Betaalbare vierwielaandrijvers voor echte Autofans

betaalbare vierwielaandrijver

Wat zijn de leukste, betaalbare vierwielaandrijvers voor echte Autofans? Want met het slechte weer en de winter in aantocht, lurkt de stiekeme drang naar een vierwielaandrijver om de hoek.

Echte Autofans zweren natuurlijk bij achterwielaandrijving. Toch ben je in 90% van de gevallen beter af met vierwielaandrijving. Niet enkel heb je meer grip, het veiligheidsgevoel gaat ook recht evenredig naar boven. Zeker voor beginnende "Trackracers in spé" is een wagen met vierwielaandrijving meestal de betere keuze. Wij verzamelden een aantal wagens met vierwielaandrijving die zowel betaalbaar zijn en fijn rijplezier kunnen brengen.

Audi RS4 Avant

betaalbare vierwielaandrijver

De RS4 is niet enkel een monster, hij brengt je nog uiterst comfortabel van punt A naar B. Zeker de B5 (de eerst generatie van 1999 tot 2001) is een klassiekers in wording. In totaal zijn er maar een 6.000-tal gemaakt. Audi maakte trouwens enkel een Avant (stationwagen) van de B5 RS4. Dit omdat ze vonden dat ook je hond moest kunnen genieten van de waanzinnige acceleratie.

betaalbare vierwielaandrijver

De vier wielen krijgen 380 pk en 440 Nm te verduren uit een 2,7 liter V6 BiTurbo. Prestaties? Een sprintje naar de honderd onder de vijf seconden en een - begrensde - topsnelheid van 250 km/u. Hoewel de B5 RS4 1.620 kg in de schaal legt en neiging heeft tot onderstuur, is het toch een hoop mannelijkheid om mee rond te rijden. Prijzen liggen in België rond de 20.000 euro. In Duitsland kan je er één oppikken voor zo'n 15.000 euro.

Subaru Impreza GT Turbo

betaalbare vierwielaandrijver

Tom Braeckevelt die in ons Vrijdag Fandag katern verscheen met een Impreza GT Turbo zal het kunnen beamen. Niet enkel krijg je voor weinig geld vierwielaandrijving, je krijgt ook een heerlijke boxerbrom elke keer je rechtervoet naar beneden gaat. In realiteit is de Impreza GT Turbo een BRZ on a budget.

betaalbare vierwielaandrijver

Want niet enkel het gewicht ligt ongeveer gelijk (1230 kg), je krijgt ook nog eens een gelijkaardig aantal pk's (211 pk). Pittig detail, dankzij de turbo-technologie schiet je in een zestal seconden naar de honderd. De BRZ, die heeft daar een dikke seconde meer voor nodig. Nog pittiger detail, een BRZ kost je nieuw 28.990 euro. Een Impreza GT Turbo van rond de eeuwwisseling pik je op voor zo'n 7.000 euro. Hoezo, vroeger was niet alles beter?

BMW 325 xi

betaalbare vierwielaandrijver

Een e46 325i is nooit een slechte keuze als je sportiever door het leven wil gaan. Wat velen echter niet weten is dat BMW al sinds mensenheugenis vierwielaandrijving aanbied op deze heerlijke scheurijzers. Wil je een BMW met 4WD maar geen heuse blob genaamd X5? Zoek dan niet meer verder.

betaalbare vierwielaandrijver

Met een zes-in-lijn die 192 pk uitspuwt zit je op het vlak van sound en performance al goed. Voeg daar nog eens vierwielaandrijving aan toe en je hebt een BMW waarmee je monden laat openvallen op sneeuwgevulde dagen. Een e46 325 xi in ons Belgenland vinden is best moeilijk. Spring daarom - zoals steeds - eens over onze oostelijke omheining. Prijzen liggen rond de 6.000 euro.

Lancer Evolution VIII FQ-300

betaalbare vierwielaandrijver

Natuurlijk vergeten we de Evo niet, de aartsrivaal van de Subaru Impreza. Styling is door de band heen iets knapper dan die van Subaru en vooral de 8ste generatie was een schot in de roos. Met een Evolution rij je vierwielaandrijving, rallystyle. Een FQ-300 is vindbaar. Waarom je per sé een FQ moet hebben? Omdat - alhoewel Mitsubishi het niet wil toegeven - die twee letters staan voor F*cking Quick. En dat is hij ook.

betaalbare vierwielaandrijver

Zoals het getal al aangeeft levert de FQ-300 driehonderd pk uit een viercilinder op de vier wielen. De gigantische achterspoiler, krijg je er gratis bij. Prijzen voor een Evo 8 FQ-300 begingen rond de 15.000 euro. Opteer je voor een gewone Evo 8, dan kan je daar wel wat euro's afhalen. Al kan je dan niet zeggen dat je wagen F*cking Quick in zijn typebenaming heeft staan.

Lancia Delta HF Integrale

betaalbare vierwielaandrijver

Veel mensen weten niet dat deze rallylegende voor de straat best betaalbaar is. Ga je kijken voor een Evo 1, dan swingen de prijzen de pan uit, laat je die 4 tekens links liggen, dan kan je best een knap koopje doen. Buiten het geweldige design en Italiaanse flair, krijg je ook zo'n 200 pk (Italianen zijn niet al te betrouwbaar als het op correcte cijfers aankomt) uit een heerlijke viercilinder.

betaalbare vierwielaandrijver

In België vind je een handvol Delta's. Prijzen daarvan variëren van 10.000 euro tot 45.000 euro voor compleet gerestaureerde exemplaren. In Duitsland vind je ze wederom iets goedkoper.

Welke knappe, betaalbare, vierwielaangedreven wagens kennen jullie nog die je als echte autofan kan rijden? Laat het zeker weten in de reacties!

Eerder verzamelden we ook al betaalbare cabrio's voor echte Autofans.

Laatst gepubliceerd

Reacties (13)

Plaats een reactie
Adriaan 16:35
afbeelding van Adriaan

Ik heb een jaar of 9 geleden een tijdje met een golf 4 4-motion 130pk rondgereden. Vooral tijdens regenweer en sneeuw is dat een ongelooflijke auto. Een normale golf, in al zijn praktikaliteit en saaiheid. Maar ook eentje die als het regent moeiteloos elke auto zijn fijn stof laat proeven aan het rood licht. Een magistrale baanligging heeft zelf op droog. En ongewoon saai tot zelf frustrerend saai in de sneeuw :p Zoals een tractor op steroiden rij je overal door zonder drama, en staat iedereen rond je (soms zelf letterlijk) stil. Als ik morgen mijn firma wagen verlies is de kans groot dat ik mij zo eentje zou kopen.

Pugje309 15:20
afbeelding van Pugje309

Idd een S8 heb je ook voor een betaalbare prijs, alleen onderhoud is wel een stuk duurder.
Zelf heb ik een paar maandjes terug een Audi S8 gekocht uit 1998 en het rijd heerlijk.

Glenn 09:37
afbeelding van Glenn

Subaru Forrester 2.5xt.
Eigenlijk een lelijkere Impreza, maar kan tellen als sleeper :-)
Zul je wel in het buitenland moeten gaan shoppen want in België moeilijk (niet) te vinden.

Stefan 13:32
afbeelding van Stefan

Is 4x4 bij de x5 2014 de meerprijs waard? Ik twijfel tussen de 2.5 sdrive of de 3.0 xdrive ...

Techno Patat 17:29
afbeelding van Techno Patat

Bij een X5 zou ik het toch zeker nemen! Ik vind het al jammer dat X3's niet allemaal x-drive hebben. Ik weet nu niet hoeveel meer het is, maar persoonlijk zou ik het toch nemen hoor. Ook qua herverkoopwaarde denk ik dat je ene met X-drive toch vlotter kwijt graakt dan!

STEFAN 21:36
afbeelding van STEFAN

thanks,

meerprijs: +/- 6KEUR op aankoop en bij BIV +/- 2.5KEUR
verbruik en onderhoud zal wel meevallen (hoop ik)

Techno Patat 08:41
afbeelding van Techno Patat

Verbruik en onderhoud valt bij een X-drive bimmer inderdaad heel goed mee. Het ligt iets hoger qua verbruik, onderhoud zal de eerste 100k KM niets schelen zelfs, daarna moet je een differentieel extra meespoelen maar dat doet toch bijna geen enkele garage!

Maarja, 8.5k EUR is natuurlijk een mooie hoeveelheid geld, dat kan je anders stuksmijten op heel wat andere leuke opties!

Als je hem echt enkel gebruikt op tarmac en je koopt later zeker terug een BMW waarbij je deze inruilt zou ik dat geld in je zak houden/gebruiken voor opties.

Als je hem later particulier wil verkopen en je komt er veel mee buiten in de winter of je offroad af en toe eens een modderig baantje zou ik de meerprijs er toch voor geven hoor. Je haalt er hoogstwaarschijnlijk al een deel terug uit bij 2ehands verkoop, en 4x4 is toch verdomd leuk/handig ze!

Het is een zekerheid die voor mij de meerprijs waard is (ik heb zelf een Q4 Alfa gezocht ipv een 2x4... Prijzen lagen behoorlijk wat hoger maar dat deerde me niet, als ik nu zie wat ik al allemaal uitgespookt heb met m'n auto was het het waard!)

Dequal 18:42
afbeelding van Dequal

RS4 goedkoop? je betaalt je gewoon blauw aan taxen hier in België...

SpiDi 19:42
afbeelding van SpiDi

Allemaal prachtige wagens,
MAAR...
De evo8 fq 300 is dit geen Engelse wagen? Een standaard GSR getund door Ralliart England?
Dus dan zou ik zeggen dat als je een "normaal" gestuurd zoekt al rap meer dan € 18.000 kwijt bent. En als je dan toch aan het zoeken bent, waarom dan voor geen 9 gaan die kost nog net iets meer maar heeft wel nog de mivec...

Dirk Van Dessel 09:40
afbeelding van Dirk Van Dessel

Met mijn vorige wagen een Daewoo Evanda (ook "Chevrolet Evanda" later) op Koreaanse banden heb ik een tête à que gemaakt op de autostrade (aquaplaning) . Enkele dagen daarna een Subaru Legacy Diesel in "Executive"" uitvoering gekocht en die ligt als een trein op het spoor zo baanvast ; boxer-motor met symetrical all wheel drive ; bakken rijplezier ; onwrikbaar baanvast op Bridgestone banden , stevig optrekken in 2° en 3° , schappelijk verbuik (benzine versies zouden beweerdelijk slokkers zijn) maar enkel handgeschakeld (wat voor mij geen enkel probleem is want ik rijd graag ECHT i.p.v. mij door de auto te laten rijden ) .ik heb er nog geen enkele andere op de weg tegengekomen ; een zeer exclusieve wagen voor een betaalbare prijs zonder supplementair te betalen ditjes of datjes zoals bij Duitse karren. Ik wil niks anders dan Subaru meer in de toekomst. De symetrical all wheel drive evolueerde uit de rally sport naar de toepasbare techniek voor Subaru personenwagens ; duidelijk ONDERgewaardeerd in Europa ,tenzij in skilanden Oostenrijk en Zwitserland en caravantrekkers (met lading zakken patatten mee op reis) land Holland. Blijkbaar razend populair in Australie waar soms onverwacht zand op de baan gewaaid komt in de Outback wat symetrical all wheel drive onverwachte schuivers kan doen voorkomen . Subaru rijders bollen natuurlijk "maar" met een Jap en niet met een Duitse of Zweedse bak, dus dikke nekken zich onthouden aub… Duidelijkheidshalve, ik heb er geen enkel voordeel bij om op Subaru te stoeffen, maar ik wens mijn mede-chauffeurs even veel rijplezier toe wat ik met mijn Subaru Legacy diesel in "executieve" versie heb, ze zullen wel lang mogen zoeken bij het om het even wel ander (betaalbaar) merk en dit zonder supplementjes voor ditjes of datjes bij te moeten afdokken. Kijk eens wat deze webstek over de "Subaru Legacy" zegt indien ge mij niet gelooft, kijk onder ZOEKEN aub

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws