier Philippe
door De Meyer Bruno
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen