In de winter is het wat moeilijker samen te komen en je wagen te laten zien op automeetings. Daarom schotelen wij je elke vrijdag weer een liefhebberswagen voor. Ook dit seizoen hebben we een gevarieerd boeket aan auto's klaarstaan. Vandaag zie je wat volgens de eigenaar *de laatste echte Alfa* is.

Naam: Benjamin Bouten
Leeftijd: 28
Wagen: Alfa Romeo 75 Turbo
Eigenaar sinds: mei 2011
Vorige wagens: Het is een hobbyauto, door de week rijd ik met een Alfa GT 1.9 JTD
Kort: Een sportieve old skool auto met speciale looks. Tegelijk de laatste echte Alfa.

Het verhaal

Geschiedenis
Ik heb altijd al een oldtimer willen hebben. Mijn eerste auto was een Alfa, een MiTo. Dus het moest sowieso een Alfa worden, maar wel betaalbaar. Dus een Bertone of iets gelijkaardigs viel af. Ik heb nog een beetje getwijfeld tussen een 33 en een 75. Mijn opa had nog gereden met een 33, dat was dus uit nostalgie.

Het was begin 2011, en eigenlijk had ik toevallig via Alfa-forum een advertentie zien staan. Een mooie zwarte 75 Turbo, 1ste serie. Moest weg wegens omstandigheden, Wel een liefhebber. De auto stond in België, maar moest wel nog ingevoerd worden uit Nederland. Ik ben eens gaan kijken en heb een proefrit gedaan. En eigenlijk was ik direct verkocht. Een paar weken later ben ik dan nog eens teruggegaan met iemand die goed bekend was met de 75.

Dezelfde avond was de koop gesloten. Een beetje later kon de auto de trailer op en naar de garage. Daar hebben ze die helemaal in orde gezet. De auto had tamelijk lang stilgestaan, dus de remmen waren niet meer 100%, bepaalde slangen en leidingen moesten vervangen worden etc. Ondertussen heb ik de auto ook ingevoerd. Tegen maart was alles in orde en kon ik de baan op. Direct feest natuurlijk, al was het wel serieus wennen als je van een voorwielaangedreven auto komt. Alles is anders: zware koppeling, geen stuurbekrachtiging. Vooral als de baan nat ligt, kan deze Alfa serieus listig zijn.

Wat zou je anders aanpakken?
Toen ik de auto kocht, kende ik er niets van. Ik had wel iemand meegenomen die goed op de hoogte was, dus ik heb alvast geen kat in een zak gekocht. Als ik dan toch wat moet zeggen, was het misschien de iets te hoge aankoopprijs.

Waar krijg je een glimlach van?
Het rijgedrag: de turbokick, het turbogat. Het geluid van de motor. Het blazen van de dump valve als je het gaspedaal lost. Alles eigenlijk. Ondanks zijn leeftijd kan hij heel goed zijn mannetje staan in het huidige verkeer.

Waar word je humeurig van?
Niet echt iets. Het is een oude auto met bijhorende ‘gebreken’. Zo piept en kraakt er wel eens iets. De afwerking van het interieur is typisch jaren 80. Maar hoort er allemaal bij. De bekleding van de stoelen is echt slecht maar voor de rest: geen klachten.

Kostenplaatje
Gekocht en dan rond de 1.100 euro om in orde te zetten. Een jaar later zijn de achterste wielkasten gelast, dat is een teer punt bij de 75. Het was nog niet heel erg, maar toch maar laten doen. Verder ieder jaar onderhoud natuurlijk. In 2013 werden er vier nieuwe banden geplaatst, vorig jaar een nieuwe waterpomp. Dat is het een beetje.

Hamer & beitel
Ik heb voorlopig niets veranderd. De vorige eigenaar heeft wel een dump valve laten installeren en de motor laten chippen. Tegen de zomer zou ik de ophanging willen upgraden en nieuwe velgen en banden laten plaatsen.

Image
vfs05-alfaromeo-75

Waarom een Alfa 75?
Het is een auto voor liefhebbers. Altijd mooi warmrijden, onderhoud op tijd etc. In de winter blijft hij binnen. Overal waar je komt kijken er wel mensen. Gewoon door de speciale vorm van de auto. Echt mooi kun je hem niet noemen, maar toch straalt hij iets uit.

Sommige mensen vinden hem spuuglelijk en anderen, waaronder mezelf, vinden hem prachtig. Qua sturen is het een topper: licht, achterwielaandrijving, de versnellingsbak tussen de achterwielen. Zo maken ze ze niet meer.

Blijver of afschrijver
Voorlopig blijver. Ze worden alleen meer waard. Maar alles is te koop voor de juiste prijs.

Gegevens

Huidige kilometerstand: 127.378 km
Leeftijd wagen: Alle Turbo’s 1ste serie zijn gebouwd in 1986
Motor: 1.779cc vier-in-lijn
Overbrenging: manuele vijfbak
Topsnelheid: 205 km/u
0 tot 100km/u: ongeveer 7 seconden
Vermogen: Standaard rond de 155 pk, meestal iets meer. Deze is ooit gechipt geweest en zou rond de 175 moeten zitten
Koppel: Standaard 226 NM, de mijne meer, maar hoeveel precies? Geen idee...
Aandrijving: achterwielaandrijving
Gewicht: 1.130 kg
Gemiddeld verbruik: Naargelang de rijstijl: 9 l tot …
Rijtaks: € 35
CO2-uitstoot: /

Heb je zelf ook een wagen die je graag wil tonen aan andere Autofans? Aarzel niet en stuur een bericht via onze contactpagina met vermelding "Vrijdag Fandag" en "jouw type wagen", of vul ons formuliertje op de website in.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden