Rijtest: Audi A6 45 TDI (2018)

audi a6 Berline rijtest TDI

Al twee decennia is de Audi A6 een vaste waarde bij de hogere kaderleden van Vlaanderens meest succesvolle ondernemingen. De nieuwe generatie moet de zakenberline binnenbrengen in de digitale wereld en tegelijk laten herrijzen uit de assen van dieselgate. Autofans ging op pad... met de dieselversie.

Audi's en imago-wisselingen, je komt het maar eens elke halve eeuw tegen. Want de overgang naar de Single Frame-grille, die ligt toch ook al weer even achter ons. Toch beweegt er iets bij het Audi van de laatste jaren. Een soort van borrelende nood om zich anders voor de dag te brengen na heel de dieselgate-saga. Want klanten geloven niet meer blindelings in de feilloze mechaniek van een Audi.

Het gevolg is dat het merk met de vier ringen wat ballen heeft gekregen. De Q8 ziet er lekker fout uit, de e-tron is een nu al gedoodverfde populaire elektrokeuze en heb je al eens naar de nieuwe A1 gekeken? Nee, niet naar het basismodel - doe dat maar niet -, wel naar de versie met bronzen velgen en oer-Quattro-details. Verhip, Audi lijkt wel hip.

Dooddoener

Alleen ligt zoiets natuurlijk moeilijker voor een gevestigde waarde in het gamma. Want je kan niet plots een A6 presenteren met bronzen velgen en racestrepen over de motorkap, tenzij je Jon Olsson heet. De boekhouder van je bedrijf zou een hartaanval krijgen. Het resultaat is dat de vijfde generatie A6 (achtste als je zijn anders genoemde voorgangers meetelt) niet zo baanbrekend voor de dag komt. Ach kom, laten we de dooddoener maar bovenhalen; deze A6 lijkt vooral op evolutie, niet zozeer op revolutie.

audi a6 Berline rijtest TDI

Ja, het is allemaal wat scherper en ja, de wielkasten knipogen met hun hoekige vouwlijnen naar de oer-Quattro maar groetmoeder met cataract zal nog steeds zien dat het hier over de A6 gaat. Niets mis mee natuurlijk, want klanten van een A6 zijn exact op zoek naar wat Audi hier presenteert; een sedan. Behalve als ze een stationwagen zoeken natuurlijk. Maar ook daar heeft Audi een antwoord op, in de vorm van de A6 Avant. Ben je echter zo'n hipsterboy die graag inboet aan gemak... dan heeft Audi ook nog de technisch identieke A7. Enfin, terug naar de sedan.

EVO-lutie

Die rolt tegenwoordig op het MLB EVO-plaltform, een doorontwikkeling van - jawel - het MLB-patform. Kort door de bocht; de fundamenten van deze A6 zijn gelijk aan die van de A4 maar ook aan die van de Bentley Bentayga. Toch zorgt die verandering van onderbouw niet voor opvallend verschillende proporties. Straffer nog, de nieuwe A6 is amper 6 millimeter langer. De wielbasis die groeit dan weer met de volle 2 centimeters, jawel.

audi a6 Berline rijtest TDI

Toch geven die cijfers niet alles prijs, want door de nieuwe basis beschikt de A6 over een opvallend ruimer interieur. Hoogstwaarschijnlijk door een betere verpakking van de technologie die tegenwoordig de cabine in moet. Het is dan ook rijkelijk zitten in deze A6, ongeacht de plaats. Nu ja, behalve die middelste zitplaats achteraan. Maar gaat daar eigenlijk ooit iemand voor zijn/haar plezier zitten? De koffer, daar geraakt dan weer even veel in als in de vorige (530 liter). Wil je meer? Neem de Avant tiens!

Business is business

Maar laten we die koffer sluiten en even terug naar het interieur afzakken. Daar valt namelijk ook de visueel grootste nieuwigheid van de nieuwe A6 te rapen: digitalisering. In de A6 brengt zich dat naar buiten via 3 (!) stevige digitale schermen op het dashboard. Tien jaar terug was je al de koning te rijk met een petieterig schermpje voor de navigatie. Toch zijn die schermen niet standaard, want een kale A6 doet het nog met analoge tellers. Hoe armtierig! Het "Pack Business" zwiert echter meteen al die digitale praal naar je A6 en we durven er prat op gaan dat er bijna geen enkele A6 wordt verkocht zonder dat bedrijfspakketje. Leasing, weet je wel.

audi a6 Berline rijtest TDI

Nu, waarom heeft de A6 drie schermjoekels nodig? Wel, Audi zou "connectiviteit" roepen, wij weten niet wat roepen. Want net zoals bij verre neef Volkswagen Touareg lijken de schermen er vooral te staan omdat ze er visueel moeten staan, niet omdat ze echt bijdragen aan het geheel. Het nieuwe infotainmentsysteem er achter doet puik haar werk maar heeft echt geen drie schermen nodig. Hebben we al gezegd dat drie schermen echt te veel van het goede is? Meer nog, het onderste scherm is exclusief voor de aircocontrole. Een setje draaiknoppen hadden het heus ook gedaan hoor Audi.

Klonk dat nu hol?

Het lijkt of we aan het zeuren zijn en eigenlijk is dat ook zo. Want deze invullingskeuze van het interieur schept een gevaarlijke tendens. Dat van overcomplicatie door net dat snufje meer te willen hebben dan de concurrentie. Het maakt dat soms de essentie wordt vergeten. Zoals een simpele draaiknop om het infotainmentsysteem te bedienen bijvoorbeeld. Of nog een stap verder; het afwerkingsniveau van het interieur. Jawel, dat hoorde je juist, we hebben iets te zaniken over de afwerking van het interieur bij Audi.

audi a6 Berline rijtest TDI

Haal je jas maar boven, rij naar de dichtstbijzijnde Audi-verdeler en kruip in de cabine van zo'n A6 zonder een woord te zeggen. Hebben ze dan nog niet de politie gebeld? Dan raden we je aan om even op het omhulsel van het bovenste schermpje te kloppen dat fraai uit het dashboard steekt en naar de passagierszijde loopt. Klinkt wat hol en plastiekerig hé? Nee, wij zijn het ook niet gewoon van Audi. De rest van het interieur, dat is dan weer een afwerkingsdroom voor elke zaakvoerder met afbreekvrees. Want zoals de gordelhouder van een Audi klikt, zo klikt het nergens.

Als een A8

Rijden kan de A6 trouwens ook, godgloeiende! Als een A8 met een kleinere voetafdruk. Dankzij gelaagde ramen en genoeg isolatie om een EPC-controleur te doen kwijlen. Dankzij een overaanbod aan opties kan je echter alle kanten uit met deze knaap. Van subtiel sportief - verlaagde sportophanging en vierwielsturing - tot voluit comfortabel - luchtvering en comfortstoelen. Wij gingen op pad met een iets sportiever getinte configuratie dankzij de S Line-uitvoering. Sparringspartner van dienst was de 45 TDI. Audi-jargon voor een V6-diesel met 3-liter aan cilinderinhoud.

audi a6 Berline rijtest TDI

Die krijgt tegenwoordig milde-hybridetechnologie (net zoals het hele gamma motoren), beschikt over 231 pk en 500 Nm koppel en hangt standaard aan de Quattro-vierwielaandrijving. Interessanter is natuurlijk de viercilinder-versie (wederom; leasing) die het merk stilaan aan het uitrollen is. De 40 TDI kan je al krijgen (204 pk), binnenkort komt daar nog de 35 TDI bij (136 pk).

Sereen

De V6 is er dus eentje voor zaakleiders die zichzelf een cadeautje willen doen. En wat voor één. Het blok kent een romige gretigheid en werkt feilloos samen met de 7-traps automaat met dubbele koppeling. Tel daar nog de 39 (!) vaak optionele rijhulpsystemen bij en deze A6 rijdt eigenlijk zonder jouw hulp. Zelfs in S-Line-trim en met stevige 20-duims velgen eronder weet deze A6 te overtuigen door zijn comfort en serene werking. Hier kan je niet enkel kilometers mee malen, hier wil je ook echt kilometers mee malen.

Audi noemt 'm alvast de sportiefste A6 ooit. Marketingjombo natuurlijk, want deze A6 toont geen greintje intentie om sportief voor de dag te komen. Al moeten we zeggen dat de Berline een toegenomen dynamiek heeft. Al zit ook de Quattro-aandrijving daar voor iets tussen natuurlijk. Een extra test met de braafste diesel (of benzine) en voorwielaandrijving moet verder uitsluitsel bieden.

Heftig prijsje?

De prijs, moet dat echt? Veel natuurlijk. Dik 80.000 euro zoals 'ie op deze plaatjes staat afgebeeld. Zelfs de huidige basis-versie, de viercilinder met 204 pk, start boven de 50.000 euro. Ach kom, je zou kunnen zeuren dat dit veel geld is voor maar een A6 maar dit is tegenwoordig eerder een gekrompen A8 dan een gegroeide A4. Of anders gezegd; de opstap van A4 naar A6 is duidelijk merkbaar aan deze A6. En dan zijn er nog de concurrenten (Mercedes E-Klasse/ BMW 5 Reeks) die gelijkaardige prijzen naar voor schuiven.

audi a6 Berline rijtest TDI

Het is dan ook de grootste sterkte van deze A6 en zijn rechtstreekse rivalen: er is eigenlijk geen concurrentie uit onverwachte hoek. Hyundai blijft een A6-alternatief onder de Genesis-vlag uitstellen, Citroën heeft geen C6 meer in haar gamma en de Jaguar XF kan bijlange niet tippen aan deze Duitser. De Lexus ES of Volvo S90 dan? Bij de Japanner hebben we nog niet achter het stuur kunnen zitten, de Zweed rijdt een stuk plomper.

Conclusie

De A6 voelt meer dan ooit aan als een kleinere A8 met hypermoderne techniek aan boord en een overaanbod aan elektronica onder de schulp. Alleen moet Audi opletten dat ze in hun strijd om digitalisatie niet vergeten auto's ook nog feilloos af te werken. Comfortabel, sportief en digitaal, de A6 kan het allemaal... zolang je maar de juiste configuratie uitdoktert. Veel plezier alvast.

audi a6 Berline rijtest TDI

Specificaties

Motor

3.0 turbodiesel, V6

Vermogen

231pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 800 kg

Topsnelheid

250 km/u

0 tot 100 km/u

6.30 sec

CO2-uitstoot

142 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yves Pierssens 12:41
afbeelding van Yves Pierssens

De prijs van de testwagen komt uit op € 1 000 000.00 euro...idd best een stevig prijskaartje ;-)

Jelledr 17:57
afbeelding van Jelledr

Dju Audi is duur geworden. Zelfs a6 al zo veel geld. ;-)

andre123 08:18
afbeelding van andre123

tja jelle,geen spek voor ieders bek

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws