Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Bij Hyundai vernieuwen ze de laatste tijd het hele gamma, al gaat het niet altijd om volledig nieuwe modellen. Zo krijgt de i20 een facelift om weer volledig mee te zijn met de rest van het gamma.

De i20 is niét de kleinste van het aanbod, die rol is voor de i10 weggelegd. Toch kan de i20 erg compacte afmetingen voorleggen die hem bij de stadswagens onderverdelen. Het is dan ook niet vreemd dat onze testwagen als basisversie werd gereden, al hebben we toch vragen bij de keuze voor de 1.1 CRDi in deze versie.

Voor ons was het alvast even wennen aan de basisingrediënten, al merkten we dan op dat het vooral kwam omdat we de voorbije weken met wagens reden die een klasse hoger spelen. Handmatig bediende spiegels, deurgrepen in koetswerkkleur, afwezigheid van parkeer- of regensensor, allemaal zaken waarvoor je moet bijbetalen om ze te laten veranderen in "automatisch". Hyundai toont met deze keuze echter aan dat het niet minder aangenaam is in een wagen die die opties niet meekrijgt en dat je voor een basisversie nog steeds goed zit. Hyundai werkte de neus en de kont van de i20 wat bij, zodat deze doet denken aan de i30 vooraan en de Veloster achteraan - alleen al door de vormgeving van de achterlichtblokken. Verder bleef de i20 trouw aan zijn vormen, hoewel hij door de facelift wel 5,5 cm groeide.

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Onder de kap kregen we de 1.1 CRDi met 75 pk ter beschikking. Wie onze tests regelmatig leest, weet dat we deze motorisatie al meenamen bij zustermerk Kia. En ook deze keer werden we verrast door het pittige rijgedrag van de motor. Hoewel de 0-100 km/u-tijden niet om over naar huis te schrijven zijn, voelt de wagen een stuk sneller dan hij in werkelijkheid is. Het hernemen op de snelwegen mag dan wat langzaam verlopen, je zelfvertrouwen krijgt geen deuk als je met deze wagen op pad gaat. Hyundai zet met deze driecilinder dan ook 180 Nm op de krachtenschaal. Hyundai stelt een gemiddeld verbruik van 3,2l/100 km voorop bij deze BlueDrive versie van de 1.1 CRDi, wij kwamen met wat moeite net tot 4,0 liter, doorheen de hele test haalden we 4,4l/100 km, wat je noemt een mussendorst, al doen sommige concurrenten tot een litertje beter. Deze BlueDrive houdt verder ook banden met verlaagde rolweerstand, een langere zesde versnelling en start/stop technologie in. Die laatste deed vlot zijn werk, iets wat we bij de benzine-Hyundai's eerder niet konden zeggen.

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Ook het interieur kreeg een kleine update mee. Zo zijn de stoffen zetels in een andere tint grijs gedoopt en krijgt het interieur een iets chiquere toets, als je het zo mag noemen. We melden ook de degelijke geluidsdemping van het interieur, waarbij het geluid van de driecilindermotor goed weggemoffeld wordt, behalve dan wanneer je het gaspedaal volledig induwt. Verder hebben we weinig woorden vuil te maken aan het interieur, behalve dan misschien dat de achterzetels comfortabeler zitten dan we in deze klasse gewend zijn. Goed voor kinderen, met of zonder kinderzitje.

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Dat brengt ons meteen bij de rijeigenschappen en je begrijpt zodadelijk waarom. De achteras verdraagt wel wat extra gewicht. Met slechts één inzittende vertoont de i20 namelijk een gelijkaardig weggedrag aan de ix20. Vooral wanneer je dwarsrichels aan snelheden van 70 km/u en meer kruist, wil de achterkant wel eens springerig reageren. Niet dat het storend wordt, het vermindert wel het vertrouwen dat je in de i20 hebt. Het stuurgevoel is wat minnetjes, al kennen we dat van bij de andere geteste modellen en lijkt Hyundai weinig zin te hebben om dat aan te passen.

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

De prijs van goed 15.000 euro is misschien om achterover te vallen wanneer je deze voor het eerst hoort maar Hyundai heeft daar goede redenen voor. Ten eerste is er de kleinere i10 voor het kleinere budget. Daarnaast hanteert de concurrentie eenzelfde prijs en biedt Hyundai naast de standaard zes airbags en ESP ook nog eens vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Dat zijn troeven die je niet direct in waarde kan omzetten bij de concurrentie. Wie graag wat meer vermogen onder de rechtervoet heeft, kan terecht bij de 1.4 CRDi met 90 pk. Wie niet zo inzit met een iets hogere CO2-uitstoot, kan tereht bij de gewone 1.1 CRDi, die stoot 93 in plaats van 84 gram CO2 uit en kost 500 euro minder in de catalogus.

Rijtest: Hyundai i20 CRDi BlueDrive

Specificaties

Motor

1.1 CRDi, driecilinder turbodiesel

Vermogen

75pk

Koppel

180 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 055 kg

Topsnelheid

158 km/u

Prijs testwagen

€ 15 499.00

Prijs basismodel

€ 12 099.00

0 tot 100 km/u

15.90 sec

Gemiddeld testverbruik

4.40 L/100km

Min. kofferinhoud

295 L

Max. kofferinhoud

1 060 L

CO2-uitstoot

84 g/km

BIV

€ 41.00

Rijtaks

€ 137.00

Auteur: Sven
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kenny 20:33
afbeelding van Kenny

Is dat de testwagen van Hyundai zelf? Ik denk dat deze een dikke maand geleden ook bij m'n werk stond als testwagen ;-).
OT: knap bakje. M'n zus heeft haar eentje aangeschaft en ze heeft er absoluut niet van te klagen. Comfortabel, ruim binnenin en een enorm goede afwerking! En de LEDjes maken het geheel nog sjiek ook :-).

Sven 09:10
afbeelding van Sven

Dat is er inderdaad eentje van Hyundai zelf.

Mathieu 12:46
afbeelding van Mathieu

@Kenny, ik hoop dat uw zus dan toch geen €15000 neergelegd heeft voor haar wagentje?
Want dat zou ik zwaar overdreven vinden!

Kenny 19:09
afbeelding van Kenny

@ Mathieu: nee hoor, het was wat minder, en een pak beter uitgerust. Ik denk dat Hyundai nogal soepel is met kortingen.

Mathieu 10:13
afbeelding van Mathieu

Iets om te onthouden! ;-)

David1987 11:29
afbeelding van David1987

Nog even en ik heb mijn i20 ook (bedrijfswagen). Een 1.2 benzine (85pk) in lounge uitvoering + luxury pack. Enorm veel uitrusting (alu velgen, ledjes, auto ramen voor en achter, inklapbare spiegels, auto lichten, auto airco, cruise control, armsteun, ...), en dat voor bijna geen geld. Heb in totaal 20% van de catalogusprijs kunnen onderhandelen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws