Uitlaat: Interview

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

AF: AMIEO? Da's een regio waar we nog nooit van hebben gehoord!

LD: AMIEO staat voor Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië, een spreidstand van meer dan 140 markten en 3.8 miljard potentiële klanten. Hoewel de regio's heel verschillend lijken, zijn de gelijkenissen groter dan je denkt, waardoor ook veel van onze producten overdraagbaar zijn.

AF: Hoe zie je Nissan in Europa in dit verhaal?

LD: Europa blijft een belangrijke markt voor Nissan, maar we hebben geen ambitie om de "grootste te zijn". Met een marktaandeel van zo'n 3%, in sommige landen meer, in sommige minder, zijn we meer dan tevreden bij Nissan. (nvdr: momenteel heeft Nissan een marktaandeel van 1,97% in België)

Image
Nissan Leon Dorssers interview

AF: Dat zijn de cijfers natuurlijk, maar wat qua imago? Hoe wil Nissan zich positioneren tussen de klassieke Europese merken en de Chinese nieuwkomers?

LD: Dat kan inderdaad beter, al zit onze vorige CEO daar voor iets tussen natuurlijk (nvdr: Iedereen herinnert zich de soap van Carlos Ghosn nog). Hoe dan ook, we zijn er volop werk van aan het maken. Met marketingcampagnes, maar ook met onze nieuwe producten natuurlijk. Ik vrees trouwens ook niet de opkomst van de Chinese automerken. Enerzijds is het hoogst onwaarschijnlijk dat al die merken überhaupt gaan blijven bestaan, anderzijds gaat Nissan zijn plaats vinden in autoland.

AF: Je sprak net van "nieuwe producten", waar hebben we het dan over?

LD: Uiteraard hebben we recent de nieuwe Micra gelanceerd (RIJTEST HIERZO), maar de ander ster van dit jaar is de derde generatie Leaf. Daarnaast hebben we nog de Juke EV en een A-segment EV op de planning staan (nvdr: Nissan zal een broertje van de Renault Twingo E-Tech lanceren). Auto's waarmee we duidelijk maken dat we écht willen evolueren naar een volledig elektrisch automerk. Tot die tijd lanceren we ook de nieuwe generatie van onze e-Power aandrijflijn. Die belooft nog meer rijplezier, een lager verbruik en ook een lagere CO2-uitstoot.

AF: Waar gaan we die nieuwe Nissans in de toekomst dan kopen in België? Via een klassiek dealernetwerk of via een autogroothandel?

LD: Nissan blijft het belang van de lokale dealer inzien in België. We blijven dan ook op die koers om in te zetten om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50