Rijtest: Mitsubishi Space Star

rijtest-mitsubishi-space-star-2013

De Space Star is de nieuwste speler van Mitsubishi in het kleinste A-segment. Verwar hem echter niet met de vorige Space Star, want de naam is er achteraf maar haastig opgeplakt.

De vorige Space Star - wiens productie in 2006 eindigde - was immers een volwaardige MPV. Onze huidige Space Star heette oorspronkelijk Mirage, een naam die ongetwijfeld veel beter bekt. Enkele maanden voor de introductie bleek echter dat die naam al aan een ander bedrijf - met name Gemballa - toebehoorde. De Japanners moesten dus voor enkele markten - waaronder de Europese - nog vlug een andere naam bedenken. Om er niet veel werk in te steken stoften ze maar de Space Star af.

Spijtig van de naam want heel leuk klinkt die niet. Hij klinkt zelfs heel nineties, en dat is ongeveer ook zoals hij eruitziet. Niets nieuws, niets verleidend en zelfs saai. Misschien is de wagen in een fellere kleur zoals rood of groen iets draaglijker maar het wit van onze testwagen hielp alvast niet.

rijtest-mitsubishi-space-star-2013

Space ... star

In het interieur begrijpen we de keuze voor de Space Star naam enigszins want de ingenieurs concentreerden zich voornamelijk op ruimte. Voorin heb je een zee van ruimte en achterin kan je ook gemakkelijk twee volwassenen plaatsen. Nog redelijk comfortabel zelfs, voor afstanden onder de 100 km dan toch.

Over de rest van het interieur is dan weer niet zo goed nagedacht. De zetels lijken recht uit de jaren '90 te komen - met paars motief inclusief - en de harde plastic panelen mochten op zijn minst iets meer verfijnd zijn.

rijtest-mitsubishi-space-star-2013

De radio en alles dat er direct rond zit lijkt ons nog het meest kwalitatieve. De radio kan alles (en ook nog eens verrassend gebruiksvriendelijk) en de airco werkt uitstekend.

Driepitters

Mitsubishi biedt twee motorisaties aan in de Space Star, allebei driecilinders. Onderaan zien we de 1.0 met 71 pk en 88 Nm aan koppel en daarboven de 1.2 met 80 pk en 106 Nm. Beiden zijn standaard gekoppeld aan een handmatige vijfbak maar de 1.2 is - voor de liefhebbers - ook beschikbaar met een CVT.

rijtest-mitsubishi-space-star-2013

Wij reden de grootste motorisatie - de 1.2 - met zijn manuele versnellingsbak. Deze is dankzij het uitzonderlijke 845 kg drooggewicht van de Space Star meer dan voldoende om hem vooruit te laten gaan in België. De kleine Japanner doet er 11,7 seconden over om 100 kilometer per uur te bereiken maar daarna houdt het al redelijk vlug op met het accelereren. Uiteindelijk moet je tot 180 km/u kunnen rijden.

De Mitsubishi gaat vlot door het verkeer mee maar op de autostrade kom je echter nogal vlug in de problemen. Voorbijsteken gaat enkel met enige planning en slipstreaming vooraf.

rijtest-mitsubishi-space-star-2013

Geen fouten, geen opwinding

Zelfs op het Belgische wegdek biedt hij een comfortabele rit. De Space Star geeft niets om een verkeersdrempel en pakt deze dan ook met alle plezier. Het nadeel is dan weer dat de wagen helemaal niet zoveel waard is in een bocht. Hier gaat hij nogal vlug overhellen. De versnellingsbak schakelt vlot en soepel wat leuk voor stadsverkeer is. Op grote fouten kunnen we de wagen niet betrappen maar opwinding is nergens te bespeuren.

Conclusie

De nieuwe Space Star heb je vanaf 9.490 euro voor de 1.0 basisversie. De 1.2 Cleartec die wij reden kost je minimum 13.990 euro. En dat vinden we nogal wat veel, zeker vergeleken met de Hyundai i10 die met dezelfde cilinderhoud nog eens honderd euro goedkoper is én net iets beter afgewerkt is. Kies in dit segment dan ook maar resoluut voor de Hyundai i10.

Specificaties

Motor

1.2 driecilinder

Vermogen

80pk

Koppel

106 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

840 kg

Topsnelheid

170 km/u

Prijs testwagen

€ 9 490.00

Prijs basismodel

€ 13 990.00

0 tot 100 km/u

12.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.50 L/100km

Min. kofferinhoud

235 L

CO2-uitstoot

95 g/km

BIV

€ 48.00

Rijtaks

€ 181.00

Tijdstip: 12:00
Auteur: Nathan
Fotograaf:
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws