En dat is twee. Na de Skysphere Concept haalt Audi nu het doek van de Grandsphere Concept, een 5,35 meter lange elektrische 2+2-zitter die in een niet zo gek verre toekomst een productieversie verwacht.
In Ingolstadt zijn ze bezig aan een triumviraat van concept cars. Vorige maand was er de Skysphere Concept, nu volgt deze Grandsphere Concept. Tel daar straks nog de Urbansphere Concept en de drievuldigheid is compleet. Het centrale idee achter die drie conceptmodellen is de ‘sphere’, oftewel het interieur. Ook deze Grandsphere Concept zou immers niveau 4 van autonoom rijden aan moeten kunnen, en dan verschuift het rijgedeelte wat naar het achterplan ten voordele van de interieursfeer, aldus Audi.
Vierdeurs-GT
Beginnen we toch nog even bij dat rijgedeelte, dan gebruikt deze Grandsphere Concept het elektrische PPE-platform van de Volkswagen-groep. In de 3,19 meter lange wielbasis zit een centrale batterij van 120 kWh, die stroom levert voor twee elektromotoren: een op elke as. Het totale vermogen bedraagt 722 pk (530 kW), het koppel 960 Nm. De boordspanning van 800 volt zorgt ervoor dat je de batterij aan 270 kW kunt snelladen, net als in de E-Tron GT. Op een volle lading moet je meer dan 750 kilometer ver geraken.
Schuiven we dan even door naar het ontwerp, dan valt meteen op dat Audi niet voor een klassieke sedanlijn kiest, maar voor een soort vierdeurs-GT. De wielbasis en de motorkap zijn lang dus de overhangen zijn kort, de voorruit loopt naadloos over in een dakboog die dan weer overloopt in een dakspoiler. De lijn van de ruitomlijsting mondt dan weer Sportback-gewijs een heel eind naar achteren uit. De Grandsphere Concept staat trouwens op imposante 23-duimsvelgen.
Digital detox
Geen B-stijlen trouwens op deze Grandsphere Concept: de achterste portieren openen in tegengestelde richting. Dat doen ze zonder dat je een klink hoeft vast te nemen – want die zijn er niet – of op een knop moet drukken: met gebaren en eyetracking weet de Audi dat je eraan komt, en stelt hij meteen zetels, klimaatregeling en infotainment op jouw voorkeuren in.
Stuur en pedalen zitten weggeborgen achter een paneel: door het autonoom rijden op niveau 4 zijn de beste plaatsen in deze luxelimousine dan ook vooraan in plaats van achteraan. De Grandsphere Concept is volgens Audi ook een 2+2-zitter. Grote glaspartijen en een transparant dak zorgen voor de nodige lichtinval. Bij wijze van digital detox zie je ook geen schermen. Wel krijg je hout, metaal, wol en ander textiel, en de rijinformatie en ander infotainment worden op dat materiaal onder de voorruit geprojecteerd.
Productie?
Audi geeft tot slot mee dat deze Grandsphere Concept van de drie ‘Sphere’-conceptmodellen het dichtst bij een productiemodel zit. De A8 opvolgen zal hij niet rechtstreeks doen, maar in het midden van dit decennium, zo rond 2025, zou er wel een productieklaar model moeten zijn. Ingolstadt hoopt dat de wetgeving rond autonoom rijden dan ook weer een flinke stap verder staat.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden