Keuze van de Redactie: De drie auto’s die ertoe doen volgens Joram Van Acker (2021)

Alpine A110 Color Edition 2021

Ieder jaar wordt het automobiele landschap verrijkt met de komst van talrijke nieuwe modellen; het ene al impactvoller dan het andere. Daarom bekijkt de Autofans-redactie de stand van zaken in het jaar 2021: welke drie auto’s die er écht toe doen vinden we vandaag de dag op de markt?

Aan de vooravond van 2022 blikt de Autofans-redactie terug, niet alleen op een bewogen jaar maar op een steeds evoluerende automarkt. Ieder jaar overspoelen fabrikanten de sector namelijk met nieuwe modellen die elk op hun beurt beter beloven te zijn dan hun voorgangers. Dan rijst bij ons de vraag: als er maar drie auto’s op onze aardbol mochten rondrijden, welke zouden dat dan moeten zijn? Joram, de benjamin van het schrijversbestand, geeft de aftrap.

Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-Klasse 2021

Bereid je gerust voor op een terugkerend thema, want wat mij betreft is de E-Klasse in al zijn generaties, met al zijn motorisaties en in al zijn iteraties de perfecte auto. Het model combineert comfort en uitstraling steevast op zo’n competente manier dat zelfs een basis-E een uitmuntende automobiel is. Hoewel er dit jaar dus helemaal geen nieuwe E-Klasse onthuld werd zou ik toch mijn carrière willen aftrappen met een staaltje Benz-aanbidderij. Dit is namelijk de hoeksteen in het gamma van ’s werelds oudste autofabrikant en daarmee, volgens mij, de maatstaf voor alle moderne auto’s. Als ik er ééntje moest kiezen, dan ging ik voor de boterzachte en zuinige E 300 de dieselhybride en nam ik de steeds verzurende reputatie van zijn brandstof er graag bij.

Alpine A110

Alpine A110 2021

De Mercedes E-Klasse mag dan aardig wat gepeperde versies tot zijn gamma rekenen; écht ouderwetse fun zal je er maar moeilijk vinden. Daarvoor plaats ik met alle plezier een Alpine A110 in mijn huurgarage, want puurder dan dat wordt een auto naar mijn mening niet. Met een leeggewicht van net iets meer dan een ton heeft de Alpine ruim voldoende aan de 252 paarden die zijn standaardversie naar de achterwielen brengt, al kan je de A110 vanaf volgend jaar ook met 300 pk bestellen. Zijn 1.8-litermotor ligt bovendien traditiegetrouw tussen de twee assen voor een optimale balans en is het levende bewijs dat ook viercilinderblokjes zonder enige soundbox-hulp een fijn klankspel kunnen leveren. Maar het beste van al is misschien nog wel zijn feilloze stijl, want in een wereld waarin je met je rokende klassieker niet meer overal welkom bent is deze smaakvolle retrobolide gewoon the next best thing.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 2021

Over uitstoot gesproken; ook een elektrisch model kan niet ontbreken uit mijn lijst der uitverkoren automobielen. In dit relatief jonge segment is het aanbod tegenwoordig al bijna net zo uitgebreid als elders, met exemplaren die verder durven kijken dan het pure gebruiksgemak en ook beginnen denken aan rijplezier, elegantie en luxe. Eén elektrische auto springt echter (nog steeds) boven de massa uit, al doet het me enigszins pijn om dit toe te geven. De Tesla Model 3 is namelijk niet meer de knapste, meest comfortabele of zelfs verst rijdende EV, maar hij blijft wel degene die alles tezamen de beste compromis biedt. Dat dankt hij voor een groot deel aan zijn toegang tot Tesla’s uitgebreide Supercharger-netwerk, waardoor je met een Tesla van gelijk welke soort nooit ver verwijderd bent van een openbare, operationele snellader. Zolang Tesla’s Superchargers dus blijven mag wat mij betreft ook de Tesla Model 3 blijven; anders ruil ik hem graag in voor een bloedmooie Polestar 2 met gele gordeltjes.

LEES OOK DE LIJSTJES VAN DE COLLEGA'S:

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Adriaan 15:42
afbeelding van Adriaan

Tesla superchargers beschouw ik sinds kort als een non-argument. Lang zal het niet meer duren voor ze opengesteld worden voor iedereen...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws