Nissan Juke Rally Tribute eert rallyverleden (2021)

Nissan Juke Rally Tribute 2021

Het is dit jaar exact 50 jaar geleden dat Nissan met een 240Z de uitputtende East African Safari Rally won. Om die overwinning te eren lanceert het merk nu de Juke Rally Tribute concept. Een eerbetoon aan het verleden, met een crossover uit het heden.

Spring even mee naar 1971, het jaar waarin Keniaan Edgar Herrmann achter het stuur van een Datsun 240Z kruipt om deel te nemen aan de East African Safari Rally, een etappe van het WRC dat tot op de dag van vandaag te boek staat als één van de zwaarste in het kampioenschap. De verwachtingen zijn hooggespannen. Want Hermann won het jaar voordien nog met een Datsun 1600 SSS en Datsun/Nissan had hoge verwachtingen van de nieuwe 240Z rallywagen. En kijk, Hermann won en deed dat trouwens nog eens over in 1973.

Megalomaan

De overwinning van Nissan/Datsun 50 jaar geleden is er eentje waar de Japanners fier op zijn. Waardoor ze besloten een eerbetoon uit de hoed te toveren. Daarvoor werd de Juke als basis gekozen. Deze keer werd er geen motor van een GT-R in geplaatst, nee, Nissan onderzocht hoe een moderne rallyvariant van de Juke er uit zou kunnen zien als 'ie deel zou moeten nemen aan de Safari Rally. Het resultaat is een ruig verhoogde Juke met megalomane banden, spatbordverbreders en gemutileerde koffer om plaats te maken voor twee reservebanden. Jep, het staat 'm wel.

Nissan Juke Rally Tribute 2021

De kleurstelling, die knipoogt uiteraard naar de 240Z van destijds. Inclusief zwarte motorkap en periode correct Shell-logo. De andere sponsors van destijds - Seiko, NGK, Alitalia en Coca-Cola - hadden duidelijk minder zin om deel te nemen aan het eerbetoon. Kunnen jullie deze Juke smaken? Laat het weten in de comments!

Nissan Juke Rally Tribute 2021
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 1 reactie

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JL 16:16
afbeelding van JL

In de titel wordt "lanceert" gebruikt. Is dit nu een concept of een versie die ze echt gaan verkopen? (In het laatste geval zou ik er niet teveel offroad mee durven gaan: de positie van de wielkastplastic en de band doen vermoeden dat er niet al te veel veerweg is.)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws