Uitlaat: Varia

Vijf redenen om toch eens naar een Formule 1-race te gaan kijken

Afgelopen weekend stond het circuit van Spa-Francorchamps toneel voor de koningsklasse van de motorsport. Toen streden daar twintig Formule 1-piloten om de beker van de Belgian Grand Prix. Ver van je bed, denk je dan? Kan best zijn, maar stiekem moet je daar toch écht eens bij geweest zijn… Dit is waarom!

We snappen je best: België is vooral een koersland of een voetballand. De kans is niet onbestaande dat zelfs krulbollen hier een grotere aanhang heeft dan motorsport… En dat is eigenlijk best verwonderlijk. België is namelijk één van de landen waar jaarlijks de hoogste klasse van de autosport passeert en daarin zijn we natuurlijk niet alleen, al is de lijst ook niet zo lang. Wel integendeel: van onze buurlanden staat enkel Nederland ook op de F1-kalender dit jaar — en dus zelfs autoland Duitsland niet — dus wat denk je: moet je daar toch niet ooit eens geweest zijn?

1. “Het mooiste circuit ter wereld”

Wij denken alvast van wel, al is het maar omdat ons circuit van Spa-Francorchamps zo’n iconische plek is. Met zijn enorme hoogteverschillen en talrijke bochten wordt het zelfs geregeld het mooiste circuit ter wereld genoemd en dat zijn niet onze woorden, maar die van heel wat van de F1-piloten die er zopas 44 ronden aan een stuk bijeen reden. Dat trouwens niet alleen, want Spa-Francorchamps is ook één van de oudste circuits van de wereld en na al die decennia aan gekte is het nog steeds gewoon omgeven van ’t groen. Het is met andere woorden best wel iets om trots op te zijn, hier in ons Belgenlandje.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

2. Top van de motorsport aan het werk

Doe je het niet gewoon voor dat mooie circuit, dan doe je het waarschijnlijk voor de Formule 1 zelf. Dat is namelijk de hoogste klasse van de autosport dus in essentie sta je oog in oog met de twintig beste racepiloten ter wereld… ’t Is te zeggen, “oog in oog”: die passeren natuurlijk stuk voor stuk aan zo’n rotvaart dat je er met je hoofd bij moet blijven om te snappen wie zich waar bevindt. Dik 300 km/u halen ze op het langste rechte stuk, dus je kan je wel voorstellen tot wat voor spektakel dat leidt wanneer die competitieve jongeheren aan dat tempo haasje-over proberen te spelen.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

3. Inclusief klein muziekfestival

Nu goed, zo’n race duurt op zich maar twee uurtjes dus moet je speciaal daarvoor dan tot in de krochten van de Ardennen gaan karren? Niet echt, want vervelen zal je je als bezoeker voor en na die race niet snel doen. Op de dag van de Grand Prix zelf vonden er een tiental optredens van diverse DJ’s plaats dus je kan al bijna spreken van een klein muziekfestival. Dat muziekfestival heeft trouwens zijn eigen specifieke festivalterrein compleet met reuzenrad, merchandising per team en zelfs een standje waar je via een QR-code een zelf ontworpen bestickering op een F1-auto kan projecteren.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

4. Meer dan één race

Vind je dat stiekem allemaal maar niks, dan kan je evengoed de hele dag in de tribune gaan zitten. De hoofdrace van de Formule 1 zelf is namelijk allesbehalve het enige dat er in zo’n raceweekend op het circuit te zien valt, wel integendeel. Zo hebben ook de Formule 2 en Formule 3 hun eigen Grand Prix op dezelfde dag en met een beetje geluk pik je zelfs een Porsche-cup mee. Tussendoor worden er ook rondjes gereden met historische Formule 1-bolides — oordopjes aan te raden… En heb je aan één dag niet genoeg, dan is er de dag voordien altijd nog de kwalificatie van de verschillende raceklasses en op vrijdag en zaterdag ook een resem oefensessies.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

5. Hoeft niet absurd duur te zijn

En ja, bovenstaande redenen halen we voor een groot deel aan om ons laatste puntje te verantwoorden: zo’n race meemaken is niet goedkoop. Voor het minst dure zitplaatsje op een overdekte tribune betaal je bijvoorbeeld al iets meer dan 400 euro. Schrik je echter niet weg van Spa’s regenachtige reputatie, dan kan je ook gewoon een kampeerstoeltje meenemen en zelf een plekje zoeken naast het circuit. In dat geval pik je voor net geen 200 euro alle hoofdraces op zondag mee en wil je de piloten vooral gewoon eens aan ’t werk zien, dan ben je minder dan 100 euro kwijt voor de goedkoopste plek tijdens de oefensessies op vrijdag… Kortom: het blijft een dure affaire als je dit vaker wil doen, maar voor een heel dagje uit valt het misschien nog mee.

Reacties

En we hebben 2 wereldtoppers die half Belg zijn. Alleen jammer dat ze niet voor de Belgische nationaliteit gekozen hebben om onder te racen. Al snap ik het vanuit een commercieel standpunt wel heel goed.

door this
30/07/2024, 10u34


Zalige belevenis en nog lichtelijk verslavend :) Punt 6 & 7 : eten en drinken mag je meenemen, fototoestel gewoon toegelaten in tegenstelling tot zandvoort

door Karin
04/08/2024, 00u26


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Opinie: De Ford Mondeo is niet dood... hij werd gewoon een Audi A5

Kijk, die kan je nu niet meer ontzien. Graag gedaan...

avatar
door Yves Wouters
28/03/2025, 13u03

Move over Porsche: met Polestar door Lapland

De Zweden... Ondanks een bevolking de grootte van België slagen ze er toch in om bedrijven uit te grond te stampen die globaal een rol spelen. In onze sector is Volvo uiteraard al jaar en dag een begrip, maar vergeet niet dat kleine broer Polestar net zo veel Viking-DNA bezit. Anno 2025 zijn er uiteraard geen Germanen meer op het menu. Hoewel, een Zweed met ambitie mag je niet onderschatten, moet Porsche zich nu zorgen maken?

avatar
door Wim Verboomen
27/03/2025, 18u00

Opinie: Het probleem van de elektrisch auto...

Niet de range, de aankoopprijs of de levensverwachting van de batterij vormt het huidige probleem van de elektrische auto, wel nét dat wat de EV zo interessant maakt.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2025, 19u00

Opinie: Niet China, maar wel Amerika won op het Autosalon van Brussel

De Chinese automerken waren dan wel omvangrijk op het Autosalon van Brussel dit jaar, ze brachten eigenlijk niets nieuws. De Amerikanen daarentegen...

avatar
door Yves Wouters
20/01/2025, 13u09

Column: Waze was warempel weg!

Reuring en consternatie toen ik vandaag omstreeks 14u in mijn auto stapte. Want mijn eens zo trouwe Waze was veranderd in een wanstaltige warboel van verwarrende instellingen en Hebreeuwse letters. Waze was warempel weg... en ik was tot mijn schaamte allerminst capabel om nog deel te nemen aan het verkeer.

avatar
door Yves Wouters
06/11/2024, 21u02

Column: Een Ferrari, is dat nog wel iets speciaals?

Ik geef het toe: ik heb een traantje gelaten vorige week. Voor het eerst mocht ik namelijk met een Ferrari rijden en daar droomde ik al van sinds ik als kind het achterruitje van papa’s miniatuur-F40 brak met mijn eindeloze gespeel — nog eens sorry hé. Decennia later zit je dan plots achter het stuur van een échte Ferrari… Dus lost dat de verwachtingen een beetje in?

avatar
door Joram Van Acker
05/11/2024, 17u00

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
24/09/2024, 10u58

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
20/09/2024, 11u59

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

door Gert Verhoeven
18/09/2024, 12u04

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
13/09/2024, 13u23