Uitlaat: Varia

Vijf redenen om toch eens naar een Formule 1-race te gaan kijken

Afgelopen weekend stond het circuit van Spa-Francorchamps toneel voor de koningsklasse van de motorsport. Toen streden daar twintig Formule 1-piloten om de beker van de Belgian Grand Prix. Ver van je bed, denk je dan? Kan best zijn, maar stiekem moet je daar toch écht eens bij geweest zijn… Dit is waarom!

We snappen je best: België is vooral een koersland of een voetballand. De kans is niet onbestaande dat zelfs krulbollen hier een grotere aanhang heeft dan motorsport… En dat is eigenlijk best verwonderlijk. België is namelijk één van de landen waar jaarlijks de hoogste klasse van de autosport passeert en daarin zijn we natuurlijk niet alleen, al is de lijst ook niet zo lang. Wel integendeel: van onze buurlanden staat enkel Nederland ook op de F1-kalender dit jaar — en dus zelfs autoland Duitsland niet — dus wat denk je: moet je daar toch niet ooit eens geweest zijn?

1. “Het mooiste circuit ter wereld”

Wij denken alvast van wel, al is het maar omdat ons circuit van Spa-Francorchamps zo’n iconische plek is. Met zijn enorme hoogteverschillen en talrijke bochten wordt het zelfs geregeld het mooiste circuit ter wereld genoemd en dat zijn niet onze woorden, maar die van heel wat van de F1-piloten die er zopas 44 ronden aan een stuk bijeen reden. Dat trouwens niet alleen, want Spa-Francorchamps is ook één van de oudste circuits van de wereld en na al die decennia aan gekte is het nog steeds gewoon omgeven van ’t groen. Het is met andere woorden best wel iets om trots op te zijn, hier in ons Belgenlandje.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

2. Top van de motorsport aan het werk

Doe je het niet gewoon voor dat mooie circuit, dan doe je het waarschijnlijk voor de Formule 1 zelf. Dat is namelijk de hoogste klasse van de autosport dus in essentie sta je oog in oog met de twintig beste racepiloten ter wereld… ’t Is te zeggen, “oog in oog”: die passeren natuurlijk stuk voor stuk aan zo’n rotvaart dat je er met je hoofd bij moet blijven om te snappen wie zich waar bevindt. Dik 300 km/u halen ze op het langste rechte stuk, dus je kan je wel voorstellen tot wat voor spektakel dat leidt wanneer die competitieve jongeheren aan dat tempo haasje-over proberen te spelen.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

3. Inclusief klein muziekfestival

Nu goed, zo’n race duurt op zich maar twee uurtjes dus moet je speciaal daarvoor dan tot in de krochten van de Ardennen gaan karren? Niet echt, want vervelen zal je je als bezoeker voor en na die race niet snel doen. Op de dag van de Grand Prix zelf vonden er een tiental optredens van diverse DJ’s plaats dus je kan al bijna spreken van een klein muziekfestival. Dat muziekfestival heeft trouwens zijn eigen specifieke festivalterrein compleet met reuzenrad, merchandising per team en zelfs een standje waar je via een QR-code een zelf ontworpen bestickering op een F1-auto kan projecteren.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

4. Meer dan één race

Vind je dat stiekem allemaal maar niks, dan kan je evengoed de hele dag in de tribune gaan zitten. De hoofdrace van de Formule 1 zelf is namelijk allesbehalve het enige dat er in zo’n raceweekend op het circuit te zien valt, wel integendeel. Zo hebben ook de Formule 2 en Formule 3 hun eigen Grand Prix op dezelfde dag en met een beetje geluk pik je zelfs een Porsche-cup mee. Tussendoor worden er ook rondjes gereden met historische Formule 1-bolides — oordopjes aan te raden… En heb je aan één dag niet genoeg, dan is er de dag voordien altijd nog de kwalificatie van de verschillende raceklasses en op vrijdag en zaterdag ook een resem oefensessies.

Image
Formule 1 vijf redenen 2024

5. Hoeft niet absurd duur te zijn

En ja, bovenstaande redenen halen we voor een groot deel aan om ons laatste puntje te verantwoorden: zo’n race meemaken is niet goedkoop. Voor het minst dure zitplaatsje op een overdekte tribune betaal je bijvoorbeeld al iets meer dan 400 euro. Schrik je echter niet weg van Spa’s regenachtige reputatie, dan kan je ook gewoon een kampeerstoeltje meenemen en zelf een plekje zoeken naast het circuit. In dat geval pik je voor net geen 200 euro alle hoofdraces op zondag mee en wil je de piloten vooral gewoon eens aan ’t werk zien, dan ben je minder dan 100 euro kwijt voor de goedkoopste plek tijdens de oefensessies op vrijdag… Kortom: het blijft een dure affaire als je dit vaker wil doen, maar voor een heel dagje uit valt het misschien nog mee.

Reacties

En we hebben 2 wereldtoppers die half Belg zijn. Alleen jammer dat ze niet voor de Belgische nationaliteit gekozen hebben om onder te racen. Al snap ik het vanuit een commercieel standpunt wel heel goed.

door this
30/07/2024, 10u34


Zalige belevenis en nog lichtelijk verslavend :) Punt 6 & 7 : eten en drinken mag je meenemen, fototoestel gewoon toegelaten in tegenstelling tot zandvoort

door Karin
04/08/2024, 00u26


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Getest: zo makkelijk (of moeilijk) werkt de driftmodus van de Hyundai Ioniq 6 N

Steeds meer fabrikanten integreren het in hun sportieve modellen: een driftmodus. Die zou je als leek in staat moeten stellen om te driften op ‘Fast & Furious’-niveau, alleen: wie durft zoiets te proberen? Wij dus, en wel met een Hyundai Ioniq 6 N onder onze derrière.

avatar
door Joram Van Acker
03/06/2026, 13u05

Opinie: Terwijl VS en China technologische revoluties lanceren, dwingt Europa ons in petieterige "K-cars"

De Europese auto-industrie heeft niet gefaald, de Europese auto-industrie is kapot gemaakt door... Europa zelf.

avatar
door Yves Wouters
19/05/2026, 15u00

Het goede voorbeeld? Zo bestrijden ze de oliecrisis in het buitenland

Laten we eerlijk zijn: het is niet leuk om vandaag de dag naar het tankstation te rijden. Maar wanhoop niet! Terwijl jij je afvraagt of een week “beeld maar geen klank” van je partner opweegt tegen het geld dat je krijgt voor het verkopen van je schoonmoeder, zijn ze in regeringskringen druk aan het debatteren over mogelijke hulpmaatregelen. Al klinken de geluiden uit de Wetstraat wel unisono: op die steun wordt het nog even wachten.

door Mika Tuyaerts
20/04/2026, 15u38

"De Raval is een sportieve GTI, punt.": 5 vragen aan Cupra-directeur Thierry De Vleeschouwer

Cupra heeft met de Raval een nieuweling boven de doopvont gehouden. Tijdens de introductie op Belgische bodem sloegen we een praatje met Thierry De Vleeschouwer, de Belgische Cupra-baas en échte Autofan: "Hoe de Raval rijdt... dit is een échte GTI!"

avatar
door Yves Wouters
17/04/2026, 12u56

Autofans sprak met Jozef Kaban, hoofddesigner bij MG en designer achter Bugatti Veyron

De man die ooit de Bugatti Veyron vorm gaf en mee pende aan de eerste generatie Audi A5 staat sinds 2024 aan het roer van de designafdeling van MG. Autofans sprak met Jozef Kaban over het design van de huidige modellen en de designtoekomst van het Britse merk in Chinese handen.

avatar
door Yves Wouters
27/03/2026, 11u30

Opinie: Ctrl C, Ctrl V... de autosector heeft een kopieerprobleem

Heb je ook het gevoel dat auto's steeds meer op elkaar beginnen te lijken? Je bent niet alleen. Daar zit een zeer - interessante - reden achter, het is heus geen geldbesparing en Tesla legde misschien wel de basis hiervoor.

avatar
door Yves Wouters
26/02/2026, 13u46

Opinie: Een moderne sportwagen wordt niet beter met handbak

Dat ligt niet aan de handbak, maar wel aan de sportwagen...

avatar
door Yves Wouters
20/02/2026, 12u00

BYD's luxe-offensief: Yangwang en Denza mikken op de Duitse Premium-Garde

BYD gooit met Yangwang en Denza twee premium merken de ring in tegen Mercedes, BMW en Land Rover—met 1.200 pk-monsters die drijven, draaien en in 2,9 seconden sprinten. Maar halen deze Chinese nieuwkomers ook het afwerkingsniveau en de betrouwbaarheid van de Duitse garde, of koop je vooral indrukwekkende specs met een vraagteken erachter?

avatar
door Sven Huijbrechts
15/02/2026, 11u00

BYD's Heilige Driehoek: Blade Battery, e⁴ Platform en DiSus

BYD pronkt met Blade Battery, e⁴ Platform en DiSus — drie technologieën die tanks laten draaien, auto's laten dansen en nagels door batterijen laten jagen zonder dat die vuur vatten. Maar is het écht revolutionair, of gewoon solide tech verpakt in Chinese schaal?

avatar
door Sven Huijbrechts
12/02/2026, 18u44

Opinie: Citroën heeft nog één kans... en dat is de terugkeer van de C4 Cactus

Denk je Citroën, dan denk je aan... Inderdaad, niets! Waarmee je meteen hét huidige probleem van het Franse merk hebt te pakken. Valt Citroën nog te redden? Laat het ons hopen...

avatar
door Yves Wouters
06/02/2026, 15u00