Uitlaat: Varia

De Daklijnlijst: Vijf betaalbare coupé-SUV’s

Het klinkt als een tegenstrijdig idee maar toch willen heel wat mensen er eentje: de coupé-SUV. De nieuwe carrosserievorm lijkt echter veelal voorbehouden aan klanten met diepe zakken en grote ego’s, of niet? Wij gingen op zoek naar vijf bescheiden hoogpotigen met een lage daklijn.

De BMW X6 en Mercedes GLE Coupé zijn er de meest traditionele voorbeelden van, maar sinds kort mag de club der coupé-SUV’s ook Audi’s, Porsches en zelfs Lamborghini’s onder zijn leden rekenen. Daarmee lijkt dit soort auto enkel weggelegd voor de welgestelden van deze wereld — want wie kan zich anders zoveel auto met zo weinig kofferruimte veroorloven. Dat is echter niet helemaal waar, want de afgeplatte SUV dringt hoe langer hoe meer door tot in de lagere prijsklassen. Kijk maar naar deze vijf voorbeelden.

Toyota C-HR

Image
Toyota C-HR C-Lub

Want hoe zou je de C-HR anders omschrijven? De Compact High Rider — want zo noemt Toyota hem zelf — beantwoordt dan ook aan alle kenmerken van de coupé-SUV: hij staat hoog op zijn poten, heeft een sterk aflopende, lage daklijn en biedt minder bruikbare kofferruimte dan je zou verwachten. Anderzijds vertoont hij wel een unieke stijl die we bij zijn lancering in 2016 misschien niet helemaal konden plaatsen wegens een gebrek aan andere coupé-SUV’s in zijn prijsklasse. Zo betaal je voor goedkoopste C-HR 28.960 euro en krijg je er meteen Toyota’s iconische hybride aandrijflijn bij.

Nissan Juke

Image
Nissan Juke 2021

Ook Nissan was er als de kippen bij om een SUV met een wat meer speelse daklijn op de markt te brengen. De Juke is inmiddels zelfs al aan zijn tweede generatie toe, en die ruilt de controversiële looks van zijn oermodel in voor een iets meer toegankelijke uitstraling — of staan wij er tegenwoordig gewoon meer voor open? De aparte Nissan is meteen ook de goedkoopste coupé-SUV van deze lijst: je betaalt er amper 22.520 euro voor. Op motorisch vlak heb je echter niet te kiezen: elke Juke krijgt een driecilindertje met 114 pk.

Renault Arkana

Image
Renault Arkana 2021 Belgie

Renault speelt sinds kort eveneens in het segment van zijn coupé-SUV’s met deze Arkana, al reed er wel al iets langer een gelijkaardige auto onder die naam rond in Rusland. Het argument van de beperkte koffer gaat bij deze Fransman echter niet op want de Arkana biedt aanzienlijk meer bagageruimte dan de Captur, waarop hij deels gebaseerd is. De coupé-SUV is echter flink wat langer dan de Captur dus dat mag ook niet verwonderen. De Arkana staat op je oprit vanaf 29.250 euro.

Volkswagen Taigo

Image
Test: Volkswagen Taigo (2021)

Deze Taigo speelt dezelfde kaart als de Arkana want hij is in essentie gewoon een verlengde, verlaagde versie van de Volkswagen T-Cross. Ook deze auto biedt meer interieurruimte dan zijn donorwagen, maar dankt dat dus vooral aan de langere wielbasis. Eveneens net als de Arkana bestaat de Taigo elders al langer: in Brazilië rijdt hij al sinds begin dit jaar rond onder de naam “Nivus”. Je betaalt er bij ons minstens 24.215 euro voor, al liggen de prestaties van zijn driecilindertje dan wel ver onder het verwachtingspatroon van een coupé-SUV.

Cupra Formentor

Image
Cupra Formentor 2020

Mag het toch wat meer kosten en wat beter presteren, dan kan je ook bij Cupra terecht voor een coupé-SUV. De Formentor is vooral bekend voor zijn krachtige (en dure) VZ-versie maar je kan de auto ook met een meer bescheiden 1.5-litermotor met 150 pk bestellen. Dat is nog steeds ruim voldoende vermogen voor de alledag en het fijne rijgedrag blijft verder wel behouden. In zijn basisversie betaal je voor deze Cupra 34.830 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50