Uitlaat: Interview

Zondag Fandag: Mercedes-Benz W123 230TE

Het tweede seizoen van Vrijdag Fandag sluiten we af op Zondag. Een bescheiden seizoen, maar wel met enkele waanzinnige wagens. Afsluitend gaan we 31 jaar terug in de tijd met een heerlijke Mercedes W123 230TE. Een wagen die als geen ander plezier kan combineren met een praktisch kantje volgens eigenaar Brecht.

Naam: Brecht
Leeftijd: 24
Wagen: Mercedes-Benz W123 230TE
Eigenaar sinds: November 2010
Vorige wagens: Geen, de Mercedes is mijn eerste wagen

Het verhaal

Geschiedenis
Ik had een eigen auto nodig, de auto van mijn vader kon ik niet meenemen als ik weekendjes wou gaan zeilen en mijn moeder haar auto heeft geen trekhaak. Dus het zou een auto moeten zijn met een trekhaak en een grote koffer (weekendjes zeilen en materiaal : aan ruimte altijd een gebrek). De voorwaarden voor een auto waren al snel tot stand gekomen:
• Diesel (zuinig en ik wou niet teveel betalen aan brandstof)
• Ouder dan 25jaar, want de taksen zijn goedkoper
• Manueel, want een automatische versnellingsbak is voor oude mannetjes (mijn opa bijvoorbeeld)
• Trekhaak en grote koffer

Het eerste gedacht was onmiddellijk : kijken voor een VW busje. Al zijn die onnoemelijk traag! Dat werd het dus niet. Ook al niet omdat ik met de mast van mijn boot in de problemen zou komen. Die steekt teveel naar voor uit en zou botsen met de auto. Op familiefeest sprak mijn nonkel over zijn ex-Mercedes 300TDT, een champagne (of goud) kleurige wagen. Snel, zuinig, betrouwbaar, … Dus ging ik op zoek zo'n, een S124. Tot ik, op weg naar mijn stageplek, de voorganger zag rijden. Ik was op slag verliefd geworden: chroom, mooie lijn, die koplampen, … Eenmaal ik wist wat voor model dat was (een W123) en ik beslist had dat een 300TD perfect was (in mijn hoofd), begon de zoektocht.

Eentje gaan bekijken in Nederland, maar nadat ik op het w123forum eens had gevraagd wat ze ervan vonden (en hun mening was niet positief te noemen), werd ik door de “Belgengroep” daar op sleeptouw genomen. Een paar auto’s gaan bekijken en mijn zoektocht ruimer gemaakt, ook andere motoren dan de 300 gaan bekijken. Een 240D viel af wegens te traag, de 300turbo viel af wegens altijd automaat en de benzines (tja dat verbruik is zo hoog). Tot die ene wagen: een mooie bordeauxkleurige station benzine. Die gaan bekijken in Nederland en er waren enkele dure onderdelen vervangen. Ook zag de wagen er goed uit op vlak van roest. Er waren enkele minpunten: de versnellingsbak voelde aan als roeren in de soep, er waren enkele roestplekjes, … maar verder geen problemen. 14 dagen later stond die op een trailer achter de auto van mijn vader op weg naar België.

Image
Vrijdag-Fandag-Mercedes-W123-230TE

Dat het finaal een benzine is geworden heb ik me tot op heden nog niet beklaagd. Dat het niet meer mijn dagelijkse auto is, speelt natuurlijk ook een rol.

Wat zou je anders aanpakken?
Meer geduld in mijn zoektocht. Er zijn achteraf meerdere lijken uit de kast gevallen. Met wat ik nu weet, zou ik deze wagen nooit gekocht hebben, maar ze is zo mooi meneer! Heb ik ook wel de juiste motor gekocht? Een 6-cilinder klinkt zoveel mooier, maar ze drinken ook wel een slokje meer. En ze wegen meer en ze hebben minder koppel in lage toeren en … Of toch beter voor een 300turbo gegaan? En leren leven met de automaatbak? Zoveel twijfels en mocht ik opnieuw kopen : ik zou het echt niet weten.

Waar krijg je een glimlach van?
Alles. Een ritje gaan doen is spontaan glimlachen. Als ik een weekendje weg ga met maten, willen de meesten toch even met de auto rijden en je ziet de smile op hun gezicht ook verschijnen.

Waar word je humeurig van?
Motorproblemen. Stationair is het een driecilinder. Lijkt zuinig, maar helaas, die brandstof ontbrandt in de uitlaat. Onsteking en brandstofverdeling al vernieuwt, maar het gaat niet weg. Boven de 2000 toeren is het gelukkig een viercilinder en rijdt de auto super.

Kostenplaatje
4.500 euro aankoop (veel te veel met wat ik nu weet)
5. 000 euro roestpreventie
1.000 a 2.000 euro aan kopsteunen achteraan, nieuwe achterlichten, bumpers, stuur, koplampwissertjes, velgen,…
2.000 a 3.000 euro aan motor en versnellingsbak. Geen onderhoud, puur storingen.
Onderhoud is redelijk goedkoop (als je het zelf doet) en ook remmen kosten niet immens veel...
Banden beginnen duurder te worden (lekker 14 inch) toch zeker als je geen chinese brolbanden wil hebben

Image
Vrijdag-Fandag-Mercedes-W123-230TE

Hamer & beitel
• Kopsteunen achterin. Een optie indertijd, maar wel een mooie en handige. Ik heb er twee zitten, het zouden er drie moeten zijn, maar dan is het zicht naar achteren slecht.
• Nieuwe radio, de oude was een ‘ufo’, een vreemd lichtgevend beest en nieuwe luidsprekers. Wereld van verschil!
• Nieuwe velgen. In plaats van (mooie) doppen, mooie aluminium kroonkurkvelgen. En de originele, gesmede Fuchs velgen.
• Nieuwe koppakking. Een vrij belangrijke update. Zelf uitgevoerd (nog altijd trots op die prestatie) al heb ik helaas wel een nieuwe nokkenas, tuimelaars en uitlaatspruitstuk moeten steken. De oude waren ingesleten van te lang op mayonaise te rijden. Bijkomend voordeel hierna is dat ik van mijn olieverbruik en oliedampen verlost ben.
• Versnellingsbak met 5 versnellingen. Modificatie die ik noodgedwongen eerder heb moeten uitvoeren. Mijn oude versnellingsbak (met 4 versnellingen) was kapot aan de cardanzijde. En als je iets vervangt, moet je toch jezelf verbeteren.
• Verder nog een hele hoop kleine zaken: lichtjes terug doen werken in het interieur, klemmetjes, toerenteller, mooier stuur, …

Waarom een W123 230TE
Uit alles wat ik wou, voldoet deze wagen perfect. Ruim, snel, zuinig, comfortabel, … En hij is mooi! En als je rijdt, zie je zo mooi die ster blinken op het uiteinde van de motorkap.

Blijver of afschrijver
Blijver, ik rij er te graag mee.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 251.295 km
Leeftijd wagen: 1982 (MJ)
Motor: 2.3l viercilinder benzine
Overbrenging: vijfbak manueel
Topsnelheid: 184 km/u
0 tot 100km/u: 11.3 sec
Vermogen: 136 pk
Koppel: 205 Nm
Aandrijving: achterwiel
Gewicht: 1475 kg
Gemiddeld verbruik: 11 liter
Rijtaks: € 33
CO2-uitstoot: 257 g/km

Net zoals Top Gear sluiten we Vrijdag Fandag voor dit jaar af met zes afleveringen. Geen nood echter, volgend jaar verschijnt het katern terug op Autofans. Tot dan zullen we je wekelijks terug verbazen met het langst lopende katern op Autofans, "Vergeten Auto".

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
12 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
14 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
19 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
28 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een fait divers, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn (dank u, Vlaamse EV-premie), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden