Rijtest: Volkswagen Golf TGI & Seat Leon TGI

volkswagen golf tgi leon tgi seat cng duotest

De Volkswagen-group zet sterk in op aardgas, volgens hun de oplossing voor de nabije toekomst. Wij trokken er een week op uit met twee van hun TGI-paradepaardjes, de Golf en de Leon.

Nee, TGI is niet de GTI-versie voor dyslectici, integendeel. Waar je met de GTI al vlug 10 l/100km op de boordcomputer zal zien verschijnen kom je met deze twee aardgasbranders makkelijk toe met 4,8 kg per 100 kilometer.

Als het van de Duitse autoreus afhangt zal je vlug gewoon worden aan de kilogram notatie, zowel aan de aardgaspomp en op je boordcomputer. Onder de kap van deze twee stalgenoten zit dezelfde omgebouwde 1.4 TSI motor, niet met de oorspronkelijke 122 pk maar met 110.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

Letterlijk: gas geven

De verminderde kracht is niet het enige verschil tegen over zijn gewone benzineverstuivende broeders, want alhoewel de wagens langs buiten een gewoon model lijken zit onder de carrosserie ook nog eens een gastank van 170 kg verborgen. Zo laag mogelijk om de rijkarakteristieken van beiden niet te verstoren maar toch zo goed weggewerkt dat je er bijna geen kofferruimte mee verliest. Enkel de 'dubbele bodem' onder de verschuifbare bodemplaat ga je moeten opgeven, de neerklapbare achterbank en het skiluik blijven hetzelfde.

volkswagen golf tgi leon tgi seat cng duotest

De extra 170 kg voel je amper bij beide wagens, dus daar ga je het niet voor moeten laten. De sturing bij zowel de Leon als bij de Golf is nog steeds strak zonder extra deining. De verminderde kracht is wel merkbaar in een rechte lijn, want in plaats van het sprintcijfer van 9,3 seconden bij de gewone 122 pk sterke Golf moet je bij de aardgasvariant 10,9 seconden geduld hebben.

Dat tekort opvangen lukt echter met behulp van de DSG7-automaat die vlot terugschakelt wanneer het nodig is. In onze Leon moest het manueel gebeuren, al is dat bij hun handbakken nooit een straf geweest.

volkswagen golf tgi leon tgi seat cng duotest

Stillere voordelen

Maar gelukkig, wat de kleine viercilinders ontbreken in kracht maken ze meer dan goed in raffinement. Aangezien aardgas gemakkelijk 6 dB stiller verbrandt dan benzine rij je ook een pak rustiger, met minder trillingen. Het geluid dat je wel nog hoort is overigens iets dieper en aangenamer van klank dan op benzine, en nog steeds ettelijke malen aangenamer dan een dieselbrom.

Compressed Natural Gas is niet alleen stiller, maar ook milieuvriendelijker. Zo doen de Golf en de Leon het met slechts respectievelijk 92 en 94 g/km aan CO2-uitstoot (en sturen ze beiden zo goed als geen fijn stof en stikstofdioxide de lucht in). Weiger je met aardgas te rijden uit schrik voor de veiligheid ervan dan mag je al je argumenten nu ook opbergen. Aangezien het gas een pak lichter is dan lucht vervliegt het uiterst snel, het ontbrandt alleen bij een bepaalde gas-lucht verhouding en het brandpunt zelf ligt ook al hoger dan bij benzine. De slechte connotatie van de LPG (liquid petrol gas) auto's en hun parkeergarages-verbod van vroeger mag je dus gerust achter je laten.

volkswagen golf tgi leon tgi seat cng duotest

Van een zekere range-anxiety is bij zowel deze Golf als bij de Leon ook geen sprake meer. Naast de aardgastank - goed voor een bereik van zo'n 320 km - is er ook nog steeds een gewone 50 liter grote benzinetank beschikbaar. De auto wisselt zelfs automatisch tussen beide als de gastank leeg is.

Laten we het kleine verlies van kofferruimte even opzij dan is het interieur van beiden identiek aan hun minder ecologische broertjes. Beiden bieden - in onze uitvoeringen - uitstekend zittende stoffen zetels en een traag navigatiesysteem. Het enige waar je het aan de binnenkant aan zou merken is de extra brandstofmeter die bij beiden de plaats van de motortemperatuur heeft ingenomen.

Conclusie

Diegenen die op zoek zijn naar meer opwinding in een wagen blijven voorlopig best weg van de TGI-modellen, want niet alleen zijn ze een pak zwaarder, ze zijn dan ook nog eens minder krachtig. Geïnteresseerd in extreem lage loopkosten zoals 41 euro aan BIV en 224 euro aan verkeersbelasting? Toch misschien eens de dichtsbijzijnde aardgas tankstations opzoeken dan. Op de as Brussel-Antwerpen heb je geluk (14 tankstations), in Limburg iets minder (nul). Dat blijft een heikel punt, al verwachten we hier wel verbetering in mits inzet van de overheid.

volkswagen golf tgi leon tgi seat cng duotest

Specificaties

Motor

1.4 turbo aardgas, vier-in-lijn

Vermogen

110pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG7

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 295 kg

Topsnelheid

194 km/u

Prijs basismodel

€ 24 510.00

0 tot 100 km/u

10.90 sec

Gemiddeld testverbruik

5.20 L/100km

Min. kofferinhoud

380 L

Max. kofferinhoud

1 270 L

CO2-uitstoot

92 g/km

BIV

€ 41.00

Rijtaks

€ 224.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
John 19:39
afbeelding van John

Wel jammer, bij de VW Touran krijg je 150 pk als je CNG wil rijden.

Sven 21:52
afbeelding van Sven

Die weegt ook een beetje meer dan een Golf, zeker met belading van een gezin erin.

PILL 13:17
afbeelding van PILL

Ik heb zelf een tijdje met de Passat CNG gereden. Zeer aangename wagen met een uiterst stille werking, eens wat anders dan de diesel koffiemolens. Mocht ik morgen de opnieuw de kans hebben om hem als company car te nemen zou ik direct toehappen. Er is wel nog verschil in calorische waarde van het gas. Hoog calorisch geeft makkelijk 20% meer autonomie waarbij ik regelmatig 470 km zuiver op CNG kon rijden. Samen met de bezinetank kom je realistisch op 800 km autonomie.

Viviane de smet 12:21
afbeelding van Viviane de smet

Ik rij nu ca. 1 jaar met een golf tgi en ben hierover zeer tevreden. Zeer zuinig, zeer stil en nooit meer vuile handen bij het tanken. Jammer dat er nog weinig pompstations zijn in Belgie. Hier ligt een taak voor de overheid om dit te promoten, want het is een ecologisch alternatief.

Debacker 20:44
afbeelding van Debacker

Een gastank van 170kg aan 0.92 euro /kg is bijna 170 € voor ongeveer voor 470 km , t' is welduur of ben ik verkeerd . Graag uw reactie daaromtrent . Ondertussen is deprijs al meer dan 1€ / kg gas

Adriaan 21:15
afbeelding van Adriaan

De golf heeft een gas tank van 15 kg, 170kg is het meergewicht van gans de installatie, en ik ga ervan uit ook de aanpassingen van de motor.
Een gas tank met inhoud van 170kg zou meer dan behoorlijk groot zijn. En ga je iets verder mee kunnen rijden dan 470 km :p

Alfa 21:30
afbeelding van Alfa

als ik het goed heb is de gastank 15 kg groot ipv 170 kg zoals in artikel vermeldt. (De auto weegt 170 kg meer).

Uw reactie

tdbt-2019

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws