Rijtest: Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST rijtest

Terwijl we in België getrakteerd werden op een verdwaalde portie sneeuw, waren de weergoden in Zuid-Frankrijk ons gunstiger gezind. Geen felle zon maar wel gewoon droog, perfect voor twee dagen vertier in de Ford Fiesta ST.

En alsof dat niet voldoende was, kregen we een droomparcours in onze schoot geworpen. De Route Napoleon. Die weg mag dan wel wereldberoemd zijn dankzij de culturele achtergrond met Napoleon hemzelf, bij echte Autofans staat de Route De Napoleon bekend als de mooiste 325 kilometer van Frankrijk. Een route door de bergen met oneindig veel bochten en - geloof mij - na lang meerijden vaak té veel bochten.

route napoleon

De Ford Fiesta ST was er duidelijk in zijn sas, liefst met mezelf achter het stuur. Al snel viel op dat deze snelle Fiesta zich tot een echte bochtenvreter zou ontpoppen. Bocht na bocht ging de Fiesta ST er steeds even scherp en enthousiast voluit voor. De RS-afdeling van de Amerikaanse autobouwer was verantwoordelijk voor de technische aanpassingen. De aandrijflijn, ophanging, sturing en remmen werden stevig aangepakt waardoor de Fiesta ST verrassend stabiel op de baan blijft. (Te) Hoge snelheden en fout ingeschatte bochten worden opgelost door het kunnen van de ST. Een Fiesta RS-badge had hier op zijn plaats geweest. Maar goed, doordat er nu voor een ST gekozen is en het ons inziens moeilijk wordt die te overtreffen, lijkt de komst van de Fiesta RS verder af dan ooit.

Dat die zo goed op de baan ligt, is te danken aan het Ford Enhanced Torque Vectoring Control systeem. Een technologie die de wagen in een bocht doet afremmen op de binnenste band waardoor de wegligging gevoelig verbeterd wordt, onderstuur tot een minimum wordt beperkt en de gehaalde snelheid behouden blijft. Uniek voor de Fiesta ST zijn de vier remklauwen, de eerste keer op het Fiesta-platform van deze generatie.

Het eTVC-systeem is ook gevoelig aanwezig. Onderstuur hebben we zelden (om niet te zeggen nooit) gehad. Ook het ABS springt relatief weinig bij, hoewel we constant zonder ESC en andere veiligheidssnufjes reden. Je voelt dat wanneer je de Fiesta ST vermoeid, de ABS ook makkelijker bijspringt.

Ford Fiesta ST rijtest

Onder de kap schuilt geen 2.0 liter meer van weleer, wel een 1.6 liter EcoBoost met 182 pk en 240 Nm. Dat die twintig procent krachtiger en twintig procent zuiniger werd dan zijn voorganger geven we jullie er voor de volledigheid bij. Grootste aandachtspunt is dat we de 182 pk duidelijk voelden in de Fiesta ST, inclusief een betwistbare overboost. De sprint naar 100 km/u werkt hij af in 6,9 seconden, maar het voelt veel sneller aan door de beleving en het geluid (dat op een goede manier versterkt wordt).

Het blok wordt gekoppeld aan een uitstekende zestraps versnellingbak. Een bak met erg korte verzetten die zich erg makkelijk laten bedienen. We zaten er zelf nooit naast. Dat maakt dat we al onze aandacht konden richten op de baan en het rijden van de wagen, in plaats van ons druk te maken in technische mankementen. Dat feit laat ons toe te zeggen dat de Fiesta ST bij de beste hot hatches van dit moment hoort.

Ford Fiesta ST rijtest

Jammer dat de Fiesta ST enkel in drie-deurs beschikbaar is. Daardoor verliest die wat functionaliteit voor mensen met kinderen of mensen die de achterbank meermaals gebruiken. Twee extra deuren had niets aan het lijnenspel gewijzigd, het had enkel makkelijker geweest.

Ford Fiesta ST rijtest

Binnenin zit je duidelijk in een Ford product. Erg herkenbaar allemaal, maar er werd de nodige aandacht besteed aan sportieve elementen. De aangehaalde zestraps versnellingsbak is daar één van. Maar ook de goed zittende Recaro-stoelen, een mooi en goed gevormd stuur, aluminium pedalen en een te kleine achterbank horen daar bij. De afwerking binnenin is van prima niveau. Harde materialen geven alles behalve een goedkope indruk.

Ford Fiesta ST rijtest

En zelfs al zou de Fiesta ST een goedkope indruk achterlaten (wat hij voor alle duidelijkheid niet doet), we zouden het hem allicht vergeven. Want van de huidige Hot Hatches is deze Fiesta ST de goedkoopste. Met een vanaf prijs van 20.950 euro heb je de beste plezier/euro-verhouding. De Polo GTI (180 pk) is 3.000 euro duurder, net als de Opel Corsa OPC (192 pk) en Peugeot 208 GTI (200 pk). De Clio RS is 4.000 euro duurder. De in oplage beperkte Citroën DS3 Racing (207 pk) is 12.000 euro duurder. Wie op papier nog in de buurt komt is bijvoorbeeld de Fabia RS, maar die is qua rijbeleving op geen enkel gebied te vergelijken met deze ST.

Ford Fiesta ST rijtest

Wie 20.000 euro wil geven aan speelgoed en misschien zelfs zoekt in de hot hatch markt, die kan serieus denken aan een Fiesta ST. Wie twijfelt tussen dit en een Clio RS zal sowieso met beiden moeten rijden. Wij weten alvast dat de Clio RS er (eindelijk) een stevige concurrent bij heeft.

Specificaties

Motor

1.6 EcoBoost

Vermogen

180pk

Koppel

240 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 163 kg

Prijs testwagen

€ 20 950.00

0 tot 100 km/u

6.90 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Carlos 17:30
afbeelding van Carlos

een strakke rakker ;-)

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws