Ieder jaar wordt het automobiele landschap verrijkt met de komst van talrijke nieuwe modellen; het ene al impactvoller dan het andere. Daarom bekijkt de Autofans-redactie de stand van zaken in het jaar 2021: welke drie auto’s die er écht toe doen vinden we vandaag de dag op de markt?
Aan de vooravond van 2022 blikt de Autofans-redactie terug, niet alleen op een bewogen jaar maar op een steeds evoluerende automarkt. Ieder jaar overspoelen fabrikanten de sector namelijk met nieuwe modellen die elk op hun beurt beter beloven te zijn dan hun voorgangers. Dan rijst bij ons de vraag: als er maar drie auto’s op onze aardbol mochten rondrijden, welke zouden dat dan moeten zijn? Joram, de benjamin van het schrijversbestand, geeft de aftrap.
Mercedes-Benz E-Klasse
Bereid je gerust voor op een terugkerend thema, want wat mij betreft is de E-Klasse in al zijn generaties, met al zijn motorisaties en in al zijn iteraties de perfecte auto. Het model combineert comfort en uitstraling steevast op zo’n competente manier dat zelfs een basis-E een uitmuntende automobiel is. Hoewel er dit jaar dus helemaal geen nieuwe E-Klasse onthuld werd zou ik toch mijn carrière willen aftrappen met een staaltje Benz-aanbidderij. Dit is namelijk de hoeksteen in het gamma van ’s werelds oudste autofabrikant en daarmee, volgens mij, de maatstaf voor alle moderne auto’s. Als ik er ééntje moest kiezen, dan ging ik voor de boterzachte en zuinige E 300 de dieselhybride en nam ik de steeds verzurende reputatie van zijn brandstof er graag bij.
Alpine A110
De Mercedes E-Klasse mag dan aardig wat gepeperde versies tot zijn gamma rekenen; écht ouderwetse fun zal je er maar moeilijk vinden. Daarvoor plaats ik met alle plezier een Alpine A110 in mijn huurgarage, want puurder dan dat wordt een auto naar mijn mening niet. Met een leeggewicht van net iets meer dan een ton heeft de Alpine ruim voldoende aan de 252 paarden die zijn standaardversie naar de achterwielen brengt, al kan je de A110 vanaf volgend jaar ook met 300 pk bestellen. Zijn 1.8-litermotor ligt bovendien traditiegetrouw tussen de twee assen voor een optimale balans en is het levende bewijs dat ook viercilinderblokjes zonder enige soundbox-hulp een fijn klankspel kunnen leveren. Maar het beste van al is misschien nog wel zijn feilloze stijl, want in een wereld waarin je met je rokende klassieker niet meer overal welkom bent is deze smaakvolle retrobolide gewoon the next best thing.
Tesla Model 3
Over uitstoot gesproken; ook een elektrisch model kan niet ontbreken uit mijn lijst der uitverkoren automobielen. In dit relatief jonge segment is het aanbod tegenwoordig al bijna net zo uitgebreid als elders, met exemplaren die verder durven kijken dan het pure gebruiksgemak en ook beginnen denken aan rijplezier, elegantie en luxe. Eén elektrische auto springt echter (nog steeds) boven de massa uit, al doet het me enigszins pijn om dit toe te geven. De Tesla Model 3 is namelijk niet meer de knapste, meest comfortabele of zelfs verst rijdende EV, maar hij blijft wel degene die alles tezamen de beste compromis biedt. Dat dankt hij voor een groot deel aan zijn toegang tot Tesla’s uitgebreide Supercharger-netwerk, waardoor je met een Tesla van gelijk welke soort nooit ver verwijderd bent van een openbare, operationele snellader. Zolang Tesla’s Superchargers dus blijven mag wat mij betreft ook de Tesla Model 3 blijven; anders ruil ik hem graag in voor een bloedmooie Polestar 2 met gele gordeltjes.
LEES OOK DE LIJSTJES VAN DE COLLEGA'S:
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 16 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden