Na een carrière van vier jaar krijgt de E-Klasse een facelift. Die brengt niet alleen het design up-to-date, maar geeft ook een hybrideboost aan de motoren en update vooral de rijhulp en het infotainment. Inderdaad, hey Mercedes!
Sinds 2016 is er veel gebeurd in autoland. Voor een constructeur als Mercedes is het daarom uiteraard van groot belang dat het zijn populairste modellen niet te ver achterop laat hinken. Zoals de E-Klasse. Die krijgt nu dus een welgekomen update waarbij Stuttgart zijn schade van de laatste jaren in haalt en dus onder meer hybridetechnologie installeert, net als het MBUX-systeem. Even overlopen!
Aan de buitenkant oogt de E-Klasse een pak sportiever. De voorzijde werd onder handen genomen, en Avantgarde is nu de standaarduitvoering voor het exterieur. De lichtblokken zijn eveneens nieuw, en zijn standaard uitgevoerd als led-koplampen. Ook achteraan steken bumper en lichtblokken in het nieuw. De E-Klasse All-Terrain werd op zijn beurt meer gelijkgetrokken met de SUV-modellen van Mercedes. Uiteraard zijn er ook nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns.
Binnenin zorgde de designafdeling ook voor nieuwe kleurtjes en materialen. De voorzetels werden onder handen genomen, en ook het stuur belandde op de tekentafel. Op het dashboard zijn het instrumentenpaneel en infotainmentscherm voortaan elk 10,25 duim groot. Optioneel kunnen ze groeien tot 12,3 duim. Het MBUX-systeem dat debuteerde op de A-Klasse vindt nu ook zijn weg naar de E-Klasse. Dat betekent dus stembediening en een augmented reality-functie voor het navigatiesysteem met huisnummers en een betere weergave op slecht zichtbare verkeerslichten. Ook Mercedes’ Energizing-comfortsysteem doet zijn intrede in de E-Klasse.
Deze E-Klasse moet in de voorhoede lopen van wat ze in Stuttgart aan rijhulp hebben. Het verwondert dus niet dat ook hier een grondige update is gebeurd. Zo is de aanraakgevoeligheid van het stuur bij de semi-autonome rijhulp verbeterd, de remhulp uitgebreid net als de adaptieve cruisecontrol. Ook de filehulp is nu gedetailleerder, net als de parkeerhulp en dodehoekwaarschuwing.
Onder de motorkap doen de plug-inhybrides opnieuw hun intrede, zowel op benzine als op diesel. Bij de benzinemotoren variëren de vermogens van 156 tot 367 pk, bij de dieselmotoren is dat van 160 tot 330 pk. De viercilinders op benzine krijgen mild hybrid-technologie mee in combinatie met een 48-voltcircuit. Ook de zes-in-lijn op benzine, een nieuwigheid in de E-Klasse, is een mild hybrid. De elektromotor van de milde hybrides huist in een nieuwe negentrapsautomaat.
De Mercedes-AMG E 53 ondergaat dezelfde update. Tegen de zomer van 2020 staan de vernieuwde E-Klasse en E-Klasse Break in de showroom.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen