Rijtest: BMW 328i 2012 (F30)

BMW 3 reeks 2012 328i

De 3-reeks is misschien wel de belangrijkste BMW uit hun gamma. Zowel de 316d als leasetopper en de M3 als statussymbool zijn van levensbelang voor het merk uit München. Deze dreier kan dus maar beter echt goed zijn, want er hangt heel wat van af.

BMW 3,5 reeks

In het algemeen zijn opvolgers beter dan hun voorgangers. Nu kan de vorige 3 nog gerust mee, alleen op vlak van comfort moest hij wat inleveren ten opzichte van die andere Duitsers. BMW had dus geen nood aan een revolutie en deze 6de generatie is dan ook duidelijk een evolutie. Toch is hij met een flinke 9 cm gegroeid in de lengte. Ook in de breedte zijn er centimeters bijgekomen, 3,7 cm vooraan en 4,7 cm achteraan. De groeispurt van de 3 heeft geen negatief effect gehad op het gewicht. Integendeel, hij is gemiddeld 40kg lichter dan zijn voorganger.

BMW 3 reeks 2012 328i

Uiterlijk zijn er veel overeenkomsten, behalve dan de voorkant. Zijn snuit is optisch een stuk spitser geworden en de grille is flink gegroeid. Wij vinden het een geslaagde evolutie, de wagen ziet er net dat tikkeltje agressiever en volwassener uit. De voorbumper kan je trouwens nog een beetje aanpassen naar je eigen smaak. Je kan kiezen tussen 3 “Lines”: Sport, Modern en Luxury. Naast een ietwat misplaatste badge op de flanken, krijg je dus een andere voorbumper, een andere grille en een ander optiepakket. Alle drie kosten ze je € 1.935. De Sport line lijkt ons het meest onderscheidend, naast de donkere grille, sportieve bumper, 17 inch (18 inch op de 328i en 335i) velgen en zwart uitlaatstuk, krijg je Sportzetels en een lederen Sportstuur als optie. Wij reden met de Modern line, de Modern heeft als optie half lederen zetels, een lederen sportstuur en 17 inch (18 inch op de 328i en 335i) velgen.

BMW 3 reeks 2012 328i interieur

Dag saai interieur

De extra centimeters in de lengte hebben hun effect binnenin niet gemist. Zo krijgen de achterpassagiers 1,5 cm meer beenruimte en 0,8 cm meer hoofdruimte. De laadruimte heeft er ook van geprofiteerd en groeit met 20 liter tot een respectabele 480 liter. Let er wel op dat je de neerklapbare achterbank aanvinkt op de optielijst, die wordt al eens snel vergeten en behoort niet tot de standaarduitrusting. Het interieur heeft verder even veel evolutie doorgemaakt als het exterieur. Er zijn veel minder rechte lijnen te vinden en er zijn opties bijgekomen als een head-up display en breedbeeldnavigatie. In het algemeen zijn we zeer te spreken over, wat voor een groot deel leaserijders, hun nieuwe werkplek zal worden. Toch raden we aan om niet voor onze interieurcombinatie te gaan. De pasteltinten in combinatie met zwart kunnen al weinig mensen bekoren. Maar het geribbelde hout, dat nog op de koop toe heel goedkoop aanvoelt, kan echt niemand bekoren. Gelukkig zijn er genoeg andere kleuren/hout combinaties uit te kiezen. Zoals je in een premium Duitser kan verwachten, zit alles waar het hoort te zitten. Het navigatiescherm (Professional) is lekker groot en makkelijk te bedienen. De vrijstaande positie van het scherm was wel niet naar ieders smaak. Leuk is dat BMW nog voor een klassieke, manuele handrem heeft gekozen.

BMW 3 reeks 2012 328i

Geblazen topmotoren

Wij reden met de 328i. Deze 28i is geen atmosferische zescilinder, maar een tweeliter biturbo viercilinder. Achter atmosferische zescilinders is het zinloos zoeken. BMW heeft alleen nog geblazen motoren voor deze generatie. Dat is jammer, maar begrijpelijk. Turbomotoren hebben immers meer voordelen dan alleen maar wat extra koppel. De 28i klinkt binnenin niet zo goed als een zes-in-lijn, maar dat is dan ook het enige negatieve over deze motor te zeggen. Ten eerste klinkt hij voor een geblazen viercilinder verrassend sportief. Het lijkt alsof ze het geluid van de zes-in-lijn’s hebben willen reproduceren. Daar komt bij dat hij ook stil is wanneer hij stil moet zijn. Onder de 3000 tpm is de motor amper te horen. Ten tweede beschikt hij over maar liefst 245 pk en 350 Nm aan koppel. Het volledige koppel is zelfs al beschikbaar vanaf 1.250 rpm en toch kan je nog doortrekken tot 7.000 rpm zonder het gevoel dat de trekkracht doodvalt. Ten derde zet hij zeer knappe verbruikcijfers neer. Wij haalden(op winterbanden) 6,1 l/100 km op onze ecorun en 7,2 l/100 km op hetzelfde traject wanneer we geen moeite deden om zuinig te rijden. Dat zijn dus mooie waarden voor een 1.405 kg zware sedan die in 5,9 seconden naar 100 km/u sprint. Het kan natuurlijk nog een stuk zuiniger, daar moet later de 320d Efficient Dynamics Edition voor gaan zorgen. Die zou amper 4,1 l/100km verbruiken en toch in 8,0 naar 100 km/u sprinten. De test met de vorige 320d Efficient Dynamics Edition leerde ons alvast dat hij daar niet veel naast zal zitten. De nieuwe Efficient Dynamics Edition zal dan ook een CO2 uitstoot van amper 109 g/km hebben. Onze 328i stoot 149 g/km uit, dat is 24 g/km beter dan zijn tragere “voorganger”(330i).

BMW 3 reeks 2012 328i

Evenwichtsoefening

Een 3-reeks moet uiteraard goed sturen, en dat valt op het eerste zicht wat tegen. Hij stuurt wel heel precies, maar voor BMW normen, relatief licht. Dat komt omdat deze 3 een stuk meer op comfort is gericht. Het kleine comfort-nadeel waarover we het in het begin van te test hadden is met de nieuwe volledig weggewerkt. De nieuwe 3 heeft namelijk 3 standen: Comfort, Sport(en Sport+ voor de Sport line) en Eco Pro. Met een druk op de knop, wijzig je de gasrespons, stuurbekrachtiging en de schokdemping. In de Sport stand stuurt hij dan ook een stuk zwaarder en komt de wagen meer tot leven. In de Eco Pro stand wordt de gasrepons bijna volledig doodgeknepen en moet je als BMW-rijder serieus wat geduld uitoefenen. Ons bood de Comfort stand de beste compromis, al mocht het stuur zoals gezegd nog dat tikkeltje zwaarder sturen in deze stand. En als deze 3 dan toch meer op comfort is gericht, mag de koppelingspedaal iets lichter. Een zware koppeling is misschien typisch BMW, in de file is dat niet altijd zo prettig. Verder zitten de standaard zetels vooraan voortreffelijk, alleen achteraan zijn ze aan de harde kant. BMW is er dus in geslaagd om een mooie balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Achter het stuur voelt hij zelfs zeer lichtvoetig aan.

BMW 3 reeks 2012 328i

Geen prijspakker...

Dikke Duitsers hebben hun dikke prijzen. En daar is de 3-reeks geen uitzondering op. De 28i is voorlopig de op één na(335i) sterkste motor. Je bent dan ook onmiddellijk 37.650 euro minder rijk. Onze 328i Berline Modern met o.a. Exclusive Pack tikte op 47.710 euro af. Een bom geld, al moet niet altijd zo veel kosten. De 116 pk sterke 316d begint bij 29.250 euro, dan volgt de 143 pk sterke 318d voor 30.900 euro, daarna komt de 184 pk sterke 320i voor 32.200 euro, en tot slot heb je nog de 184 pk(of 163 pk in de Efficient Dynamics Edition) sterke 320d voor 34.350 euro. Moet je echt naar niets zien, is er uiteraard nog de 306 pk sterke 335i. Deze drieliter sprintbom is de enige zescilinder en kost ze zo’n 45.100 euro.

BMW 3 reeks 2012 328i

...wel een prijswinnaar

Het is eerlijk waar moeilijk om iets verkeerd te vinden aan deze nieuwe 3-reeks. Hij is nu eenmaal enorm goed in balans en de beschikbare motoren zijn echt van topniveau. BMW beseft dit waarschijnlijk maar al te goed, en dat is dan ook te zien aan de stevige prijs en de optiepolitiek. Desondanks gaan we hem weer in overvloed op onze wegen zien. En de mensen mogen gerust zijn, niemand zal zich bekocht voelen.

Specificaties

Motor

2.0 biturbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

245pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 47 710.00

Prijs basismodel

€ 29 250.00

0 tot 100 km/u

5.90 sec

Gemiddeld testverbruik

6.10 L/100km

Min. kofferinhoud

480 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (16)

Plaats een reactie
Techno Patat 14:41
afbeelding van Techno Patat

Ik blijf na deze rijtest bij mijn eerder idee: Schitterend uiterlijk! Eindelijk weer een design dat BMW waardig is (kan zo bij een E46 en E30 gaan staan!)!

Maar dat interieur blijft er zo 'gewoontjes' uitzien in mijn ogen! Alles heeft wel een plek, en het zit er prima! Om niet te zeggen perfect! Maar het ziet er gewoon zo geplaatst uit en niet ingewerkt op de een of andere manier! Qua interieur blijf ik nog steeds voor een C-klasse gaan bij de Duitse 3! Qua exterieur is het lastig: een C-klasse met AMG kit of deze met Sport-line... Ik vermoed dat de balans dan weer in het kamp van BMW zou liggen (zeker in dit schitterende kleurtje)!

Maar het interieur blijft voor mij het belangrijkste, als dat tegenvalt moet ik hem al sowieso niet hebben! Misschien dat het betert met andere kleursamenstellingen! Maar die op het autosalon konden me ook niet bekoren! (Op die ene na dan, maar die kostte dan ook 70k als ik me niet vergis, al kan het ook 63k zijn! Wat nog veel is voor een 3-reeks!)

Yvesw 15:47
afbeelding van Yvesw

@Patat: Weet je wat voor mij de doodsteker is in het interieur... De tellerpartij! Het lijkt zo plat dat het precies stickers zijn voor in een schaalmodelwagen te steken... In de Merc's hebben ze diepgang (met de drie cirkels). Of moet ik zeggen "hadden". Want met de komst van de SLS beginnen ook andere modellen terug de saaie "twee-tellers" partij over te nemen...

john govaert 15:48
afbeelding van john govaert

Ik ben nooit echt een fan geweest van de vorige drie reeks, dat kon me niet bekoren qua design. De nieuwe drie ziet er goed en modern uit, ook fantastisch dat ze lichter geworden zijn. Het enige jammerlijke vind ik de 4-cylinder turbo voor de 328i, hoe goed de motor ook is. Ik had liever gezien dat ze ook nog min of meer fiscaal vriendelijke zespitters maakten, op de E46 was zelfs de 320i een zes-in-lijn. Gezien de huidige milieuproblematiek is het natuurlijk te begrijpen, maar een 328i met vierpitter zou voor mij een no-go zijn...

Yvesw 20:14
afbeelding van Yvesw

@Cuore Sportivo: 14,3l?!?! Dat is toch wel massief veel niet? Ik wil uw rekeningen niet betalen :p

Techno Patat 23:28
afbeelding van Techno Patat

@yves: ik zit momenteel op 13... Dat mechanische q4 is een gigantisch voordeel in grip! Maar het zuipt nu eenmaal veel meer dan de electronische van bv Audi! Kijk maar naar de Subaru's, ook niet echt zuinigheidskoningen!

@cs: deze klinkt toch ook niet slecht hoor het moet niet veel onderdoen voor het geluid van een 330i! Dus het is ze met deze verbruiks/prestatie cijfers vergeven!

Yvesw 00:13
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ik ga je echt op een eco-run moeten nemen eh :p

Techno Patat 16:10
afbeelding van Techno Patat

Jup, een paard dat werkt moet drinken hebben he! Ik doe in een eco-run 10l op metertje, 9 in het echt! De boordcomputer zit er giga-ver naast! Gemiddeld verbruik is 13,4 volgens boordcomputer --> 10,5 ongeveer aan de pomp! Ik hou het redelijk bij!

Het rare is: aan 90km/h verbruik ik 10l, aan 120 km/h verbruik ik 6,5l (beiden in 6e versnelling! Dat is zelfs minder dan m'n schoonvader z'n seat altea xl 1.4 :P!)! Ik vermoed dat boven de 100km/h de achterwielen worden uitgeschakeld ofso?
Maar op circuit heb ik wel 4x4 aan elke snelheid :s! Er zitten vele dingen aan die auto die wat raar zijn maar raar maar waar: het heeft enorm veel charme!

Btw: ik heb nog geen co-piloot op Spa Italia! Ga jij op zaterdag CS? Als je voor een helm zorgt kun je gerust mee tijdens een run! (of iemand anders die daar rondloopt!)

Yvesw 17:36
afbeelding van Yvesw

@Joeri: Wim weet hoe hij met de cruisecontrol moet werken ;)

Wim 16:33
afbeelding van Wim

@joeri: ik weet vd fabrieksopgave en was ook verbaasd dat ik er onder zat. Maar zoals ik in de test heb aangegeven, was dat op de Ecorun. Ik rij 40m naar het werk, 20m typisch stadsverkeer, 20m autostrade. Zonder er op te letten haalde ik zoals aangehaald in de test, op dat zelfde traject, 7.2 L/100km @Yvesw: het was zonder CC, zonder CC kan je nog beter doseren vind ik :)

Anonieme gebruiker 15:34
afbeelding van Anonieme gebruiker

prima maar o zo duur

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws