In de kleine wereld van autofreaks zijn er verschillende kampen. Neen, dan heb ik het niet over de Audi vs. BMW kamp, maar over iets heel anders. Daarvoor moeten we nog iets dieper, naar de nog kleinere wereld van de autopers. Ik noem het ding nu autopers, want iedereen weet hoe gevoelig de term journalist ligt bij pakweg journalisten. Je zou het hem niet aangeven, maar deze Porsche 911 997 Mk2 GT3 RS (weet iemand de correcte volgorde?) is een auto die de autopers verdeelt.

Iets wat weinig autopersmannen(of vrouwen) zullen toegeven, is dat ze een gewone 911(997 Mk2 Carrera 2?) verkiezen boven deze ultieme 911.  Het kan ook zijn dat ik de enige ben, daarom geef ik even mee dat je hieronder ook  anoniem comments kan geven, zo kan je je gedacht zeggen en blijft je autofreak-reputatie intact. Het probleem van mijn vreemde voorkeur ligt niet bij de wagen. Het is enerzijds te wijten aan de omgeving waarin de RS zich bevindt en anderzijds aan het feit dan ik misschien snel tevreden ben. Op het circuit gaat er waarschijnlijk niets boven een 450 pk sterke Porsche met rode rolkooi, maar buiten het circuit rijd ik liever met een Hyundai  i30 Ecodinges(alle respect). 

Was het dan geen leuke ervaring om van de GT3 RS te mogen proeven? Tuurlijk wel, zelfs een leukere én vooral makkelijker ervaring dan ik had verwacht. Daar komt de kwaliteit van Porsche echt naar boven, je stapt in en na 5 seconden ben je er mee weg. Supersnelle wagens maken kan iedereen dezer dagen, maar verfijning is iets dat veel meer middelen en tijd vergt. Toch, diezelfde verfijning vind ik bijvoorbeeld ook terug in een Golf BM of Twingo RS, het is allebei genieten, op een andere manier. Daarom zou ik de heel verfijnde 911 4S PDK verkiezen boven deze GT3 RS. Want hoezeer deze wagens ook bij elkaar liggen, ze verdelen onopgemerkt de meningen, en maar goed ook.

Wat ben ik blij dat de eigenaar totaal geen "probleem" heeft om zijn GT3 RS door het dagelijks verkeer te loodsen. Je ziet dat hij oprecht naar zijn Porsche kijkt. Hij rijdt zelfs half België rond om dat met andere freaks te delen, zo deelde hij onlangs zijn machine met onze huisfotograaf Glenn. Het resultaat mag er (zoals altijd) zijn!

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS
Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Image
Fotoshoot Autofans.be Porsche GT3RS

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Dacia viert LPG-succes, maar is het ook een aanrader?

Dacia is één van de weinige constructeurs die ‘af fabriek’ een LPG-optie biedt op het volledige gamma. Met meer dan 1 miljoen verkochte modellen sinds 2010 (feest!) houdt het merk ook resoluut vast aan dat aanbod. Maar moet je het ook overwegen?

avatar
door William Meerschaut
4 dagen geleden

Column: Waarom de Hyundai Ioniq 5N het EV-landschap voorgoed verandert

Er wordt nogal makkelijk gestrooid met woorden als pionier, trendsetter, voortrekker of disruptor. Maar voor de Ioniq 5N is het hele arsenaal van toepassing. En wel hierom.

avatar
door William Meerschaut
8 dagen geleden

Busjesfans: 7 nieuwigheden van IAA bedrijfswagensalon die je moet gezien hebben! (2024)

Momenteel nog op het busjessalon in Hannover, binnenkort in je binnenspiegel op het linkse rijvak van de snelweg! Dit zijn de belangrijkste nieuwe bestelwagens vanop de IAA.

avatar
door Joram Van Acker
10 dagen geleden

Dieselalternatief? Dit verbruikt een zelfopladende hybride tijdens een langere rit

Diesel is dood, leve de benzine… Of liever: de hybride, want die wordt vaak aangeduid als dé manier om een dieselverbruik te halen zonder dat ‘sap van de duivel’ te verstoken. Wat gebeurt er echter wanneer je zo’n zelfopladende hybride blootstelt aan een langere rit? Wij zochten het uit met de Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid.

avatar
door Joram Van Acker
15 dagen geleden

Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers

Op voorwaarde beticht te worden van gratuit volksmennerij, moet mij toch iets van het hart, 'o dierbaar Vlaanderen. Want het pestgedrag jegens de weggebruiker heeft de voorbije jaren een absoluut dieptepunt bereikt. Genoeg is genoeg.

avatar
door Yves Wouters
24 dagen geleden

Interview Frank Van Gool, Febiac: “We zijn voorstander van belasting op autogebruik in plaats van bezit.”

Sinds 1 juli heeft Febiac, de overkoepelende federatie van automerken, een nieuwe CEO. Frank Van Gool start als voormalige topman van Renta (federatie van voertuigenverhuurders) en als gedelegeerd bestuurder van Mobia (de koepelorganisatie van de sectorfederaties FEBIAC, Renta en TRAXIO) met een pak automotive bagage aan zijn nieuwe opdracht. Autofans peilde naar zijn visie en opinies, en kreeg duidelijke antwoorden.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Groep Gregoir diversifieert, voegt lifestyle toe naast de verkoop van auto’s, en heeft daar goede redenen voor

Het lijkt misschien een *fait divers*, maar als een gevestigde groep als Gregoir zich niet langer exclusief focust op de verkoop van wagens en motoren, dan is daar een goede reden voor. Wij gingen vragen stellen aan CEO Hervé Gregoir, die ons ontving in zijn nieuw aangekocht kasteel. En laat dat meteen de kapstok zijn van zijn nieuwe business.

avatar
door William Meerschaut
26 dagen geleden

Opinie: Zit er dan toch leven in Smart?

Ik moet iets bekennen. Sinds de heropstanding van ‘het nieuwe Smart’ met de ‘hastag 1’ (wie verzint zo’n naam ook?), was ik niet bepaald omvergeblazen door het design en de filosofie van de nieuwe modellen. Maar die mening ga ik nu bijstellen.

avatar
door William Meerschaut
30 dagen geleden

Tweedehands - De goedkoopste Polestar 1 vind je gewoon in… België

Zeven. Meer aanbiedingen vind je niet terug in Europa als je de gekende websites afschuimt naar een gebruikte Polestar 1 (althans toch op het moment dat we deze lijnen schrijven). Met prijzen tot 175.000 euro komen ze ook niet goedkoop. Maar de meest bereikbare Polestar 1 vind je terug bij Van Mossel in Antwerpen, voor een bedrag dat al een pak aantrekkelijker wordt.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden

Opinie: Tesla kijkt tegen een steeds groter wordend probleem aan… Elon Musk

Hoewel de inschrijvingscijfers in ons land nog positief zijn [(dank u, Vlaamse EV-premie)](https://autofans.be/nieuws/advies/53644-de-vlaamse-ev-premie-er-dit-zijn-de-voorwaarden-en-de-aanvraagprocedure-2024), heeft Tesla het wereldwijd moeilijk om haar ambitieuze doelstellingen te bereiken. Het merk krijgt bovendien steeds meer te lijden onder de strapatsen van eigenaar Elon Musk, die niet bepaald bekend staat om zijn smetteloos en onkreukbaar imago.

avatar
door William Meerschaut
1 maand geleden