Rijtest

Rijtest: BMW 328i 2012 (F30)

De 3-reeks is misschien wel de belangrijkste BMW uit hun gamma. Zowel de 316d als leasetopper en de M3 als statussymbool zijn van levensbelang voor het merk uit München. Deze dreier kan dus maar beter echt goed zijn, want er hangt heel wat van af.

BMW 3,5 reeks

In het algemeen zijn opvolgers beter dan hun voorgangers. Nu kan de vorige 3 nog gerust mee, alleen op vlak van comfort moest hij wat inleveren ten opzichte van die andere Duitsers. BMW had dus geen nood aan een revolutie en deze 6de generatie is dan ook duidelijk een evolutie. Toch is hij met een flinke 9 cm gegroeid in de lengte. Ook in de breedte zijn er centimeters bijgekomen, 3,7 cm vooraan en 4,7 cm achteraan. De groeispurt van de 3 heeft geen negatief effect gehad op het gewicht. Integendeel, hij is gemiddeld 40kg lichter dan zijn voorganger.

Uiterlijk zijn er veel overeenkomsten, behalve dan de voorkant. Zijn snuit is optisch een stuk spitser geworden en de grille is flink gegroeid. Wij vinden het een geslaagde evolutie, de wagen ziet er net dat tikkeltje agressiever en volwassener uit. De voorbumper kan je trouwens nog een beetje aanpassen naar je eigen smaak. Je kan kiezen tussen 3 “Lines”: Sport, Modern en Luxury. Naast een ietwat misplaatste badge op de flanken, krijg je dus een andere voorbumper, een andere grille en een ander optiepakket. Alle drie kosten ze je € 1.935. De Sport line lijkt ons het meest onderscheidend, naast de donkere grille, sportieve bumper, 17 inch (18 inch op de 328i en 335i) velgen en zwart uitlaatstuk, krijg je Sportzetels en een lederen Sportstuur als optie. Wij reden met de Modern line, de Modern heeft als optie half lederen zetels, een lederen sportstuur en 17 inch (18 inch op de 328i en 335i) velgen.

Dag saai interieur

De extra centimeters in de lengte hebben hun effect binnenin niet gemist. Zo krijgen de achterpassagiers 1,5 cm meer beenruimte en 0,8 cm meer hoofdruimte. De laadruimte heeft er ook van geprofiteerd en groeit met 20 liter tot een respectabele 480 liter. Let er wel op dat je de neerklapbare achterbank aanvinkt op de optielijst, die wordt al eens snel vergeten en behoort niet tot de standaarduitrusting. Het interieur heeft verder even veel evolutie doorgemaakt als het exterieur. Er zijn veel minder rechte lijnen te vinden en er zijn opties bijgekomen als een head-up display en breedbeeldnavigatie. In het algemeen zijn we zeer te spreken over, wat voor een groot deel leaserijders, hun nieuwe werkplek zal worden. Toch raden we aan om niet voor onze interieurcombinatie te gaan. De pasteltinten in combinatie met zwart kunnen al weinig mensen bekoren. Maar het geribbelde hout, dat nog op de koop toe heel goedkoop aanvoelt, kan echt niemand bekoren. Gelukkig zijn er genoeg andere kleuren/hout combinaties uit te kiezen. Zoals je in een premium Duitser kan verwachten, zit alles waar het hoort te zitten. Het navigatiescherm (Professional) is lekker groot en makkelijk te bedienen. De vrijstaande positie van het scherm was wel niet naar ieders smaak. Leuk is dat BMW nog voor een klassieke, manuele handrem heeft gekozen.

Geblazen topmotoren

Wij reden met de 328i. Deze 28i is geen atmosferische zescilinder, maar een tweeliter biturbo viercilinder. Achter atmosferische zescilinders is het zinloos zoeken. BMW heeft alleen nog geblazen motoren voor deze generatie. Dat is jammer, maar begrijpelijk. Turbomotoren hebben immers meer voordelen dan alleen maar wat extra koppel. De 28i klinkt binnenin niet zo goed als een zes-in-lijn, maar dat is dan ook het enige negatieve over deze motor te zeggen. Ten eerste klinkt hij voor een geblazen viercilinder verrassend sportief. Het lijkt alsof ze het geluid van de zes-in-lijn’s hebben willen reproduceren. Daar komt bij dat hij ook stil is wanneer hij stil moet zijn. Onder de 3000 tpm is de motor amper te horen. Ten tweede beschikt hij over maar liefst 245 pk en 350 Nm aan koppel. Het volledige koppel is zelfs al beschikbaar vanaf 1.250 rpm en toch kan je nog doortrekken tot 7.000 rpm zonder het gevoel dat de trekkracht doodvalt. Ten derde zet hij zeer knappe verbruikcijfers neer. Wij haalden(op winterbanden) 6,1 l/100 km op onze ecorun en 7,2 l/100 km op hetzelfde traject wanneer we geen moeite deden om zuinig te rijden. Dat zijn dus mooie waarden voor een 1.405 kg zware sedan die in 5,9 seconden naar 100 km/u sprint. Het kan natuurlijk nog een stuk zuiniger, daar moet later de 320d Efficient Dynamics Edition voor gaan zorgen. Die zou amper 4,1 l/100km verbruiken en toch in 8,0 naar 100 km/u sprinten. De test met de vorige 320d Efficient Dynamics Edition leerde ons alvast dat hij daar niet veel naast zal zitten. De nieuwe Efficient Dynamics Edition zal dan ook een CO2 uitstoot van amper 109 g/km hebben. Onze 328i stoot 149 g/km uit, dat is 24 g/km beter dan zijn tragere “voorganger”(330i).

Evenwichtsoefening

Een 3-reeks moet uiteraard goed sturen, en dat valt op het eerste zicht wat tegen. Hij stuurt wel heel precies, maar voor BMW normen, relatief licht. Dat komt omdat deze 3 een stuk meer op comfort is gericht. Het kleine comfort-nadeel waarover we het in het begin van te test hadden is met de nieuwe volledig weggewerkt. De nieuwe 3 heeft namelijk 3 standen: Comfort, Sport(en Sport+ voor de Sport line) en Eco Pro. Met een druk op de knop, wijzig je de gasrespons, stuurbekrachtiging en de schokdemping. In de Sport stand stuurt hij dan ook een stuk zwaarder en komt de wagen meer tot leven. In de Eco Pro stand wordt de gasrepons bijna volledig doodgeknepen en moet je als BMW-rijder serieus wat geduld uitoefenen. Ons bood de Comfort stand de beste compromis, al mocht het stuur zoals gezegd nog dat tikkeltje zwaarder sturen in deze stand. En als deze 3 dan toch meer op comfort is gericht, mag de koppelingspedaal iets lichter. Een zware koppeling is misschien typisch BMW, in de file is dat niet altijd zo prettig. Verder zitten de standaard zetels vooraan voortreffelijk, alleen achteraan zijn ze aan de harde kant. BMW is er dus in geslaagd om een mooie balans te vinden tussen comfort en sportiviteit. Achter het stuur voelt hij zelfs zeer lichtvoetig aan.

Geen prijspakker...

Dikke Duitsers hebben hun dikke prijzen. En daar is de 3-reeks geen uitzondering op. De 28i is voorlopig de op één na(335i) sterkste motor. Je bent dan ook onmiddellijk 37.650 euro minder rijk. Onze 328i Berline Modern met o.a. Exclusive Pack tikte op 47.710 euro af. Een bom geld, al moet niet altijd zo veel kosten. De 116 pk sterke 316d begint bij 29.250 euro, dan volgt de 143 pk sterke 318d voor 30.900 euro, daarna komt de 184 pk sterke 320i voor 32.200 euro, en tot slot heb je nog de 184 pk(of 163 pk in de Efficient Dynamics Edition) sterke 320d voor 34.350 euro. Moet je echt naar niets zien, is er uiteraard nog de 306 pk sterke 335i. Deze drieliter sprintbom is de enige zescilinder en kost ze zo’n 45.100 euro.

...wel een prijswinnaar

Het is eerlijk waar moeilijk om iets verkeerd te vinden aan deze nieuwe 3-reeks. Hij is nu eenmaal enorm goed in balans en de beschikbare motoren zijn echt van topniveau. BMW beseft dit waarschijnlijk maar al te goed, en dat is dan ook te zien aan de stevige prijs en de optiepolitiek. Desondanks gaan we hem weer in overvloed op onze wegen zien. En de mensen mogen gerust zijn, niemand zal zich bekocht voelen.

Specificaties

Vermogen245 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 47 710
Prijs basismodel€ 29 250
0 tot 100 km/u5.90 sec
Gemiddeld testverbruik6.10L/100km
Min. kofferinhoud480 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen