Uitlaat: Varia

Met de LC 500h naar de Zoute Grand Prix

De Zoute Grand Prix, als doorwinterde autoliefhebbers kennen we het event uiteraard, we hebben zelfs bijna elk jaar een mooie fotorepo dankzij onze camerakleppers Cedric en Fréderic. Toch hebben we hem nog nooit meegereden, door Lexus kwam daar verandering in.

Lexus deed namelijk voor de eerste keer mee met 's lands meest prestigieuze rally en ze hadden daar alle reden toe. Vorig jaar lanceerde ze hun nieuw sportief vlaggenschip, de LC (onze LC-trip door de Zwitserse Alpen, hierzo). De Luxury Coupé moet het gaan opnemen tegen de Porsche's 911 van deze wereld. Hij krijgt daarvoor hulp van een dikke V8 (LC 500) of een 3.5 V6 mét electromotor (LC 500h). Die laatste werd onze zetel voor de Zoute Grand Prix, van 0 naar 100 in 5 seconden en toch een theoretisch gemiddeld verbruik van 6,4 L/100km, laat die Vlaamse binnenwegen maar komen!

05:30u
Waarschijnlijk zijn we de enige deelnemers zonder verblijf in het Zoute, het is dus veel te vroeg voor een zondag. Maar we moeten om acht uur in Knokke zijn, dus om half zeven zijn we de baan op. Met de 500h kan je een stukje elektrisch rijden, de buren maken we dus niet wakker. Op de befaamde expresweg naar Knokke valt ons vooral op dat het heerlijk toeren is met de LC. Dit voelt gewoon als een comfortabele GT waar het zeer aangenaam vertoeven is. De fauteuils zitten voortreffelijk en het interieur is net zo'n designstatement als de buitenkant.

Image
zoute-grand-prix-lc500h-2017

Heerlijk vertoeven in deze zetels

08:00u
Aangekomen worden we onmiddellijk beloond met een zwarte Bugatti Chiron die vanuit de lokale Audi garage tevoorschijn komt. Wanneer we achter de Chiron plaatsnemen aan een rood licht en de ramen naar beneden halen is het vroege opstaan al gauw vergeten, welkom in Knokke.

Er is al verdacht veel volk op "den dijk", we parkeren ons naast een Phantom Drophead Coupé en slenteren naar het ontbijt. Voor autoliefhebbers is dit echt een feest, bijna surreëel wat je allemaal te zien krijgt op een paar vierkante meter. We worden getrakteerd op een fancy ZGP-truitje en een goodiebag, drinken wat liters koffie en verorberen de beste rozijnenkoeken ter wereld. Na de drivers-briefing wandelen we naar onze Lexus en komen tot de constatatie dat niet iedereen de briefing even serieus neemt. De file voor de start is nu al gigantisch. Toch kunnen we niet wachten om zelf in de file te gaan staan (nooit gedacht dit te schrijven btw).

Image
zoute-grand-prix-lc500h-2017

Altijd wat te zien en te horen tijdens de rally

09:30u
Vertrek! Het is een klassieke bolleke-pijl rally. Een rally is het natuurlijk niet echt. Te snel rijden wordt bestraft, "c'est une balade" volgens de koersdirectie. God zij dank is mijn co-drive/wedstrijdwinnaar een beetje bedreven in het ontcijferen van alle symbolen. Veel moeite hebben we niet om de juiste weg aan te houden.

10:15u
We komen aan bij de eerste proef, de slalom. Denk dan aan een afgesloten straat en hier en daar een hooibaal. De slalom is verdacht scherp en er moet goed afgeremd worden. Het lange rechte stuk na de slalom houden we ons mooi in, de politie staat namelijk aan de andere kant van dat rechte stuk. De politie helpt mee het event in goede banen te leiden, maar probeert terwijl ook een beetje de staatskas te spijzen, we kunnen ze het niet kwalijk nemen.

Image
zoute-grand-prix-lc500h-2017

Wachten in goed gezelschap

10:25u
Lap, we staan op een stukje gloednieuwe asfalt te koekeloeren naar een indrukwekkende ophaalbrug. Daar gaat onze tijd. Erg vinden we het niet, dan maar even de Ferrari 812 en Porsche 918 van de voorgangers checken.

10:50u
Tweede test, deze keer op een iets professioneler parcours. We onder- en oversturen de LC op het mini-circuit van een Brugse driftschool dat het een lieve lust is. Het racetalent van ondergetekende is ver te zoeken en we zijn blij dat er geen beeldmateriaal van wordt gemaakt. De heerlijke V10 klanken van de Lambo's en Audi's zijn voor ons het hoogtepunt van de proef.

Image
zoute-grand-prix-lc500h-2017

Groot onderscheidend vermogen deze Lexus

13:00u
We hebben heel wat tijd verloren door een pijl naar "Zuienkerke" te missen en komen om 13u aan in Heist. Daar worden we door de politie aangemaand om op de linkerrijstrook van de boulevard te rijden. Alsof dat nog niet vreemd genoeg is moeten we onder massale belangstelling een sprint gaan trekken op diezelfde boulevard, we zitten blijkbaar in de 3de en laatste proef. In Heist ziet het zwart van het volk, honderden foto's worden van onze LC genomen. Op vlak van onderscheidend vermogen is deze Lexus, zelfs in Knokke, best wel een winnaar.

13:30u
Het zit er op, omringd door de mensenmassa parkeren we ons tussen een M3 en een 8C. Bij het uitstappen worden we overstelpt door complimentjes en vragen. Geen probleem, we hadden ons huiswerk gemaakt. We pikken nog even de lunch mee en maken een wandeling langs alle stands. Veel merken zijn hier duidelijk om uit te pakken. Beetje logisch in Knokke, maar hier zit geld achter. De ZGP is net zoals pakweg het AntwerpClassicCarEvent uit zijn voegen aan het barsten. De waanzinnige opkomst van zowel auto's als autofans bewijst dat de ZGP geen maat voor niets is. Nadeel van die opkomst is dat we meer dat een uur vast hebben gezeten om uit Knokke te geraken. We nemen het er graag bij, toch een dag die ze niet meer kunnen afnemen.

Image
zoute-grand-prix-lc500h-2017_7_van_7

Het is er aan te zien dat we ons best hebben gedaan

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50