Wat zijn de leukste, betaalbare vierwielaandrijvers voor echte Autofans? Want met het slechte weer en de winter in aantocht, lurkt de stiekeme drang naar een vierwielaandrijver om de hoek.
Echte Autofans zweren natuurlijk bij achterwielaandrijving. Toch ben je in 90% van de gevallen beter af met vierwielaandrijving. Niet enkel heb je meer grip, het veiligheidsgevoel gaat ook recht evenredig naar boven. Zeker voor beginnende "Trackracers in spé" is een wagen met vierwielaandrijving meestal de betere keuze. Wij verzamelden een aantal wagens met vierwielaandrijving die zowel betaalbaar zijn en fijn rijplezier kunnen brengen.
Audi RS4 Avant
De RS4 is niet enkel een monster, hij brengt je nog uiterst comfortabel van punt A naar B. Zeker de B5 (de eerst generatie van 1999 tot 2001) is een klassiekers in wording. In totaal zijn er maar een 6.000-tal gemaakt. Audi maakte trouwens enkel een Avant (stationwagen) van de B5 RS4. Dit omdat ze vonden dat ook je hond moest kunnen genieten van de waanzinnige acceleratie.
De vier wielen krijgen 380 pk en 440 Nm te verduren uit een 2,7 liter V6 BiTurbo. Prestaties? Een sprintje naar de honderd onder de vijf seconden en een - begrensde - topsnelheid van 250 km/u. Hoewel de B5 RS4 1.620 kg in de schaal legt en neiging heeft tot onderstuur, is het toch een hoop mannelijkheid om mee rond te rijden. Prijzen liggen in België rond de 20.000 euro. In Duitsland kan je er één oppikken voor zo'n 15.000 euro.
Subaru Impreza GT Turbo
Tom Braeckevelt die in ons Vrijdag Fandag katern verscheen met een Impreza GT Turbo zal het kunnen beamen. Niet enkel krijg je voor weinig geld vierwielaandrijving, je krijgt ook een heerlijke boxerbrom elke keer je rechtervoet naar beneden gaat. In realiteit is de Impreza GT Turbo een BRZ on a budget.
Want niet enkel het gewicht ligt ongeveer gelijk (1230 kg), je krijgt ook nog eens een gelijkaardig aantal pk's (211 pk). Pittig detail, dankzij de turbo-technologie schiet je in een zestal seconden naar de honderd. De BRZ, die heeft daar een dikke seconde meer voor nodig. Nog pittiger detail, een BRZ kost je nieuw 28.990 euro. Een Impreza GT Turbo van rond de eeuwwisseling pik je op voor zo'n 7.000 euro. Hoezo, vroeger was niet alles beter?
BMW 325 xi
Een e46 325i is nooit een slechte keuze als je sportiever door het leven wil gaan. Wat velen echter niet weten is dat BMW al sinds mensenheugenis vierwielaandrijving aanbied op deze heerlijke scheurijzers. Wil je een BMW met 4WD maar geen heuse blob genaamd X5? Zoek dan niet meer verder.
Met een zes-in-lijn die 192 pk uitspuwt zit je op het vlak van sound en performance al goed. Voeg daar nog eens vierwielaandrijving aan toe en je hebt een BMW waarmee je monden laat openvallen op sneeuwgevulde dagen. Een e46 325 xi in ons Belgenland vinden is best moeilijk. Spring daarom - zoals steeds - eens over onze oostelijke omheining. Prijzen liggen rond de 6.000 euro.
Lancer Evolution VIII FQ-300
Natuurlijk vergeten we de Evo niet, de aartsrivaal van de Subaru Impreza. Styling is door de band heen iets knapper dan die van Subaru en vooral de 8ste generatie was een schot in de roos. Met een Evolution rij je vierwielaandrijving, rallystyle. Een FQ-300 is vindbaar. Waarom je per sé een FQ moet hebben? Omdat - alhoewel Mitsubishi het niet wil toegeven - die twee letters staan voor F*cking Quick. En dat is hij ook.
Zoals het getal al aangeeft levert de FQ-300 driehonderd pk uit een viercilinder op de vier wielen. De gigantische achterspoiler, krijg je er gratis bij. Prijzen voor een Evo 8 FQ-300 begingen rond de 15.000 euro. Opteer je voor een gewone Evo 8, dan kan je daar wel wat euro's afhalen. Al kan je dan niet zeggen dat je wagen F*cking Quick in zijn typebenaming heeft staan.
Lancia Delta HF Integrale
Veel mensen weten niet dat deze rallylegende voor de straat best betaalbaar is. Ga je kijken voor een Evo 1, dan swingen de prijzen de pan uit, laat je die 4 tekens links liggen, dan kan je best een knap koopje doen. Buiten het geweldige design en Italiaanse flair, krijg je ook zo'n 200 pk (Italianen zijn niet al te betrouwbaar als het op correcte cijfers aankomt) uit een heerlijke viercilinder.
In België vind je een handvol Delta's. Prijzen daarvan variëren van 10.000 euro tot 45.000 euro voor compleet gerestaureerde exemplaren. In Duitsland vind je ze wederom iets goedkoper.
Welke knappe, betaalbare, vierwielaangedreven wagens kennen jullie nog die je als echte autofan kan rijden? Laat het zeker weten in de reacties!
Eerder verzamelden we ook al betaalbare cabrio's voor echte Autofans.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 16 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden