Rijtest: Subaru BRZ

rijtest Subaru BRZ

De Toyota GT86 stond reeds enkele maanden geleden al in onze testgarage. Bijgevolg werd het dringend tijd dat we de Subaru BRZ ook eens aan de tand voelden en onderzochten of er een groter verschil was dan de badging.

De BRZ en zijn Toyota-broer GT86 zijn samen ontwikkeld, dat weet elke autofan. Onder de kap ligt bij beiden dezelfde 2-liter atmosferische viercilinder met 205 pk. Beiden zijn achterwielaangedreven coupés met opvallende styling, beiden komen ze uit Japan. Als de wagens hetzelfde zijn, waarom zou je dan voor de Subaru kiezen in plaats van de Toyota, of omgekeerd?

Beginnend aan de buitenkant merken we alvast enkele (al dan niet kleine) verschillen op. Een andere bumper en koplampen moeten de BRZ doen onderscheiden van zijn stalgenoot. Waar de GT86 een agressief gezicht heeft met uitgesproken lijnen doet de Subaru het met iets minder nonconformisme. De dagrijlichten in de Toyota zijn ook geïntegreerd in de koplampen waar deze dreigend naar beneden wijzen. In de Subaru zitten de leds onderaan de bumper, een kwestie van persoonlijke smaak.

De achterkant is identiek afgezien van de verschillende logo’s dan. Een andere achterbumper ontwerpen zat bij beide merken duidelijk niet mee in het budget ingecalculeerd. De twee regenpijpen-van-uitlaten zijn dus ook nog steeds aanwezig. Waar sommigen deze uitlaten nogal Johnny vinden overkomen zijn deze volgens (toegegeven, een deel van) onze redactie niet geheel ongepast op de BRZ/GT86. Het staat in ieder geval al ettelijke malen beter dan een dubbeltje van kleine pijpen aan de rechterkant, bijvoorbeeld. Opvallende uitlaten bij een opvallend uiterlijk, het is niets minder dan logisch. Go big or go home.

Binnenin is het ook speuren naar verschillen. Van de sportzetels tot de ventilatiemonden is alles hetzelfde. In tegenstelling tot de GT 86 was onze BRZ niet uitgerust met een navigatiesysteem. Een eenvoudig bedienbare radio-cd met USB aansluiting sierde de plaats boven de vliegtuigknoppen. Hij speelde muziek af maar daar bleef het ook bij. De luidsprekers waren niets om over naar huis te schrijven en hadden moeite om boven het verslavende motorgeluid uit te komen. Nog een klein detail: waar alle andere elementen in de wagen voorzien waren van oranje verlichting was de radio met zijn felgroene LEDs een doorn in het oog.

De rest van het interieur biedt dezelfde afwerkingsgraad als de Toyota. Harde plastieken onderdelen en knoppen die rechtstreeks van een HiLux zouden kunnen komen. De wagen is duidelijk gebouwd om te rijden, niet voor het comfort.

Oh, voor we het vergeten: de Subaru krijgt ook een setje andere wijzers mee dan de Toyota. Nuja, andere wijzers, enkel de achtergrond verschilt. Weer een kwestie van persoonlijke smaak.

Zijn er dan verschillen in de rijbeleving? De viercilinder boxer komt met dezelfde rauwe klank tot leven al was het vroeg in de koude ochtenden van onze testperiode soms duidelijk tegen zijn zin. De 2 liter zonder turbo brengt nog steeds 200 pk en 205 Newtonmeter voort maar met een sprintcijfer van 7,6 seconden breekt deze nog steeds geen records. De minste hot hatch laat deze Subaru immers ver achter zich, als het op pure snelheid aankomt tenminste.

Pure snelheid, laat dat nu net niet zijn waar deze Toyobaru is voor ontwikkeld. Dat hij niet een van de snelsten is vergeet je vlug als je de boxermotor tot tegen zijn limiet van 7.500 toeren duwt. Het interieur vult zich met pure motorgeluiden terwijl de achterbanden tevergeefs grip proberen te zoeken op het wegdek.

De banden zijn volgens ons ontwikkeld zonder enige vorm van sportiviteit in het achterhoofd en bieden dan ook amper grip. Mede dankzij het natte wegdek waren er tijdens onze testperiode wel eens meerdere impromptu driftjes, de meesten daarvan ongewild. De elektronische hulpsystemen deden waarvoor ze zijn gemaakt en namen een groot deel spanning – en bijgevolg ook plezier – weg. Avontuurlijk ingestelden duwden enkele seconden op de knop waarna alle elektronica zich gedeisd hield, leuk op een verlaten parking maar niet altijd aan te raden op de openbare weg.

De manuele zesbak laat zich uiterst vlot bedienen. Dankzij zijn korte schakelbewegingen is het een plezier om de motor in zijn sweet spot tussen de 6500 – 7500 toeren te houden. De motor geeft immers zijn volledige 200 pk maar pas vrij als de naald van de tachometer 7000 toeren aantikt. Plezierig voor jou, niet zo voor jouw portemonnee. Op het einde van de rit gaf onze boordcomputer 9,3 l/100km aan, geen exuberant getal maar nog steeds een pak hoger dan de opgegeven 7,8 liter.

De Subaru lijkt ook anders afgesteld dan de Toyota, al blijft het een klein verschil. De BRZ lijkt meer te communiceren met de bestuurder, zeker bij lage snelheden. Hij is iets strakker afgesteld en het stuur voelt zwaarder aan bij het insturen. Met spijt kunnen we hier geen duidelijke vergelijking neerpennen aangezien de rijtest met de GT-86 nu eenmaal al zo lang geleden is.

Onze perswagen was uitgevoerd in het Sport Executive niveau dat met name een Torsen gelimiteerd slipdifferentieel met zich meebracht. Onder andere een radio/cd met USB/iPod aansluiting, 17” aluminium velgen en verwarmbare zetels behoorden ook standaard tot dit uitrustingsniveau. Een BRZ Sport Executive staat op je oprit vanaf 32.990 euro. Op onze optielijst was ook lederen zetelbekleding (1.590 euro) en metaalkleur (450 euro) aangevinkt wat het totaal op 35.030 euro bracht.

De BRZ/GT86 staat voorlopig alleen in zijn klasse. De Peugeot RCZ wordt wel eens door Toyota aangehaald als concurrent maar deze is ineens een pak duurder (en voorwielaangedreven). Ongetwijfeld een knap staaltje techniek en een welkome verandering in de autowereld, de BRZ. De huidige 100 pk per liter uit de atmosferische motor doet menig fanaat wel dromen van een STi variant maar of deze er ooit gaat komen blijft voorlopig nog koffiedik kijken.

Voor welke van de twee je nu moet kiezen hangt in de eerste plaats af van naar welk logo je voorkeur gaat. Ze allebei eens testen bij de dealer is hoe dan ook zeker aan te raden, liefst zelfs back-to-back. Want hoe graag we het ook zouden willen doen, zo’n persoonlijke keuze kan alleen jij maken.

Met dank aan Subaru België voor de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 benzine, viercilinder boxer met turbo

Vermogen

200pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 205 kg

Topsnelheid

226 km/u

Prijs testwagen

€ 35 030.00

Prijs basismodel

€ 28 990.00

0 tot 100 km/u

7.60 sec

Gemiddeld testverbruik

9.30 L/100km

Min. kofferinhoud

243 L

CO2-uitstoot

181 g/km

BIV

€ 664.00

Rijtaks

€ 397.00

Tijdstip: 13:40
Auteur: Nathan
Fotograaf:
Reacties: 8 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Wim 15:34
afbeelding van Wim

de BRZ is wel een stuk mooier (vooraan) van de gt-86, al denk ik wel dat ik voor de opstelling van Toyota kies

Mesoerrie 17:20
afbeelding van Mesoerrie

dat van die radio met groene verlichting kan toch echt niet de dag van vandaag... echte afknapper
was er geen mogelijkheid om het kleur aan te passen?

Yvesw 20:39
afbeelding van Yvesw

@Messer: Het is nog erger, was gewoon een - hoe noemt dat eigenlijk? - dot matrix schermpje zoals je ze terugvond in de Nokia 3310's :-) Je kon er bijna Snake op spelen :-p

Kevin 20:34
afbeelding van Kevin

ik denk toch ook dat de voorkeur naar de toyota zou gaan. Zou er toch wel is graag mee willen rijden om te weten wat een beestje het is :)

Speedy_430 15:03
afbeelding van Speedy_430

Idd die radio is echt old-school gewoon de navigatie nemen en probleem opgelost;) mocht ik het geld hebben zou ik er nog eens aan twijfelen om mijn GTT in te wisselen voor een BRZ

Ripley 16:00
afbeelding van Ripley

Die kwestie van dat 'beperkte' vermogen moet toch altijd weer opgeworpen worden. De koppelrijke turbomotoren hebben toch echt de wereld veranderd op dat gebied. Een tiental jaar geleden was er niemand die beweerde dat een Honda S2000 te weinig vermogen had. Het lijkt me duidelijk dat de wagen te weinig koppel heeft, naar huidige normen, en niet noodzakelijk te weinig pk.

Yvesw 11:45
afbeelding van Yvesw

Ik vind de S2000 naar huidige normen nog altijd niet traag... Hij heeft inderdaad niet het hogere koppel van een motor met turbo maar het ding gaat nog altijd sneller vooruit dan de helft van het Belgische wagenpark. Deze Toyobaru sukkelt wat in hetzelfde straatje. Tot je er mee rondrijdt en beseft dat het niet snel hoeft te gaan. Deze wagen streeft er naar - in analogie met de S2000 eigenlijk - om de beleving voorop te stellen. Zo haal je een grotere kick uit de boxermotor die de cabine "binnenroffelt" (net zoals het hoogtoerig geschreeuw van de S2K) dan van de pure snelheid.
Al moet ik in alle eerlijkheid toegeven dat ik geen "nee" zou zeggen tegen een turboversie ;-)

WilliamOl 20:42
afbeelding van WilliamOl

Thanks again for the forum.Much thanks again. Fantastic. Cerri

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws