Na de amuse gueule die de Hyundai i30 Turbo was, kijken liefhebbers van snelle hatchbacks reikhalzend uit naar de i30 N, Zuid-Korea's eerste inzending in het felbevochten hot hatchsegment. Dit is wat we ondertussen al weten...
De finale bouwstenen worden gelegd aan de i30 N, dat kunnen we met zekerheid zeggen. Hoezo? Dit weekend zal Hyundai met een prototype ervan deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. Waardoor de Zuid-Koreanen vrij zeker moeten zijn van het niveau van het huidige product. Albert Biermann, ex-BMW M die nu de N-divisie van Hyundai leiding geeft, ziet de 24 uren alvast als de ideale testomgeving voor het N-product. Want buiten vergaarde ervaring na het evenement is het natuurlijk ook goede reclame voor Hyundai.
Tussen GTI en Type-R
Goed, de i30 N dus. Maar wat is het juist? Een soort van Volkswagen Golf GTI of eerder een Honda Civic Type-R? Wel, Hyundai mikt tussen beiden. Slim gezien natuurlijk, want op die manier heb je minder last van 'vergelijkingen' en spreek je een uniek publiek aan. Zet je hem namelijk op gelijk niveau met de GTI, dan kiezen alle petjesdragers uiteraard voor die Golf (wegens: 'de naam'). Op gelijk niveau van de Civic Type-R.. tja, laten we er vanuit gaan dat Hyundai er geen enkele baat bij heeft om zo'n hardcore machine neer te zetten.
Hoewel exacte specificaties niet bekend zijn, is het zo goed als duidelijk dat de i30 N een 2-liter viercilinder met turbo onder de kap krijgt. Op prestatievlak moet je mikken op zo'n 260 à 270 pk en een koppel dat richting de 400 Nm kruipt. Hoe we dat weten? Uit onderstaande video die Hyundai zelf vrij gaf.
Zelfde schulp, andere bewoner
Die kracht zal naar de voorwielen worden gestuurd door een stevig onder handen genomen i30. 40 procent van de N-variant zou namelijk niets te maken hebben met het reguliere model. Denk dan aan de gehele aandrijflijn, ophanging, stuurset en aangepaste carrosserie. Daarbij gaat het niet enkel over een stoerder spoilertje maar ook over uitgeklopte wielkasten om het bredere spoor een plaats te geven.
Het enige wat nog niet geweten is, is de lanceringsdatum. Op dit moment misschien wel het best bewaarde geheim bij Hyundai...
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Ik heb een ev als firmawagen, en eentje prive aangekocht, zou ik dan twee laadpalen moeten...
Door Adriaan 2 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Bij de opstart van de digitale meters in Vlaanderen werd al rekening gehouden met eenvoudige...
Door Pieter 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
En wat met capaciteitstarief? Het is allemaal zo simpel niet. Ik heb geen vennootschap, ik krijg...
Door this 6 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Mij lijkt het dat de (negatieve) reacties hier vooral komen van mensen die een eigen vennootschap...
Door Bjorn 7 uur geleden