Uitlaat: Varia

Special: Porsche 911 Sport Classic

Alweer een special edition van de 911 zeg je? Ja, laten we eerlijk zijn en toegeven dat we wat verveeld raken van de schijnbaar onuitputtelijke bron aan speciale reeksen van Porsche’s topwagen. De 911 Sport Classic lijkt tussen al die reeksen toch net iets specialer te zijn. Wij konden een exemplaar van naderbij gaan bekijken voor een fotoshoot …

Porsche zou maar liefst drie jaar gewerkt en nagedacht hebben over de creatie van de  911 Sport Classic. En dat doet meteen vermoeden dat de aanpassingen verregaander zullen zijn dan een specialere velg of enkele andere koetswerkkleuren. Kenmerkend is het retrospectieve karakter van deze neunelver.

Image
Porsche 911 Sport Classic

Het exterieur is het zwaarste onder handen genomen en bevat tal van verwijzingen naar de klassieke 911 zoals die uit de jaren ’70. Het opvallendste is dan ook de heel kenmerkende “ducktail” op de achterzijde. Deze verwijst integraal naar de Carrera RS 2.7 uit 1973. De twee vuistdikke uitlaten zijn niet alleen prachtig, maar zorgen er ook nog eens voor dat de geluiden van de  boxermotor die schuil gaat achter die nostalgische spoiler, extra tot hun recht komen.  De spoorbreedte van de achtertrein is  44mm dezelfde als die van de Carrera 4S. Verder ligt het koetswerk ook nog 20mm lager dan we gewoon zijn. Standaard is de Sport Classic van ceramische remmen voorzien. Als we nog wat verder zoeken naar speciale details dan merken we de dubbele welving op in het dak en zien we ook vooraan een specifieke spoilerlip. Als kers op de nostalgische taart heeft Porsche een set 19inch 'Fuchs-velgen' gemonteerd.

Image
Porsche 911 Sport Classic

Onder de motorkap verder geen verwijzingen naar het verleden. Hier treffen we dezelfde moderne 3.8-liter grote boxermotor aan uit de Carrera S. Wel heeft Porsche voor wat extra paardjes gezorgd dankzij een nieuw inlaatsysteem. Dat resulteerde in een vermogenswinst van 23pk waardoor het totaal op 408pk uitkomt. Schakelen gebeurt met een manuele manuele zesbak. Geen PDK voor de Sport Classic, dat zou afbreuk doen aan het klassieke karakter van dit model. Schakel je strak genoeg, dan ben je aan de 100km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt een niet te onderschatten 302 km/u.

Image
Porsche 911 Sport Classic

Het interieur is net zoals elke Porsche met oog voor detail afgewerkt. Met dat verschil dat men voor de 911 Sport Classic nog een beetje verder is gegaan. Opvallend is de unieke dakhemel en de bekleding van de deurpanelen en de zetels. Die bekleding bestaat uit gevlochten leder en garen in “espresso natur”. Een heel erg gedurfde maar zeer geslaagde combinatie. Niet toevallig contrasteert de kleur van het interieur heel erg mooi met de sportclassicgrijze metallic verf.

De oplage van de 911 Sport Classic wordt strikt gelimiteerd gehouden op 250 stuks, elk exemplaar krijgt op het dashboard een badge met serienummer. De prijs is dan ook niet gering. Per exemplaar wil Porsche graag zo'n 206.305 euro ontvangen, en dat lijkt aardig te lukken. Dit exemplaar, dat te koop werd aangeboden door ExtravaganzaMotors in Temse, vond alvast een eigenaar.

Tekst: Alexander De Nys

Foto's:

Glenn Nuijens

Met dank aan Extravaganza Motors voor het ter beschikking stellen van de wagen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50