Rij-impressie: Hyundai i10

hyundai i10

"Een B-segmenter in een A-segment verpakking", zo hoorden we meermaals tijdens de presentatie van de Hyundai i10. Klopt dit ook of eerder typische marketingpraat?

Hyundai nam ons mee naar het zonnige Sardinië om de nieuwe i10 uit te testen. Een belangrijke wagen voor het Zuid-Koreaanse merk, een uithangbord dat binnen enkele maanden overal te zien gaat zijn.

Hyundai stapte deze A-segment markt binnen met de Atos in 1999. Deze werd tot 2007 verkocht en behaalde een marktaandeel van 3,8%, een goede basis om op verder te bouwen. Dat deden ze met de eveneens succesvolle introductie van de eerste generatie van de i10 die tijdens zijn zesjarig bestaan een gemiddeld marktaandeel van 5,9% wist te veroveren.

Volledig nieuw, volledig Europees

Dat was echter nog maar het begin want de plannen bij Hyundai zijn groots. Eerste stap was een Europese wagen, ontwikkeld en gebouwd in Europa, naar Europese normen. Een slank doch krachtig design volgens de fluidic sculpture designtaal is één van Hyundai's wapens. Design is voor de meeste Europeanen immers de voornaamste factor in de aankoop van een wagen in eender welk segment.

De tweede generatie i10 is volledig nieuw tegenover zijn voorgangers. Het voornaamste verschil zien we aan de voorkant. De zeshoekige grille trekt alle aandacht en legt een duidelijke link met de rest van de Hyundai familie. Geflankeerd door de fronsende LED-dagrijlichten klopt het plaatje alvast uitstekend.

Ook aan de zijkant komt het dynamische terug met de knik gecreëerd door de C-stijl in combinatie met de koffer.

De achterkant is echter het best geslaagd volgens ons. Klein, speels en no-nonsense zonder overbodige franjes.

Size matters

De nieuwe i10 meet 3.665 mm in de lengte, maar liefst 80 mm langer dan zijn voorganger. Nu is de nieuwe kleine niet alleen de langste maar ook zelfs de breedste in zijn segment. In de breedte groeide de i10 met 65 mm naar 1.660 mm.

Ondanks het feit dat hij de grootste in zijn segment is zien kan de i10 wel een luchtweerstandscoëfficient van 0,31 voorleggen, de laagste in zijn segment.

Waar de grotere afmetingen zich het best laten voelen is in het interieur. De i10 biedt vanbinnen meer ruimte dan je zou denken. Genoeg beenruimte en hoofdruimte op beide zitrijen, gegeven dat je niet 2 meter groot bent.

In het interieur kunnen we eigenlijk het Hyundai marketingpersoneel niets dan gelijk geven met hun "B-segmenter in A-segment verpakking" uitspraak. Het eerder vernoemde gevoel van ruimte komt er voornamelijk dankzij de plastieken sierinleg die over de volledige breedte van het dashboard loopt. De sierinleg is beschikbaar in het rood (enkel voor de topuitvoering), blauw, oranje (zoals op de foto's) of beige (enkel voor de basisversie).

De zetels zitten uitstekend én ze hebben zelfs apart verstelbare hoofdsteunen, iets dat je niet dikwijls tegenkomt in dit segment.

Extraatjes

'Dingen die je niet dikwijls tegenkomt in dit segment', dat bleek een van de rode draden te zijn bij Hyundai tijdens het ontwikkelen van deze i10. We zien niet alleen verstelbare hoofdsteunen maar ook een multifunctioneel én verwarmd stuurwiel, verwarmde stoelen, ESP, 6 airbags, cruise control met begrenzer, keyless start&entry én bluetooth. Stuk voor stuk dingen die we vroeger alleen maar terugvonden in B- of zelfs C-segmenters.

Het interieur is goed afgewerkt zonder kraakjes en piepjes. Wat echter het meeste indruk op ons achterliet was de geluidsisolatie. Die was zo goed dat we dikwijls vergaten dat we in een A-segmenter reden.

In de koffer krijg je 252 liter weggestouwd. Dat is 27 liter meer dan de vorige generatie en 1 litertje meer dan in Volkswagen Up! waardoor de i10 ineens ook de titel van ruimste koffer in zijn segment wegkaapt.

De i10 is beschikbaar met twee motoren, allebei benzinemotoren. Dieselmotoren en alternatieve brandstoffen in dit segment opgeteld komen maar net aan een marktaandeel van 3%. Hyundai concentreerde zich dan ook op die andere 97%, op het benzinerijders. Daar zien we dat vermogen geen motivator is voor de aankoop en dat 82% van alle motoren zich tussen de 60 en de 70 pk bevinden.

Drie is het nieuwe vier

Kiezen kan je tussen de 1.0 driecilinder en de 1.2 viercilinder respectievelijk met 66 en 87 pk. Deze zijn standaard steeds gekoppeld aan een handgeschakelde bak met vijf versnellingen maar kunnen ook gecombineerd worden met een automaat met vier versnellingen.

De 1.0 zal ongetwijfeld het meeste over de toonbank gaan in ons land. Deze is met 66 pk en 94 Nm goed voor een sprint van 14,9 seconden. Gezien het merendeel van deze wagens amper boven de 90 km/u zal rijden is daar geen enkel probleem mee. De 1.2 is net iets sneller met zijn 87 pk en 120 Nm. Deze doet het in 12,3 seconden.

In theorie moet de 1.0 het minst verbruiken met zijn gecombineerde 4,7 liter per 100 km. In praktijk was dat echter dikwijls een pak meer dan de 1,2l motorisatie omdat de 1.0 veel te sloom is in de lage toeren waar hij het zuinigst is. Om met de 1.0 vlot mee te kunnen draaien in het verkeer moet je hem wel eens iets hoger in toeren jagen en dat merkten we niet met de 1.2.

De 1.2 verbruikt op papier 4,9 liter per 100 km. De 1.0 stoot 108 gram aan co2 uit per kilometer en de 1.2 114. Gekoppeld aan de automaat stijgen deze waarden naar respectievelijk 137 en 142 g co2/km.

De 1.0 motorisatie is ook beschikbaar in BlueDrive-variant. Hierbij krijg je automatisch 13" stalen velgen met lage rolweerstand banden, een start stop systeem, geen reservewiel, slechts 4 zitplaatsen en een automatische airco. Zo kan deze BlueDrive het verbruik naar 4,2 liter per 100 km drukken en ook de co2 uitstoot verminderen naar 98 g/km.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

Potten breken

De Hyundai i10 heb je vanaf 9.999 euro voor de 1.0i en 1.2i vanaf 13.899 euro. De optielijst is sober en baseert zich voornamelijk op uitrustingsniveaus en packs. Beginnen doe je met de fun die onder andere ABS, ESP, 6 airbags en een bandendrukcontrolesysteem met zich meebrengt. Vanaf 11.199 euro (uitrustingsniveau cool) krijg je daar nog eens manuele airconditioning, radio cd met mp3 en een USB + aux aansluiting bij. De pop is er voor 11.899 euro en biedt onder andere vier elektrische ruiten, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, buitenspiegels en deurgrepen in koetswerkkleur en LED dagrijlichten.

Voor 600 euro meer kan je op je pop nog eens een pop pack aanvinken (nvdr: popperdepop!) met onder andere een multifunctioneel lederen stuurwiel, Bluetooth, hill assist en parkeersensoren achteraan.

De 1.2i begint vanaf het joy pack voor 13.899 euro. Hiervoor krijg je alle eerder genoemde uitrustingen plus een automatische airco, cruise control, 15" stalen velgen, keyless start&entry, verwarmde zetels vooraan én een verwarmd stuurwiel.

Een GPS is momenteel nog niet beschikbaar maar zal in de loop van 2014 aan de optielijst worden toegevoegd in de vorm van een externe mount zoals bij de Fiat 500 en de Volkswagen Up!.

De i10 positioneert zich hoger in het segment dan zijn voorganger en krijgt dan ook een hogere prijs mee dan veel van zijn concurrenten. Deze keer krijg je er echter ook echt iets voor terug en betaal je niet voornamelijk voor de merknaam.

Onder de concurrentie vinden we het trio Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107 terug. Stuk voor stuk leuke auto's maar mochten we nu voor de keuze gesteld worden om 13.000 euro aan een Peugeot 107 te geven dan wel aan een Hyundai i10, moeten we niet lang twijfelen.

De Zuid-Koreanen gaan voor merkgebondenheid met onder andere de vijfjarige garantie zonder kilometer-beperking. Deze garantie omvat "health checks" en 5 jaar pechverhelping. Een uniek pakket – voornamelijk dankzij geen kilometer-beperking – dat hem doet onderscheiden van zijn concurrenten.

Hyundai wilt met de nieuwe i10 potten gaan breken in het A-segment en zelfs wat kopers van het B-segment afpakken. Tijdens onze korte testperiode in het zonnige Sardinië waren we alvast van mening dat hun dat zeker gaat lukken maar voor een grondige test moeten we echter nog enkele weken op onze honger zitten.

De specificaties hieronder zijn van de 1.0i driecilinder.

Specificaties

Motor

1.0 benzine, driecilinder

Vermogen

66pk

Koppel

94 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 014 kg

Topsnelheid

155 km/u

Prijs basismodel

€ 9 999.00

0 tot 100 km/u

14.90 sec

Min. kofferinhoud

252 L

CO2-uitstoot

108 g/km

BIV

€ 56.00

Rijtaks

€ 138.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
benny b 00:08
afbeelding van benny b

Ze zijn verdomd goed bezig die Koreanen.
Persoonlijk vindt ik Kia wel mooier

Dequal 21:13
afbeelding van Dequal

Mooie optielijst al voor die 1.2 basisuitrusting. En dan zeker voor die prijs. Gaat aantrekkelijk autootje worden!

cl 18:59
afbeelding van cl

Deze nieuw aangekocht nu reeds 6000 km op de teller en nog steeds problemen met de automaat; wacht op oplossing van de invoerder, soms gaat de automaat niet door en schokt hij enorm dat ik er niet mee kan verder rijden , moet hem dan in manueel zetten

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws