AF: AMIEO? Da's een regio waar we nog nooit van hebben gehoord!
LD: AMIEO staat voor Afrika, Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië, een spreidstand van meer dan 140 markten en 3.8 miljard potentiële klanten. Hoewel de regio's heel verschillend lijken, zijn de gelijkenissen groter dan je denkt, waardoor ook veel van onze producten overdraagbaar zijn.
AF: Hoe zie je Nissan in Europa in dit verhaal?
LD: Europa blijft een belangrijke markt voor Nissan, maar we hebben geen ambitie om de "grootste te zijn". Met een marktaandeel van zo'n 3%, in sommige landen meer, in sommige minder, zijn we meer dan tevreden bij Nissan. (nvdr: momenteel heeft Nissan een marktaandeel van 1,97% in België)

AF: Dat zijn de cijfers natuurlijk, maar wat qua imago? Hoe wil Nissan zich positioneren tussen de klassieke Europese merken en de Chinese nieuwkomers?
LD: Dat kan inderdaad beter, al zit onze vorige CEO daar voor iets tussen natuurlijk (nvdr: Iedereen herinnert zich de soap van Carlos Ghosn nog). Hoe dan ook, we zijn er volop werk van aan het maken. Met marketingcampagnes, maar ook met onze nieuwe producten natuurlijk. Ik vrees trouwens ook niet de opkomst van de Chinese automerken. Enerzijds is het hoogst onwaarschijnlijk dat al die merken überhaupt gaan blijven bestaan, anderzijds gaat Nissan zijn plaats vinden in autoland.
AF: Je sprak net van "nieuwe producten", waar hebben we het dan over?
LD: Uiteraard hebben we recent de nieuwe Micra gelanceerd (RIJTEST HIERZO), maar de ander ster van dit jaar is de derde generatie Leaf. Daarnaast hebben we nog de Juke EV en een A-segment EV op de planning staan (nvdr: Nissan zal een broertje van de Renault Twingo E-Tech lanceren). Auto's waarmee we duidelijk maken dat we écht willen evolueren naar een volledig elektrisch automerk. Tot die tijd lanceren we ook de nieuwe generatie van onze e-Power aandrijflijn. Die belooft nog meer rijplezier, een lager verbruik en ook een lagere CO2-uitstoot.
AF: Waar gaan we die nieuwe Nissans in de toekomst dan kopen in België? Via een klassiek dealernetwerk of via een autogroothandel?
LD: Nissan blijft het belang van de lokale dealer inzien in België. We blijven dan ook op die koers om in te zetten om onze klanten de best mogelijke ervaring te bieden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen